Suiker Unie gaat big data inzetten als hulpmiddel om bietentelers te voorzien van advies gebaseerd op feiten uit het veld. Daarvoor verzamelen medewerkers gegevens in het veld. Alle data bij elkaar wordt gebruikt om hun advisering per teler en perceel te verbeteren.
Suiker Unie maakt al sinds 2012 gebruik van een programma waarin data wordt verzameld en centraal opgeslagen. Nieuw is dat ICT-bedrijf The Next View uit Den Bosch voor de bietenverwerker een app heeft ontwikkeld, die adviseurs helpt om individueel advies te geven. Daarvoor worden veldwaarnemingen gecombineerd met inzichten uit big data.
Geografische locatie
Teeltadviseurs gebruiken de app in het veld, leggen gegevens vast en verzenden die gegevens vervolgens naar de zogenaamde SAP Hana server. Suiker Unie heeft zo per perceel alle gegevens voor handen in heel het land. De geografische ligging is van groot belang om een nauwkeuriger advies te geven. Het is een eerste stap voor het bedrijf richting het geven van adviezen op basis van feiten, zonder giswerk, meldt Computable.
Advies á la minuut
'In Nederland hebben we een beperkte hoeveelheid landbouwgrond beschikbaar. Die moet optimaal worden benut', zegt Jurriaan Visser. Hij is projectleider Agricultural Affairs bij Suiker Unie. 'Wij helpen daarbij met gerichte adviezen. Op termijn wellicht á la minuut.' The Next View behaalde met de app een tweede plek in een innovatiewedstrijd voor deze manier van dataverwerking.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.