Shutterstock

Opinie Pascal Philipsen

Agro-boodschap gebaseerd op emotie, niet op feiten

15 Maart 2021 - 3 reacties

Ik zweef! Heerlijk toch! Geen stimulerende middelen nodig. Ik zweef boven het politieke landschap, maar moet op woensdag 17 maart toch landen op de juiste plek. Op een plaats waar het goed toeven is voor burgers én boeren.

Maar hoog boven de grond ziet alles verleidelijk uit en in de verte hoor ik de geoliede, warmgelopen stemmen van de Haagse predikers het uitgebalanceerde boerenwoord uitspreken met blinkende beloftes die nagalmen. Voor alles is iets te zeggen en ik ga maar af op het schamele restje van mijn mannelijke intuïtie voor zover die er nog is. En anders luister ik voor de afwisseling weer naar mijn onderbuik.

Charmeoffensief
Ik ben er van overtuigd dat we besluiten nemen en keuzes maken op basis van emotie. Een feitenrelaas raakt ons niet. Storytelling zonder beroering en ontroering is als een zwembad zonder water. Populariteit is troef. Politici begrijpen dat maar al te goed. Heer en meester in het afvuren van pakkende oneliners en framende metaforen, is Wilders.

Voor de overige politieke partijen zit er niks anders op dan meegaan in het kunstig en zelfgenoegzaam parafraseren van de werkelijkheid. Het gaat allang niet meer over de inhoud, maar over de poppetjes. Hoe brengen zij hun ideologie over de bühne, met welke beeldspraak, sympathie en vooral met welke overtuigingskracht en standvastigheid. Eén tot in de puntjes verzorgd en voorbereid charmeoffensief. Achter de schermen in het Haagse centrum van de macht buitelen de vele spindoctors over elkaar heen met als doel: het gunstig stemmen van de publieke opinie.

Doodgeslagen rapportagetaal
Met deze feitelijke kennis dat emotie ons als sociale, sensitieve, continue twijfelende wezens over de streep trekt, doet de agrifoodsector weinig tot niets. Er wordt vanuit de boerenbelangenkant en haar weinig zichtbare vertegenwoordigers nauwelijks verrast en geprikkeld. Er worden vooral verstandige uitspraken gedaan, die feiten onderbouwen. Het is doodgeslagen technische rapportagetaal die mensen buiten de sector moet overtuigen van de noodzaak om voedselproductie die er toe doet in Nederland te koesteren. Wetenschap rules!

Ze weten de belangrijke boodschap van het platteland cruciaal voor eigen voedselzekerheid, voedselkwaliteit en voedselbetaalbaarheid, niet te brengen. Het is lastig om alle ogen te laten openen om burgers en ook de Haagse en Europese wetmakers te laten inzien dat we hier met een sector te maken hebben met grote waarde voor de Nederlandse werkgelegenheid en economie. 'Halvering van de veestapel' om de stikstofcrisis op te lossen is slechts één van de vele voorbeelden als antwoord vanuit de onwetenden op onze kristalheldere doch saaie agro-boodschap, die maar niet lijkt over te komen.

Verdomhoekje|
De weinig zicht- en hoorbare vertegenwoordigers van onze primaire- en verwerkende voedselproductie gaan er prat op dat feiten zich boven emotie verheffen. Ook bij het maken van wetgeving rondom de boerderij. Maar het zijn juist emoties en geromantiseerde fantasieën over vervlogen agrarische tijden. die als negatieve krachten de hedendaagse innovatieve agrosector steeds in een verdomhoekje drijven.

Het zijn de krachtige meningen over de agrarische sector van machtige lieden die nog nooit een stap op het boerenerf hebben gezet. Zogenaamde groene organisaties die denken expert te zijn hoe de agrarische ondernemer het bedrijf moeten runnen zonder deze voedselproducent daadwerkelijk te spreken. Zij bepalen vanaf de zijlijn het hoe en wat.

Groots en geslepen
Het gebrek aan creatieve taalstrategie vanuit de agrarische woordvoering die zou moeten laten zien dat boeren veel oplossingen te bieden hebben voor vele uitdagingen, heeft eerder pluimveehouders, melkveehouders, fruittelers, akkerbouwers, varkenshouders en tuinders zelf op de been gebracht om hun stem te laten horen. Een gezamenlijk geluid van protest met passie, gedrevenheid, hoop, boosheid, teleurstelling, verdriet en kracht. Het was groots en meeslepend. En de sector scandeerde met 1 woord.

Wie houdt deze landbouwbeweging in leven? Wie maakt deze gebundelde kracht groots en geslepen? De feiten hebben we al aan onze kant, nu de positieve emotie nog. Hopelijk kunnen die Haagse spindoctors na de drukke verkiezingsperiode tijd vrij maken om die onwetende, zwevende burgers en politici op het boerenerf te laten landen.

boerenbusiness.nl

Pascal Philipsen

Pascal Philipsen is regiomanager Zuid-Nederland en bemesting specialist bij Timac Agro Nederland.
Reacties
3 reacties
Abonnee
Arno Vael 15 Maart 2021
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/column/10891415/agro-boodschap-gebaseerd-op-emotie-niet-op-feiten]Agro-boodschap gebaseerd op emotie, niet op feiten[/url]
Mooie Opinie Pascal, de Haagse predikers zullen na 17 maart rekening moeten houden met een nieuwe partij de BoerBurgerBeweging die wel op basis van feiten en kennis mee kan gaan beslissen! Zij zullen het niet toelaten dat de politiek een wig probeert te drijven tussen de verschillende sectoren binnen de landbouw. Dit is wat we de afgelopen jaren zien gebeuren door het ontstaan van allerlei goed bedoelde belangenorganisaties. Veehouderij, Akkerbouw, Fruitteelt, Tuinbouw enz. strijden allemaal voor hun bestaansrecht, het is tijd dat we gezamenlijk optrekken en we moeten er voor zorgen dat er mensen vanuit de praktijk in de tweede kamer komen zodat we zelf mee kunnen beslissen!!
Jaap Vermue 17 Maart 2021
Arno, denk je dat een partij met 1 zetel het verschil gaat maken aangaande landbouwpolitiek? Ik ben van mening dat je beter een partij kunt kiezen die je het beste past op landbouwgebied en die kans maakt mee te gaan regeren. Slechts dan heb je nog wat in de melk te brokkelen. Elke boerenstem op een splinterpartij is m.i. een verloren stem.
Petatje 17 Maart 2021
Ik zeg het worden meer zetels als 1. Kunnen er zo maar 3 of 4 worden.
Het pluche wordt vandaag opgeschud! De massa met verstand heeft genoeg van het randstedelijke gekonkel, fakenieuws en links pleasen.
Nuchter boerenverstand is wat men mist en zoekt.
U kunt niet meer reageren.
Boerenbusiness Award

Win jij dit jaar de Agribusiness Award?

Maak kans op een mediapakket en een vervolgtraject van ABN AMRO

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Opinie Pascal Philipsen

Weg met de labels als gangbaar en biologisch

Opinie Pascal Philipsen

Klimaat(on)gelovigen: houdt respect voor natuur

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief