Shutterstock

Opinie Wouter Baan

Een speciaal biertje of een gewoon glaasje melk?

23 Juli 2019

Speciaal bier is hot. Bierdrinkers in Nederland kiezen steeds vaker voor speciaal bier in plaats van gewone pils, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Daarnaast verschijnt speciaal bier steeds vaker op de menukaarten van restaurants en creëren supermarkten er volop ruimte voor in de schappen.

De verkoop van speciaal bier in supermarkten steeg in 2018 met 10%. Wat is het geheim van dit succes? Bierdrinkers lijken eerder voor kwaliteit dan kwantiteit te kiezen: de smaak wint van het volume. Het bierlandschap is daardoor de laatste jaren flink opgeschud en 'gewone pils' verdwijnt steeds meer naar de achtergrond.

Nieuwe melkstromen
Ook nieuwe melkstromen zijn hot. Het zuivelschap in de supermarkt is steeds diverser. Vrijwel elke melkverwerker in Nederland zet in op nieuwe melkstromen. Daarbij ligt de focus op het onderscheidend vermogen, om zo een toegevoegde waarde te creëren. Anders dan bij speciaal bier, gaat het bij melk niet zozeer om de smaak, maar vooral om de duurzaamheidsaspecten en de herkomst. Wat betekent deze ontwikkeling voor melkveehouders?

Het maakt in elk geval dat melkveehouders meer keuzes moeten maken: kom ik aanmerking voor PlanetProof, past weidegang en/of VLOG bij mijn bedrijf, zet ik in op een (biologisch) streekproduct, of ga ik 'bulk' produceren? Dat laatste staat in mijn ogen overigens niet synoniem voor 'niet kiezen', maar kan juist een bewuste keuze zijn. De premies die bij de speciale melkstromen worden verdiend, kunnen onderaan de streep ook overblijven door scherp te zijn op de kostprijs.

Aanbiedingen
Ongeveer 90% van de bierconsumptie in Nederland is echter nog steeds 'gewoon pils'. Het kratje bier dat in de aanbieding is, wordt nog altijd het meest verkocht. Dat is bij zuivel waarschijnlijk niet anders. Consumenten blijven immers gevoelig voor de prijs. Daarnaast wordt een groot gedeelte van de melk verwerkt tot commodities als kaas en melkpoeder, die op de wereldmarkt worden afgezet. Wil de Nederlandse zuivelexport concurrerend zijn, dan is een scherpe kostprijs onmisbaar. Anders prijst onze zuivelexport zich uit de markt.

De opkomst van nieuwe melkstromen dwingt melkveehouders om na te denken over hun afzet. Ga ik produceren voor de thuismarkt, of richt ik mijn productieproces in op de wereldmarkt? Oftewel: focus ik op meerwaarde, of focus ik op de kostprijs. In biertermen gesproken: kies ik een Heineken of een La Chouffe?

Ontvang het magazine in uw brievenbus
Deze blog is een onderdeel van de zuivelanalyse van 2019. De abonnees van Melk en Voer Pro hebben deze recent ontvangen. Wil jij dit magazine eveneens ontvangen? Klik dan hier om abonnee te worden en krijg het magazine toegestuurd.

Met een abonnement krijg je toegang tot alle besloten artikelen, data en marktinformatie op Boerenbusiness. Als abonnee krijg je ook toegang tot diverse seminars en workshops. Benieuwd naar alle voordelen? Bekijk ons aanbod in de webshop.

boerenbusiness.nl

Wouter Baan

Wouter Baan is redacteur voor Boerenbusiness en focust zich op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief