Besparing $ 1 miljoen

Agco bouwt trekkers met hulp van Google Glass

9 Februari 2017 - Niels van der Boom

Terwijl de gadgetminnende wereld de Glass van Google inmiddels alweer naar de zijlijn heeft geschoven – inclusief de zoekmachinegigant zelf – denkt trekkerbouwer Agco daar heel anders over. Zo'n honderd medewerkers in de Amerikaanse fabriek hebben de bril op bij het bouwen en controleren van trekkers en zelfrijders. Dat scheelt veel tijd en dus geld.

Er is enorm veel gezegd, geschreven en gespeculeerd over de Google Glass. Ook op Boerenbusiness. Toch zette Google het product in de ijskast. Voor consumenten althans. Fabrikanten zien nog steeds een belangrijke toekomst weggelegd voor het technologische brilletje. Full liner Agco gebruikt ze zelfs al dik twee jaar en behoort daarmee tot één van de grondleggers, schrijft een Amerikaanse nieuwssite.

1

miljoen

dollar besparing door gebruik van de Google Glass

Honderd van de bijna duizend medewerkers die trekkers en zelfrijders assembleren in Jackson, Minnesota, werken met Google Glass aan de assemblagelijn. De bril dient als geheugensteun tijdens de montage. Automatisch scant hij het serienummer van het onderdeel waar je aan werkt, zodat het niet verkeerd wordt gemonteerd.

Het lijkt misschien wat vreemd, maar montagefouten zijn een groot probleem. ‘In de auto-industrie werk je met ongeveer 4.000 verschillende onderdelen aan de assemblagelijn’, legt chief supply officer Hans-Bernd Veltmaat uit. ‘Een groep van 1.000 medewerkers hoeft dus maar vier onderdelen per persoon te onthouden. In onze fabriek gaat het om 40.000 onderdelen, wat zich vertaald naar veertig per persoon.’

Agco gebruikt nu voornamelijk tablets om medewerkers te ondersteunen met montagevoorschriften en controles. Het grootste probleem is dat werknemers ze laten vallen. Vooral bij kwaliteitscontroles, wanneer ze op een trekker klimmen. Met Glass heb je beide handen vrij, waardoor kwaliteitschecks twintig procent sneller worden uitgevoerd. Alles draait uiteindelijk om snelheid en efficiëntie.

Volgens Veltmaat zijn werknemers gemiddeld drie tot vier procent productiever met Google Glass. Voor alle medewerkers levert dat een besparing op van 1 miljoen dollar. Eén bril kost 2.000 dollar, maar het komt niet als een verrassing dat Agco het aantal brillen nog dit jaar gaat verdubbelen. Onder andere Boeing en General Electric beginnen juist met het toepassing van deze techniek. In de agrarische sector is Agco de eerste grote fabrikant die gebruik maakt van Google Glass. In Europa liet het Duitse Amazone recent weten van smart glasses gebruik te gaan maken bij de machineproductie .

In Jackson bouwt Agco Massey Ferguson en Challenger producten. De 7700- en 8700-serie wieltrekkers lopen er voor Noord Amerika van de band. Die worden ook in Challenger kleuren als de 500E en 600E geleverd. Daarnaast worden er de rupstrekkers 700E en 800E en de 900E kniktrekkers gebouwd. Naast trekkers produceert het ook de Rogator veldspuiten en Terra-Gator zelfrijders voor het toedienen van (kunst)mest.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden