6230R en 6250R

John Deere stelt nieuwe 6R officieel voor

30 November 2016 - Niels van der Boom

Het is al lang geen geheim meer maar John Deere heeft op haar fabriek in Mannheim vandaag, 30 november, officieel twee nieuwe trekkers geïntroduceerd. De 6230R en 6250R met vermogens tot 300 pk in een relatief compact chassis. Door het gewicht zo laag mogelijk te houden zijn ze vooral voor transport en aftakaswerk interessant.

Wie een trekker tot 300 pk zocht bij John Deere kon voorheen kiezen tussen de 6215R, met 215 pk nominaal en 255 pk maximaal vermogen. Wie meer wilde was verplicht te kiezen voor de 7210R, 7230R of 7250R maar, die zijn direct fors groter en daardoor zwaarder. Vooral in Europa is er vraag naar een relatief lichte trekker met veel vermogen. Fendt is op dat vlak heer en meester met haar 800-serie. CNH lanceerde vorig jaar de Optum en T7 HD specifiek voor dit segment en ook andere fabrikanten proberen hier iets te bieden. Deere kan dat nu dus ook en mikt daarmee vooral op loonwerkers die veel op de weg zitten. Hij mag in totaal 15 ton wegen.

9.300

kilo

wegen de nieuwe trekkers

De 6230R en 6250R hebben beide een 6,8 liter PSS motor met een dubbele turbo en viscofan. Dit blok vind je ook in de 7R echter, de trekker weegt nu 9.300 kg in plaats van 10,8 ton in de 7R klasse. Deere meldt op de kap het nominale vermogen. Inclusief boost bedraagt dat 280 en 300 pk. Verder is de trekker vrijwel gelijk aan de bestaande 6R reeks. Er worden ook geen modellen vervangen door de twee trekkers. Enkele nieuwe opties zijn straks ook op de rest van de 6R serie leverbaar. De wielbasis is met 290 cm iets groter dan bij de huidige 6R. Voor tilt hij 5 ton, achter 10,4 ton.

Echt nieuw voor John Deere is het gebruik van de CommandPro joystick. Vaarwel oranje hendel die je al vele jaren op alle Autopowr CVT-transmissie van JD gebruikt. De joystick werkt net als we van andere fabrikanten gewend zijn. Toch zegt de fabrikant zelf dat hun hendel heel anders is. Versnellen en vertragen doe je door hem naar voren of achteren te drukken. Druk je door, dan gaat hij naar zijn vooraf ingestelde waarde. Daarbij kun je ook het pedaal gebruiken. Op de joystick vind je elf knoppen voor bediening van de trekker en machine via Isobus. Die zijn deels zelf programmeerbaar. Ook heeft hij een speciale kruipfunctie.

De transmissie en vering zijn ook vernieuwd

De transmissie zelf is ook verstevigd om het hogere vermogen aan te kunnen. bij 3.5, 11, 22.5 en 47.2 km/u is de vermogensoverbrenging 100 procent mechanisch wat het minste brandstofverbruik oplevert. De top van 50 km/u ligt bij 1.630 toeren en 40 km/u bij 1.300 toeren. De maximale olieopbrengst van 160 liter/min haalt hij bij 1500 toeren. Zowel de voorasvering als cabinevering zijn vernieuwd zodat ze meer comfort leveren.

Op de persbijeenkomst in Duitsland introduceerde JD ook nieuwe opties voor de digitale systemen MyJobsConnect en MyJobsManager. Met deze app's kun je via smartphone of tablet je werkzaamheden real-time bijhouden. Ook is er een navigatie en vlootmanagement systeem. Het geeft chauffeurs een overzicht van alle wegen op en rondom het bedrijf en vertelt hoe je er als snelste komt. Ook helpt het chauffeurs naar de combine of hakselaar navigeren.


Echt nieuw, voor John Deere althans, is het gebruik van een joystick om de Autopowr transmissie te bedienen. Daarmee rekent het af met het bekende oranje pookje met scrollwiel.


Aan de buitenkant moet je even goed kijken want de twee nieuwe trekkers wijken niet veel af van de huidige grote 6R modellen.


De rest van de CommandArm leuning en het scherm zijn gelijk aan de andere modellen van JD. Het hendel werkt nauw samen met het scherm en voetpedaal. Die kun je ten alle tijden gebruiken.


De 6230R en 6250R zijn echte loonwerkers trekkers. Daar mikt de fabrikant althans op. De vernieuwde cabine heeft aan de instapkant een B-pilaar gekregen zodat je geen enorme deur meer hebt. Tijdens het ontwikkelen van de serie heeft een groep loonwerkers hun mening mogen geven. Tips zijn in de trekker verwikkeld.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Mechanisatie

Omzet trekkerfabrikanten koelt af na topjaren

Nieuws Agribusiness

Recordwinst voor John Deere, 2024 minder positief

Nieuws Agribusiness

Reiken de bomen van John Deere tot aan de hemel?

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden