Kaliprijzen zakte over de eerste maanden van 2013 met bijna 10 procent naar een bedrag van onder de 400 dollar. Blijkbaar waren de lagere prijzen nodig om de vraag weer aan te zwengelen, want nu maken de Noord-Amerikaanse kaliproducenten melding van de laagste voorraden sinds juli 2011.
Kalivoorraden van de Noord-Amerikaanse producenten laten in vergelijking met het jaar ervoor een daling zien, zo meldt Agrimoney. Dit gebeurt voor het eerst in bijna twee jaar, als gevolg van de beste export sinds tenminste 2005.
Noord-Amerikaanse producenten- waaronder Mosaic en PotashCorp- welke de productie in de tweede helft van vorig jaar verlaagd hebben vanwege een teleurstellende vraag beginnen nu weer met delven. De productie over maart komt uit op 1,97 miljoen ton, en was de hoogste sinds het begin van 2006, zo blijkt uit gegevens van PotashCorp.
De vraag was echter vele malen groter dan de productie als gevolg van een export die bijna verdriedubbelde tot 1,29 miljoen ton in vergelijking met vorig jaar. Ook de binnenlandse vraag naar kali bleef goed met het gevolg dat voorraden afnamen. Van maand op maand laten deze een daling zien van 113.000 ton en 122.000 ton in een jaar op jaar vergelijking.
De daling van de voorraden vindt voor het eerste sinds juli 2011 plaats in een maand dat op het noordelijk halfrond de lente zijn intrede doet en de voorjaarswerkzaamheden in volle gang zijn. Ook kan het een eerste signaal zijn dat de gesloten contracten met China en India inderdaad voor de opleving van de vraag gaan zorgen. Deze landen worden gezien als de trendzetters.
Vrijwel alle grote producenten van kali houden rekening met een opleving van de vraag over 2013. Mosaic is echter wat terughoudender over de prijsontwikkeling. De prijs van kali is sinds januari 2013 met 10 procent gedaald tot een bedrag onder de 400 dollar per ton.
Positief is het nog altijd voor de kalireuzen dat nieuwe kalimijnen lastiger te exploiteren zijn.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.