Het wisselen van een hydraulisch bediend GPS-systeem is in vijf minuten gepiept. Wil je echter een stuurmotor wisselen, dan vergt dat enig sleutelwerk. Trimble-importeur Agrometius introduceert daarom een snelwisselsysteem, waarmee je eveneens in minuten tijd van systeem wisselt. Dat is nodig, want de interesse in elektrische stuursystemen neemt toe.
Rapid Motor Transfer, zo noemt Agrometius de snelwissel voor het GPS-stuursysteem EZ-Pilot en Autopilot Motordrive. Dat vernuftig stukje staal – zoals ze het zelf noemen – is in eigen huis ontwikkeld. Op de stuurpen, waar normaalgesproken het stuurwiel op is gemonteerd, bevindt zich een zogenaamde pasbus. Hier monteer je de stuurmotor en het Trimble-stuurwiel op. Dat vergde voorheen ruim een half uur sleutelwerk. Dat is met de snelwissel naar in totaal vijf minuten teruggebracht.
Volgens de importeur zijn GPS-stuursystemen met een elektromotor in opmars. Vooral Europa breed, maar ook in ons land. Op het nieuwe Motor Drive stuursysteem maakt Trimble gebruik van de gyroscoop (NavController), die ook wordt toegepast bij hydraulisch bediende stuursystemen. ‘De oudere EZ-Pilot systemen gebruikt een andere gyroscoop die onder de 2,5 km/u niet accuraat genoeg was’, legt Maarten van Kampen van Agrometius uit. ‘Dat is nu voorbij, waardoor we dezelfde nauwkeurigheid garanderen van 0 tot 2 centimeter. Het is niet zomaar een elektromotor. Omdat er een omwentelingssensor met hoge resolutie in zit is een stuurhoeksensor bijvoorbeeld overbodig.’
Een groot voordeel van het elektrisch stuursysteem zijn de kosten. Zowel de kosten van een voorbereiding als het opbouwen van een systeem liggen ongeveer de helft lager dan bij een hydraulisch bestuurd systeem. Een ouder EZ-Pilot systeem is achteraf ook naar de Motor Drive over te zetten. De snelwissel is op beide systemen toepasbaar en daarnaast ook op stuursystemen van CNH. ‘We merken dat, bij gebruikers van hydraulische stuursystemen, vaak wordt geaarzeld om ook een tweede of derde trekker uit te rusten. Of bijvoorbeeld de combine’, aldus Van Kampen. Het elektrisch stuursysteem is goedkoper en kan prima naast een bestaand systeem functioneren. Dat verlaagd de drempel.’
Een montagekit met de RMT kost 250 euro. Omdat het originele stuurwiel niet op de snelwissel past heb je wel een extra Trimble-stuur nodig, voor wanneer je zonder GPS rijdt. Dat kost je nog eens 150 euro. De snelwissel monteren kost je één keer dertig minuten. Vervolgens is het louter de gyroscoop, scherm, stuur(motor) en antenne omwisselen. Daarbij gaat de importeur er van uit dat je per voertuig wel een kabelboom aanschaft. Kabels wisselen geeft vaak een rommel in de cabine en het vergroot de kans op storing. Bij aanschaf van de Motor Drive stuurmotor levert Agrometius tijdelijk een gratis voorbereiding, inclusief RMT snelwissel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.