Europese Commissie

Analyse Stikstofstemming

Derogatie kwijt, is er nog een weg naar herstel?

2 Januari 2026 - Klaas van der Horst - 20 reacties

Voor 2026 en de volgende jaren hoeft Nederland niet op een nieuwe derogatie te rekenen. Tenminste, voorlopig niet. Zeker niet zolang er een BBB-minister op LVVN zit, maakte de Tweede Kamer recent duidelijk. Wie wil bemesten is overal in Nederland gebonden aan een gebruiksnorm van 170 kilo stikstof per hectare uit dierlijke mest, aangevuld met nog wat kunstmest. Voor heel veel veehouders brengt dat grote problemen met zich mee, want nu al is er een stevig mestoverschot. Dat wordt nog groter. En waar moet dat dan heen?

Er zijn technische oplossingen. Via het Europese Renure-programma wordt daaraan gewerkt, maar dit biedt lang niet in alle gevallen een oplossing. Bovendien gelden strenge voorwaarden. Ook de export van mest kan helpen, maar dit is evenmin de grote remedie. Met het afschieten van het 8e actieprogramma Nitraatrichtlijn, door Eurocommissaris Roswall, is voor Nederland een belangrijke kans voorbij gegaan. Nederland heeft gefaald.

Roswall somt missers op
In een brief aan demissionair landbouwminister Femke Wiersma legt Roswall uit wat er allemaal niet goed is gegaan en waarom ze heeft besloten dat er geen nieuwe derogatie komt. Soms hebben Wiersma en haar eigen partij BBB ook niet handig geacteerd, zo blijkt. Bijvoorbeeld de afschaffing van de afroming van varkens- en pluimveerechten bij verhandeling viel verkeerd in Brussel, maar dat was een BBB-stokpaardje. Ook het versmallen van de bufferzones rondom kwetsbare natuur was geen handige stap. Die zet was overigens al voorbereid door Wiersma's voorganger Piet Adema. 

Heel Nederland kwetsbaar
Wat niet genoemd wordt in de brief, maar wat wel meespeelt, is dat heel Nederland aangewezen bleef als nitraatuitspoelingsgevoelig gebied, terwijl uit metingen blijkt dat dit niet zo is en dus ook niet zo hoeft te worden gemeld. Nederland legt zichzelf alleen maar een te zware last op. Dat zou anders kunnen. Aansluitend op de kwetsbaarheid van heel Nederland is het belangrijkste punt in Roswall's afwijzing: de waterkwaliteit. Die is volgens haar te slecht, want te veel belast met allerlei voedingsstoffen zoals nitraat en fosfaat. 

Welke waternorm telt?
Met de rapportages over de waterkwaliteit lijkt Nederland zichzelf tekort te doen. Ten eerste worden er door partijen allerlei verschillende normen gehanteerd. De waterschappen en hun koepelorganisatie hanteren eigen normen, maar ook het RIVM en het Planbureau voor de Leefomgeving doen dat. Ook de ministeries van LVVN en Infrastructuur en Milieu zijn het niet met elkaar eens over de vraag welke gegevens moeten worden aangehouden. En dan is er nog de meetdiepte. Is die in Nederland wel dezelfde als in andere EU-landen? De norm van het RIVM en PBL lijkt de norm te zijn die met de derogatie-aanvragen mee naar Brussel wordt gestuurd, maar heel transparant is de overheid daar niet over. Wel is duidelijk dat de ministeries van LVVN en I&W daar recent nog over in de clinch lagen.

Landbouwemissies zijn verzamelpost
Probleem bij de norm van het RIVM en PBL is wel dat hun gegevens over de landbouw geen gegevens zijn over de landbouw alleen. Ook emissies uit andere diffuse bronnen worden op het conto van landbouw geschreven, net als de nutriëntenlast die meekomt met grensoverschrijdend rivierwater. Dit geven het RIVM en PBL desgevraagd zelf toe, in hun antwoord op vragen van journaliste Geesje Rotgers. De post landbouwemissies naar oppervlakte- en grondwater is een verzamelpost met heel veel oneigenlijke ballast. Het aandeel echte landbouwemissies is beperkt. Meer duidelijkheid en eerlijkheid over de stikstofbijdrage van enkel de Nederlandse landbouw aan de waterkwaliteit zou veel helpen.

Meer controle
Er is dus nogal het een en ander fout gegaan. Soms door gebruik van onzuivere data, soms door politiek onhandige besluiten en soms ook door verschil van mening tussen de Tweede Kamer en bewindslieden. 
Veehouders die menen dat ze toch nog weg kunnen komen met een groot mestoverschot zijn gewaarschuwd. De afwijzing van een nieuwe derogatie gaat gepaard met een strengere controle door de NVWA en die boetes zijn niet mals.

I&R data ook voor Omgevingsdienst
Ook anderszins worden ze extra in de gaten gehouden. De diverse overheden, en mogelijk ook andere partijen, krijgen een beter inzicht in de actuele dieraantallen per bedrijf en de eventuele latente ruimte in de stallen. Dit dankzij een nieuwe overeenkomst voor gegevensuitwisseling tussen RVO en de provinciale omgevingsdiensten. Hierbij mogen de omgevingsdiensten voortaan de I&R databases inzien. Dit komt bovenop de gegevens die overheden al kunnen inzien uit bijvoorbeeld de Kringloopwijzer (KLW).

Geen meetcorrecties
Als klap op de vuurpijl blijft ook MOB rechtszaken aanspannen tegen veebedrijven die, naar haar mening, toch net iets te veel stikstof uitstoten en dit doen landen op kwetsbare natuur. Vaak wint de club zo'n zaak, omdat de rechter een heel voorspelbare rekensom naloopt en risico's voor de natuur niet kan uitsluiten. En al zijn de onzekerheden in de berekening voor stikstofdeposities nog zo groot, van een toegeeflijke opstelling of toepassing van correctiefactoren, zoals bij snelheidsmetingen op de weg, kan hier geen sprake zijn. De rechter gaat onverbiddelijk voor twee nullen achter de komma afrekenbaarheid.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Klaas van der Horst

Is marktspecialist Zuivel bij DCA Market Intelligence. Hij zoekt het nieuws en de trends in de markt en interpreteert de ontwikkelingen.
Reacties
20 reacties
Abonnee
luurt 2 Januari 2026
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10914993/derogatie-kwijt-is-er-nog-een-weg-naar-herstel]Derogatie kwijt, is er nog een weg naar herstel?[/url]
Tis einde verhaal voor de veehouderij, in de marge blijven er nog een aantal overlevers. Dat zal direct en indirect diepe wonden geven.
Abonnee
andere peter 2 Januari 2026
Ik zit niet in die materie maar, kom kom niet zo somberen. Het zijn maar een paar duizend koeieboeren die daar last hebben. Ken er zat die het worst zou zijn of die derogatie doorgaat of niet. Maar als je het verdienmodel van je bedrijf gebouwd heb op een uitzonderingsregel (want dat is per definitie een derogatie) zonder nagedacht te hebben over een plan B, dan heb je wel erg veel risico genomen. Maar er is zat grond in Nederland bij boeren in gebruik die geen vee hebben. Dus je mest kan je echt nog wel kwijt. Misschien komt dan nu eindelijk er nog eens wat mest naar de randen van NL gestroomd ver weg van de mest overschot gebieden. Beetje creatief denken.
Abonnee
juun 2 Januari 2026
andere peter schreef:
Ik zit niet in die materie maar, kom kom niet zo somberen. Het zijn maar een paar duizend koeieboeren die daar last hebben. Ken er zat die het worst zou zijn of die derogatie doorgaat of niet. Maar als je het verdienmodel van je bedrijf gebouwd heb op een uitzonderingsregel (want dat is per definitie een derogatie) zonder nagedacht te hebben over een plan B, dan heb je wel erg veel risico genomen. Maar er is zat grond in Nederland bij boeren in gebruik die geen vee hebben. Dus je mest kan je echt nog wel kwijt. Misschien komt dan nu eindelijk er nog eens wat mest naar de randen van NL gestroomd ver weg van de mest overschot gebieden. Beetje creatief denken.
er is te weinig mestplaatsingsruimte in nederland. ongeacht de plek waar je zit iedereen kan mest krijgen wat die ook maar wil hebben. maar wat hierboven ook gesteld wordt. ervanuitgaan dat een uitzonderingsmaatregel eeuwig zou blijven is niet slim geweest.
Abonnee
CM 2 Januari 2026
Het is overheidspolitiek om veehouderij in te krimpen. Waarom kan je wel kunstmest aanvoeren na de norm van dierlijke mest. Ook akkerbouw wil meer dierlijke mest gebruiken dan nu genormeerd . Niet om veehouderij problemen op te lossen maar als vrije keuze om zelf naar behoefte als akkerbouwer in te vullen. De mogelijkheid om meer mineralen met dierlijke mest in te vullen voor wie dat wil is toch eigenlijk van de zotte dat het niet kan.
Abonnee
de sjaak 2 Januari 2026
we mogen er toch op vertrouwen dat er Europese kaders zijn voor de meetpunten waar nitraat gemeten wordt. in Duitsland hebben agrariërs daarom van de staat gewonnen omdat meetpunten niet aan de eisen voldoen en daarom rode gebieden weer verwijderd zijn. had gehoopt dat er hier ook vak of brancheorganisaties waren die hierop toe zouden zien en indien nodig actie zouden ondernemen.
Abonnee
Floor de Jong 3 Januari 2026
Nou, 'andere peter' één ding klopt in je betoog: je zit niet in de materie
Abonnee
andere peter 3 Januari 2026
Floor de Jong schreef:
Nou, 'andere peter' één ding klopt in je betoog: je zit niet in de materie
Je opmerking impliceert dat de rest wat ik schreef niet klopt. Dat zou kunnen kloppen omdat ik als akkerbouwer in zeeland niet echt thuis ben in veehouderij materie. Maar toch zijn er veel melkveehouders die niet aan derogatie meededen. Omdat dat voor hun situatie niet nodig was. Of omdat ze hebben geanticipeerd om niet meer aan die tijdelijke derogatie mee te doen. Voor de rest heb ik als akkerbouwer alleen maar last van die derogatie. Dat hele NV gebied beleid komt voort uit de keus die NL maakte (dankzij de sterke veehouderij lobby) om voor derogatie te gaan in Brussel. de NV gebieden was het wisselgeld. Dus omdat een paar duizend melkveehouders niet willen investeren grond om hun eigen mest op te ruimen wordt ik als akkerbouwer gekort op mijn N ruimte omdat een deel van mijn grond in NV gebied zit. Terwijl in zeeland amper veehouderij is.
Abonnee
drent 3 Januari 2026
andere peter schreef:
Floor de Jong schreef:
Nou, 'andere peter' één ding klopt in je betoog: je zit niet in de materie
Je opmerking impliceert dat de rest wat ik schreef niet klopt. Dat zou kunnen kloppen omdat ik als akkerbouwer in zeeland niet echt thuis ben in veehouderij materie. Maar toch zijn er veel melkveehouders die niet aan derogatie meededen. Omdat dat voor hun situatie niet nodig was. Of omdat ze hebben geanticipeerd om niet meer aan die tijdelijke derogatie mee te doen. Voor de rest heb ik als akkerbouwer alleen maar last van die derogatie. Dat hele NV gebied beleid komt voort uit de keus die NL maakte (dankzij de sterke veehouderij lobby) om voor derogatie te gaan in Brussel. de NV gebieden was het wisselgeld. Dus omdat een paar duizend melkveehouders niet willen investeren grond om hun eigen mest op te ruimen wordt ik als akkerbouwer gekort op mijn N ruimte omdat een deel van mijn grond in NV gebied zit. Terwijl in zeeland amper veehouderij is.
hier precies hetzelfde, de akkerbouwer is er de dupe van met nv gebieden omdat de veehouderij de problemen niet oplost.
Abonnee
juun 3 Januari 2026
en uiteindelijk zijn de akkerbouwmatige teelten met de te intensieve bouwplannen de veroorzakers van nitraatemissies.
Abonnee
andere peter 3 Januari 2026
juun schreef:
en uiteindelijk zijn de akkerbouwmatige teelten met de te intensieve bouwplannen de veroorzakers van nitraatemissies.
Voor de akkerbouw intensieve gebieden op het klapzand waar ze niet weten wat een maaidorser is of alleen maar van de foto's in vakbladen. Maar in het zuidwesten op hoofdzakelijk kleigrond gaat gemiddeld de helft van het areaal door maaidorsers, vlaspersen, of door de luzernedrogerij etc. Niet echt groot aandeel van intensieve teelten, geen veehouderij en toch NV gebied.
Abonnee
grijze haren 3 Januari 2026
weet de akkerbouw wel dat hun verdien model hierbij opdroogt en zij een tekort aan organische stof krijgen
Abonnee
juun 3 Januari 2026
andere peter schreef:
juun schreef:
en uiteindelijk zijn de akkerbouwmatige teelten met de te intensieve bouwplannen de veroorzakers van nitraatemissies.
Voor de akkerbouw intensieve gebieden op het klapzand waar ze niet weten wat een maaidorser is of alleen maar van de foto's in vakbladen. Maar in het zuidwesten op hoofdzakelijk kleigrond gaat gemiddeld de helft van het areaal door maaidorsers, vlaspersen, of door de luzernedrogerij etc. Niet echt groot aandeel van intensieve teelten, geen veehouderij en toch NV gebied.
klopt niet perse. als je 300 kg stikstof bemest op aardappels en dan 40 ton aardappels rooit door droogte in combinatie met de extra mineralisatie die je hebt heb je net zo goed een dik overschot. uiteindelijk zijn de stikstofgebieden aardig te herleiden aan dd grove ondergrond droogtegevoelige gebieden.
Abonnee
3 Januari 2026
Lees ook eens het stuk op foodlog.nl van vandaag geschreven door hoofdredacteur Dick Veerman met als titel 'anderhalf jaar Wiersma leverde wel degelijk iets op'. Interessant verhaal.
Abonnee
andere peter 3 Januari 2026
juun schreef:
andere peter schreef:
juun schreef:
en uiteindelijk zijn de akkerbouwmatige teelten met de te intensieve bouwplannen de veroorzakers van nitraatemissies.
Voor de akkerbouw intensieve gebieden op het klapzand waar ze niet weten wat een maaidorser is of alleen maar van de foto's in vakbladen. Maar in het zuidwesten op hoofdzakelijk kleigrond gaat gemiddeld de helft van het areaal door maaidorsers, vlaspersen, of door de luzernedrogerij etc. Niet echt groot aandeel van intensieve teelten, geen veehouderij en toch NV gebied.
klopt niet perse. als je 300 kg stikstof bemest op aardappels en dan 40 ton aardappels rooit door droogte in combinatie met de extra mineralisatie die je hebt heb je net zo goed een dik overschot. uiteindelijk zijn de stikstofgebieden aardig te herleiden aan dd grove ondergrond droogtegevoelige gebieden.
begrijp ik je goed: extra mineralisatie bij droogte..... Die gebieden zijn in zeeland nu juist niet te herleiden naar de door jouw gestelde criteria. Heel noord Beveland is nv gebied net als een deel van Walcheren en deels de kust van west Zeeuws Vlaanderen. Dat zijn nu juist 3 gebieden met serieuze kleipakketten en niet verdrogend en een groot aandeel extensieve teelten in het bouwplan. Wel gebieden met HEEEEEEEL veel toerisme.
Abonnee
juun 4 Januari 2026
ik heb het over de stikstof aandachtsgebieden die voorgesteld stonden in het 8e ap nitraat. nv gebieden zijn op een aantal plekken voor niks aangewezen. of op basis van fosfaat.
Abonnee
Het kan vriezen of dooien 4 Januari 2026
andere peter schreef:
juun schreef:
andere peter schreef:
juun schreef:
en uiteindelijk zijn de akkerbouwmatige teelten met de te intensieve bouwplannen de veroorzakers van nitraatemissies.
Voor de akkerbouw intensieve gebieden op het klapzand waar ze niet weten wat een maaidorser is of alleen maar van de foto's in vakbladen. Maar in het zuidwesten op hoofdzakelijk kleigrond gaat gemiddeld de helft van het areaal door maaidorsers, vlaspersen, of door de luzernedrogerij etc. Niet echt groot aandeel van intensieve teelten, geen veehouderij en toch NV gebied.
klopt niet perse. als je 300 kg stikstof bemest op aardappels en dan 40 ton aardappels rooit door droogte in combinatie met de extra mineralisatie die je hebt heb je net zo goed een dik overschot. uiteindelijk zijn de stikstofgebieden aardig te herleiden aan dd grove ondergrond droogtegevoelige gebieden.
begrijp ik je goed: extra mineralisatie bij droogte..... Die gebieden zijn in zeeland nu juist niet te herleiden naar de door jouw gestelde criteria. Heel noord Beveland is nv gebied net als een deel van Walcheren en deels de kust van west Zeeuws Vlaanderen. Dat zijn nu juist 3 gebieden met serieuze kleipakketten en niet verdrogend en een groot aandeel extensieve teelten in het bouwplan. Wel gebieden met HEEEEEEEL veel toerisme.
De overheid is maar op 1 ding uit de landbouw moet en zal krimpen en er worden allerlei drogredenen aangevoerd om dit te bereiken.
Abonnee
Tijdbom 4 Januari 2026
Als we ons niet laten horen,laten we ons gewoon ondersneeuwen,en als het lang genoeg duurt komen we gesmolten boven,en dat is wat de 2e kamer en het kabinet willen.Er zijn best wel mensen die hier veel van weten die ons kunnen en willen helpen als ik zo boerenbusiness lees. We moeten koppen met kennis hebben, niet politiek gebonden,dus geen politieke landbouw vertegenwoordigers zoals Grinwis,Graus en al die linkse rakkers van alle andere politieke partijen,ook vvd en cda.
Abonnee
drent 4 Januari 2026
juun schreef:
ik heb het over de stikstof aandachtsgebieden die voorgesteld stonden in het 8e ap nitraat. nv gebieden zijn op een aantal plekken voor niks aangewezen. of op basis van fosfaat.
klopt helemaal niks van zoals je verteld, heb hoge zandgrond waarbij aan de ene kant van de weg nv gebied is en over de weg niet. Heeft helemaal niks met fosfaat te maken, doe ook mee met een pilot waarbij ook blijkt dat er maar minimaal stikstof in de bodem achterblijft.
Abonnee
Flevoboer 4 Januari 2026
Het kan vriezen of dooien schreef:
andere peter schreef:
juun schreef:
andere peter schreef:
juun schreef:
en uiteindelijk zijn de akkerbouwmatige teelten met de te intensieve bouwplannen de veroorzakers van nitraatemissies.
Voor de akkerbouw intensieve gebieden op het klapzand waar ze niet weten wat een maaidorser is of alleen maar van de foto's in vakbladen. Maar in het zuidwesten op hoofdzakelijk kleigrond gaat gemiddeld de helft van het areaal door maaidorsers, vlaspersen, of door de luzernedrogerij etc. Niet echt groot aandeel van intensieve teelten, geen veehouderij en toch NV gebied.
klopt niet perse. als je 300 kg stikstof bemest op aardappels en dan 40 ton aardappels rooit door droogte in combinatie met de extra mineralisatie die je hebt heb je net zo goed een dik overschot. uiteindelijk zijn de stikstofgebieden aardig te herleiden aan dd grove ondergrond droogtegevoelige gebieden.
begrijp ik je goed: extra mineralisatie bij droogte..... Die gebieden zijn in zeeland nu juist niet te herleiden naar de door jouw gestelde criteria. Heel noord Beveland is nv gebied net als een deel van Walcheren en deels de kust van west Zeeuws Vlaanderen. Dat zijn nu juist 3 gebieden met serieuze kleipakketten en niet verdrogend en een groot aandeel extensieve teelten in het bouwplan. Wel gebieden met HEEEEEEEL veel toerisme.
De overheid is maar op 1 ding uit de landbouw moet en zal krimpen en er worden allerlei drogredenen aangevoerd om dit te bereiken.
Met welk idee daarachter?
Abonnee
juun 4 Januari 2026
alsof iemand zich er druk om maakt. ik geloof het allemaal wel het loopt vanzelf een keer vast en dan gebeurt er pas wat. dus laat het maar een keer vast lopen.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Achtergrond Stikstofstemming

Oefenen in de provincie voor nieuw landelijk beleid

Achtergrond stikstofstemming

Bijna adieu Schoof, maar realiteit plaagt opvolging

Achtergrond Stikstofstemming

Radicaal krimpplan Utrecht trekt volle zalen

Achtergrond Stikstofstemming

Kamer negeert Wiersma, vergeet Nitraatrichtlijn

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden