In de nieuwste versie van haar telematrieprogramma AFS Connect 2.0 integreert Case IH een anti-diefstal module. Daarvoor moet je normaal gesproken aankloppen bij fabrikanten die hiervoor speciale systemen aanbieden. Start je trekker of combine op een vreemd tijdstip, dan word je direct gewaarschuwd.
Het telematrie systeem wordt normaal gesproken om de voortgang van je combine en trekkers te bekijken vanaf kantoor. Je verzamelt belangrijke gegevens en kunt deze gebruiken om efficiënter te werken. Case betrekt haar elektronica van Trimble, waar ook New Holland gebruik van maakt.
Het systeem gebruikt een bewegingssensor om je via sms te waarschuwen wanneer een trekker of combine start. In welke periode en tijdsbestek dit moet gebeuren kun je zelf invoeren. Het systeem ververst de locatie van het voertuig iedere vijf minuten. Ook wanneer de trekker niet rijdt – maar bijvoorbeeld in een vrachtwagen staat – krijg je een melding. Zelf kun je aangeven op welke tijden de machine stationair moet draaien. Is dat niet het geval, dan volgt wederom een waarschuwing.
Een andere sensor monitort het niveau van de dieseltank. Daalt dit met meer dan vijf procent dan krijg je eveneens een sms waarschuwing. Zelfs wanneer de accu wordt losgekoppeld functioneren beide systemen omdat ze ook met een accu werken. Zonder een extra abonnement of datakosten kun je nadien de positie van het voertuig bepalen. Helaas is die tijd wel beperkt tot een aantal uren, geen dagen.
Het AFS-systeem is leverbaar op nieuwe trekkers en combines maar ook op sommige oudere voertuigen achteraf op te bouwen. Je kunt dan op de computer in één oogopslag alle parameters zien.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.