Column Niels van der Boom

Is de trekkermarkt klaar voor de Japanners?

2 Oktober 2015 - 1 reactie

 Kubota opende half september officieel de deuren van haar fabriek in het Franse plaatsje Bierne, op een steenworp afstand van Duinkerke. Daarmee geeft het nog eens een duidelijk signaal af. Kubota plant zijn voeten stevig in de Europese trekkermarkt. Niet langer zie je de oranje/zwarte trekkers in het compactsegment. Als het aan de Japanse fabrikant ligt, rijden Europese boeren en loonwerkers straks met een trekker van hen rond.

Kubota wil in Frankrijk 3.000 trekkers per jaar bouwen

Kubota bouwde de Franse fabriek om één reden: een volwassen ‘westerse’ trekker bouwen. Dat is ze gelukt, want aan wilskracht en daadkracht ligt het niet bij de Japanners. De agrarische sector lijkt daarmee aan eenzelfde vooravond te staan als de auto industrie 45 jaar geleden. Auto’s uit Japan zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Wellicht dat we in 2060 hetzelfde zeggen over hun trekkers.

Duitse machineproducenten staan bekend om hun gründlichkeit en daarmee bouwden zij een ijzersterke reputatie op. De Japanners kunnen ze wat dat betreft evenaren of zelfs overtreffen. De productie van Kubota’s jongste trekkertelg; de M7-serie, oogt nu nog misschien nog een beetje knullig maar daar komt snel verandering in. Sinds dit voorjaar bouwen zo’n 160 – uit Japan afkomstige – werknemers met de hand trekkers in Bierne. 130 personeelsleden komen er binnenkort bij.

Nu wordt ‘met de hand’ twee uur lang aan een trekker gebouwd. In totaal 1.000 per jaar. Over twee jaar moeten dat er al 3.000 zijn en daar stopt het voor Kubota niet. Iedere twintig minuten moet een machine van de band rollen. De trekkers blijven in Europa, gaan naar Noord-Amerika, Australië en ook weer terug naar het thuisland.

Het is voor Kubota niet de eerste keer dat het in Europa machines gaat produceren. Zo heeft het al langer een fabriek in Duitsland voor grondverzetmachines. Ondanks dat de werknemers nu uit het thuisland komen, betekent dat niet een volledig Japans feestje. Bijna 90 procent van alle onderdelen komt uit Europa. Alleen de motoren en kappen worden in Japan geproduceerd.

De enkele serie die nu in Frankrijk wordt geproduceerd, beslaat een gamma van 140 tot 170 pk. Daar komt binnen niet al te lange tijd uitbreiding bij naar boven, tot 250 pk. Populaire klasse voor de Europese markt. Het bedrijf heeft al laten zien dat het met de M7 zeker niet onderdoet voor de gevestigde merken. Belangrijk is dat het een eigen identiteit weet te creëren. Het bedrijf vertrouwt op hun kunnen, want een doel is gesteld: binnen drie jaar 6,5 tot 10 procent marktaandeel in Europa te hebben ingenomen.

6,5

procent

marktaandeel wil Kubota minimaal in Europa veroveren tot 2017

De markt voor nieuwe trekkers in West-Europa was vorig jaar goed voor 137.028 stuks. Dat is een behoorlijk dieptepunt, maar de dagen met enorme verkoopcijfers lijken voorlopig even achter ons. Zo'n 6,5 tot 10 procent is dus goed voor 8.907 tot 13.703 nieuwe trekkers. Dat zijn behoorlijke aantallen. Frankrijk, Duitsland en in mindere mate Groot-Brittannië en Italië zijn de belangrijkste landen voor de trekkerverkoop. Naar verwachting zal Kubota hier de grootste slag gaan leveren. Alleen in Portugal en Spanje komt Kubota op dit moment in de top 5 voor. We praten dan over enkele honderden trekkers.

In de jaren 70 wisten Japanse autofabrikanten een flinke opmars te maken, ten kosten van de Amerikaanse merken. Vooral omdat het goedkoper moest en met minder brandstofverbruik tijdens de oliecrisis. Amerikaanse trekkers zijn er ook in Europa, maar niet in grote mate. De prijs en het verbruik blijven een hekel punt. Wellicht dat Kubota via deze ingang snel het marktaandeel kan vergroten. Desondanks blijft het een gigantische taak om zoveel trekkers af te zetten. Mogelijk voordeel biedt Kverneland. Daarmee is Kubota is één klap een grote speler geworden. Wanneer boeren vertrouwd raken met de oranje kleur kan dat tot een stijging bij trekkers leiden.

Misschien moeten de Japanse topmannen van Kubota hun pijlen toch op Amerika of Azië richten voor een grote afzet en niet op Europa. Het ziet er niet naar uit dat nieuwe markten zich snel aandoen. Rusland en omringende landen zijn naar verwachting ook de komende jaren niet erg happig om veel trekkers vanuit West-Europa te importeren. Chauvinisme overheerst op veel markten. Kubota staat dus nog een flinke taak te wachten maar, de ambitie is aanwezig.

Niels van der Boom
Techredacteur bij Boerenbusiness.nl

boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is sinds augustus 2013 expert Akkerbouw & Techniek bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel-, granen- en suikermarkt. Wekelijks presenteert hij de marktflits over de granenmarkt.
Reacties
1 reactie
Westbrabander 2 Oktober 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/niels-van-der-boom/column/10865996/Is-de-trekkermarkt-klaar-voor-de-Japanners?]Is de trekkermarkt klaar voor de Japanners?[/url]
Een nieuw merk erbij is niet verkeerd, na al die fusies van de laagste jaren.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Nieuws Droogte

Franse overheid bezorgd over extreme droogte

Nieuws Melkproductie

Kaalslag in Franse melkveehouderij dreigt

Analyse Aardappelen

Aardappelareaal daalt, maar frites trekt eigen plan

Analyse Frankrijk

Wat hebben verkiezingen in petto voor landbouw?

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief