Tijd voor vers bloed

Wat kunnen trekkerbouwers van Tesla leren?

8 April 2016 - Niels van der Boom - 4 reacties

Misschien is het nieuws u niet ontgaan: Autofabrikant Tesla verkocht binnen 24 uur 170 duizend exemplaren van haar nieuwe Model 3. Een betaalbare elektrische auto. Daarmee verstevigt de Californische fabrikant zijn reputatie als de 'Apple onder de autobouwers'. Wat kunnen trekkerfabrikanten hiervan leren?

Tesla heeft wereldwijd zo’n ijzersterke reputatie voor knappe elektrische auto’s opgebouwd dat 170.000 personen besloten er een op vanaf scherm te bestellen in de eerste 24 uur nadat hij werd gelanceerd. Het enige wat je hoefde te doen was een aanbetaling van 1.000 dollar. Inmiddels staat de teller op ruim 276.000 ofwel; 276 miljoen dollar. Geen slecht nieuws voor een fabrikant die redelijk krap bij kas zit.

Tesla heeft het geld van de pre-orders hard nodig

Er zijn veel gelijkenissen tussen Tesla en ’s werelds meest vermogende bedrijf: Apple. Beide zetten ze innovatieve producten in de markt waar mensen graag fiks geld voor neertellen. Dat levert een ijzersterke reputatie op. Het grootste verschil? Apple kan de Griekse staatsschuld met één overboeking laten verdwijnen. Tesla kreeg het voor elkaar om de helft van haar kapitaal er in een jaar tijd doorheen te jagen. Die pre-orders hebben ze dus hard nodig. Het is een vorm van financieren. Die is niet in de minste plaats nodig om al die accu's te kunnen produceren.

Wat heeft dat alles nu met trekkerfabrikanten te maken als John Deere, CNH en Agco? Voordat Tesla in 2008 het levenslicht zag (het werd in Europa pas eind 2012 een klein succes) waren andere fabrikanten al actief met een elektrische (hybride) auto. Denk aan de Toyota Prius. Daarvan zijn er genoeg verkocht maar, een goede reputatie heeft hij zeker niet. Dat is exact de reden waarom Tesla de vloer aan veegt met iedere andere fabrikant en in 2015 de meest verkochte elektrische auto was wereldwijd. De trekkerwereld heeft ook zo’n impuls nodig.

John Deere was eind jaren 2000 de eerste die als grote trekkerfabrikant de elektrische aandrijving omarmde met hun E Premium modellen. Die zitten nog steeds in het programma – je kunt bijvoorbeeld een kunstmeststrooier of barbecue elektrisch aandrijven – maar succesvol zijn ze niet. Net als bij de auto industrie wordt in een bestaand model een elektromotor/generator gepropt. Bij Tesla gaat het niet om die elektrische aandrijving. Ze bouwen gewoon een gave auto die 'toevallig' volledig elektrisch rijdt. Een prijskaartje van 70.000 euro van de Model S is nog steeds relatief gunstig wanneer je kijkt wat BMW voor bijvoorbeeld een M5 vraagt, die mindere specificaties heeft. Voor een Nissan Leaf betaal je 30.000 euro en kun je 50 km op een accu rijden. Tel je 1.000 euro meer neer dan heb je straks een Model X die in zes seconde naar 100 optrekt. Die lage prijs is misschien wel de reden waarom Tesla het financieel niet breed  heeft.

Misschien is het tijd dat de knappe koppen in Silicon Valley een trekker ontwerpen

Misschien is het tijd dat de knappe koppen in Silicon Valley de agrarische sector eens onder handen nemen. Een nieuwe trekker die wél alle functionaliteiten van een standaard model heeft maar dan met een elektrische aandrijving die minstens een kleine dag mee gaat. Hij moet er gelikt uitzien – het liefst beter dan wat nu verkrijgbaar is – en zich qua imago kunnen meten aan Fendt. Een geïntegreerde GPS erin en Apple Tractor Play en je bent klaar. Zouden boeren dan ook in de rij staan om 1.000 euro aan te betalen voor hun Tesla E-Tractor voor de prijs van een Zetor?

Een bijkomend voordeel - naast een dikke trekker op de dam - kan dan ook financiële meevaller zijn. De overheid maakt zich nu al zorgen over Model 3, die waarschijnlijk vanaf 2018 in Nederland te koop zal zijn. Eén van de redenen waarom elektrische auto's zo populair zijn ligt bij de belastingvoordelen. Ook de prijs van een trekker is fors. Misschien dat Wiebes ook de boeren naast de leaserijders gaan sponsoren.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
4 reacties
petatje 8 April 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10869098/Wat-kunnen-trekkerbouwers-van-Tesla-leren?]Wat kunnen trekkerbouwers van Tesla leren?[/url]
Ja een succes, 3 keer meer verkocht dan verwacht. De levertijd zal dus wel wat langer worden dan 1 jaar! Ben benieuwd hoe blij de wachtende aanbetalers over 1 jaar nog zijn. Denk niet dat boeren zo maf zijn om te investeren in dit soort lucht verhalen die roepen om problemen.
kippenboer 8 April 2016
Niels, Tesla is nu nog gewild vanwege de grote belasting voordelen die de rijders genieten, de bazen van de bedrijven kunnen "groen" investeren en aftrekken van de belasting om op het eind maar netto €20.000 voor een Tesla te betalen.
Technisch heeft Tesla nog een groot probleem, een rijder verwoorde het den ik pakkend, Tesla is een mooi verpakte Amerikaanse bak, dus varwacht echt niet dat alles perfect is en niet kraakt of piept in een hoekje of kastje, eigenlijk gewoon wat je verwacht van een Amerikaanse auto. Zijn model moest op langere ritten altijd wel een keertje aan uit gezet worden, scherm viel dan op zwart.
Met geen van die auto's moet geld verdiend worden dus voor de boeren markt zie ik de Tesla tractor nog echt niet verschijnen, zeker niet als hij elke 3 uur aan de accu moet.
Nehls 8 April 2016
Hallo Niels, Wiebes subsidieert geen enkele autorijder in Nederland, alleen van de electrische steelt hij minder dan van de benzine of dieselrijders. Destijds is men ook de grijze kentekens voor partikulieren absurd gaan belasten. BPM en andere belastingen zijn belachelijk hoog en de autobijtelling al helemaal, alleen maar om linkse domme hobbies en overheidsverspilling te betalen. Hier in dit land betalen we ons scheel aan belastingen. De mensen weten niet eens hoeveel ze aan belasting betalen! Inkomstenbelasting tot 52%, btw 21%, vennootschapsbelasting 25%, rioolbelasting, accijns op ons biertje en benzine, motorrijtuigenbelasting, verzekeringsbelasting van 21%, waterschapsbelasting, WOZ belasting, precarierechten, hondenbelasting, Overdrachtsbelasting, de werkkostenregeling, belasting op ons spaargeld en straks de afgeloste woning. En wij straks op 75 jaar met pensioen alleen zonder inkomen want dat is weg, verkwanselt. Nog steeds belasting te betalen voor onze afbetaalde woning, met een hoge eigen bijdrage voor de ouderenzorg die misschien eens per week komt, want fatsoenlijke betaalbare bejaarden huizen zijn opgeheven. Maar ook zonder of onbetaalbare gezondheidszorg. Het geld is naar Griekenland en ander bodemloze putten. Zinloze referenda die 40 miljoen kosten, afschaffen van 500 € biljetten kosten 500 miljard en welke onzin volgt nog. Trouwens net even opgezocht maar in een BMW M5 zit een bedrag van bijna €59.000 aan belasting bij aanschaf, dus we zouden ipv jaloers, deze auto kopers zeer dankbaar moeten zijn voor hun genereuze bijdrage aan de schatkist. Zodat alle andere niet betalers van deze bijdrage profiteren! Als we normale auto's niet zo absurd zouden belasten had een electrische auto geen kans van slagen. De elektriciteit wordt ook ergens met milieuschade opgewekt, de accu's bestaan uit uiterst schaarse grondstoffen en de productie en afvoer ervan is zeer milieuonvriendelijk en wie zegt dat dat allemaal beter voor het milieu is? Of krijgen we in de toekomst weer een soort van asbest situatie maar dan met de enorme stapel afgevoerde accu's?? Dus een taak die de overheid zeer serieus zou moeten nemen is hoe knijp ik de burger minder uit, door zelf minder uit te geven en minder te verspillen! en doe een echt aan een duurzaam milieubeleid! Zonder de uitknijp (belasting) en verdeel methodiek (subsidie) te hanteren.
Marius 8 April 2016
Een Leaf en de vergelijkbare Zoe rijden ook 150 km. Alleen je moet de snelheid een beetje inperken maar ook een Tesla rijdt met 130 km/u niet meer dan 200 km. Verder zal de Tesla in Euro's minstens evenveel gaan kosten als in dollars dus vanaf € 35.000,-. Blijft staan dat het rijden met een elektrische auto een veel betere ervaring is dan het rijden op fossiele brandstoffen en de milieubelasting halveert waarbij in veel steden het smog-probleem wordt aangepakt en dat is echt belangrijk.
Mark 9 April 2016
Beste Niels,
Een model X kost al gauw meer dan een ton en een leaf rijdt meer dan 200 km op een accu. Graag wel de goede info in je artikelen schrijven als je er iets van vindt.....
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden