Supermarktketen Coop heeft in Milaan de ‘supermarkt van de toekomst’ geopend. Daarvoor liet het MIT Senseable City Lab een winkel bouwen met de meest indrukwekkende techniek aan boord. Grote schermen boven de schappen geven alle informatie over hoe het product is geteeld, wie de boer is en wat de voedingswaarde is. Dat moet klanten langer in de winkel houden en meer laten besteden.
Ieder product heeft een geschiedenis. Van de groei tot de CO2-voetafdruk en de manier waarop hij is bewerkt of behandeld. De supermarkt van de toekomst toont je deze informatie direct, waardoor klanten bewuster keuzes kunnen maken, schrijft Business Insider.
Grote schermen in de gangpaden vertellen het verhaal achter elk product. Daarvoor worden sensoren gebruikt die je ook in spelcomputers vind. Je hoeft het product alleen maar voor het scherm te houden en de computer herkent het direct. Na een Coop-vestiging in Milan volgen dit jaar meer vestigingen in Spanje, als het aan de bedenker ligt.
Producten zijn niet langer gerangschikt op productgroep maar op gemeenschappelijke ingrediënten. Druiven en wijn vind je naast elkaar, net als verse tomaten en tomaat uit blik. Boven ieder schap hangt een spiegelend scherm. Die herkent ieder product en toont direct de voedingswaarde, prijs, gebruikte gewasbeschermingsmiddelen, meststoffen, allergenen en andere wetenswaardigheden over het traject van teler naar supermarkt.
Een enorme muur met computerschermen biedt klanten kooksuggesties en welke producten die dag het meeste zijn verkocht. Volgens de bedenken blijven mensen maar zeer kort in de supermarkt. Door meer informatie te bieden hoopt hij dat te veranderen. Door een betere informatievoorziening kiezen klanten hopelijk bewuster. Daarnaast verbindt technologie de koper met de producent.
De schermen zijn niet louter bedoeld om de klant goed te informeren. Voor de supermarkt kleven er marketingvoordelen aan. Besteedt een klant meer tijd in de winkel, dan kom je meer over hem te weten en is de kans groter dat hij meer of duurder voedsel koopt. Daarnaast bieden de schermen advertentieruimte en kan een productoverschot worden gepromoot via het scherm.
Volgens bedenker Carlo Ratti verkopen winkels in de toekomst niet alleen producten maar ook beleving. ‘Binnen één seconde koop je een appel. Binnen vijf seconden kom je meer over die appel te weten en als je nog vijftien seconden wacht kun je een video bekijken van de boomgaard waar de appel groeide.’
Meer artikelen van Business Insider:
-Groot-Brittannië kiest definitief voor een harde Brexit
-Tesla neemt een gigantisch risico met de Model 3
-Als je nu een nieuwe laptop moet kopen heb je een serieus probleem
Grote spiegelende schermen boven het schap herkennen ieder product en geven direct alle informatie of een filmpje.
De schappen zijn kleiner en minder hoog. De bedoeling is dat je met iemand aan de andere kant van het schap kunt praten, wat je supermarkt bezoek socialer moet maken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10873035/Supermarkt-weet-straks-alles-van-uw-middelengebruik]Supermarkt weet straks alles van uw middelengebruik[/url]