Rupstrekker met Vario

Een beetje Challenger en een beetje Fendt

24 Juli 2017 - 1 reactie

Zet een Challenger MT700 rupstrekker en de 1000 Vario van Fendt in een schuur, laat ze een tijdje alleen en wat is dan het resultaat? De nieuwe MT700, waarvan Challenger in Amerika een tipje van de sluier oplicht. Nu resteert de brandende vraag: komt hij er ook in het groen?

Er is lang over gesproken en ook op internet duiken al een jaar lang foto’s op van Challenger's nieuwste rupstrekker. De officiële Noord-Amerikaanse introductie vindt plaats op de Farm Progress Show, eind augustus. Een kleine club geïnteresseerde klanten en leden van de Amerikaanse pers kregen hem eind juli al te zien. Echter, Europa blijft wel met een aantal vragen zitten.

Met de komst van Fendt's 1000 serie lagen alle onderdelen op tafel

Gezeur om CVT
Jarenlang hebben dealers en klanten Challenger aan het hoofd gezeurd om een trekker met CVT te ontwikkelen. Vooral in West-Europa is daar vraag naar. Het trekkermerk van moederbedrijf Agco zag er weinig heil in, terwijl John Deere vanaf 2009 al een CVT-optie aan kan bieden. Dat heeft pijn gedaan, ondanks dat de powershift van Challenger prima in elkaar zit. Met de komst van Fendt’s 1000 serie lagen bij Agco ineens alle benodigde onderdelen op tafel. De invloeden zijn duidelijk merkbaar.

Geen MAN maar Agco
De 3 nieuwe trekkers: MT738, MT740 en MT743 gebruiken allemaal dezelfde Agco Power 9,8 liter 7 cilinder diesel, waar 380, 405 of 431 pk uit wordt gehaald. De MAN-motor die Fendt gebruikt, is niet meeverhuisd. Daarmee loopt de nieuwe MT-parallel aan de huidige E-serie. Die kent 3 modellen met 355, 380 en 405 pk. Het is aannemelijk dat beide series naast elkaar worden aangeboden, al is er weinig gelijkenis meer tussen de trekkers.

Het maximaal koppel haalt de 7 cilinder bij 1.450 toeren. Maximaal vermogen bij weinig toeren levert brandstofbesparing en reduceert het geluid. Dat geldt ook voor de hydrauliek, die zijn maximaal vermogen bij 1.600 toeren haalt. De Vario-transmissie die in het vooronder ligt, noemt Challenger AccuVT. De snelheid loopt van 1 tot 40 kilometer per uur.

Tekst gaat verder onder de tabel

Nieuw rupswerk
Challenger, wat ooit begon als merknaam van Caterpillar, viert dit jaar zijn 30-jarig jubileum als trekker op 2 rubberen rupsen. Het zogenaamde Mobil-Trac systeem. Daarmee was het uniek. De nieuwe MT is de grootste verandering sinds de introductie van de MT700. Dat heeft onder andere met de vering te maken, die in drieën is opgedeeld. De 3 kleine loopwielen kunnen pendelen via een bogey-pendelstel. Daarnaast worden de rupsen gedempt door schokbrekers met de toevoeging van zware veren en als kers op de taart cabinevering, die verder is verbeterd.

Het rupsonderstel is in drieën opgedeeld

Het bogey-systeem op de 3 loopwieltjes moet voor beter contact met de bodem zorgen, wat weer stabiliteit en comfort levert. Althans, dat claimt de fabrikant. De voorste ophanging ligt verder naar voren, waardoor de wielbasis is verlengd. Ook dat moet stabiliteit opleveren. Voor Noord-Amerika zijn er flink wat rupsopties, tot een spoorbreedte van 3 meter. Standaard rupsbreedtes zijn onder andere 63.5, 76 of 86 centimeter. Smalste optie in de VS is 40 centimeter. De rupsen moeten een maximaal toegestaan gewicht van 18.600 kilo verdelen.

Nieuwe cabine
Het koelsysteem lijkt op dat van de grote Fendt, maar is op details anders. De positie van de ventilator is gewijzigd, hij ligt schuin op de motor en dat moet schonere lucht aanzuigen. De fans worden hydraulisch aangedreven en zijn niet direct aan de motor gekoppeld. Iedere fan is zo onafhankelijk in toeren verstelbaar. De cabine is een mix van Fendt en Challenger, maar niet gelijk aan de 1000 serie. Interieurfoto’s zijn nog niet te vinden.

Nieuw is wel een fiks LED-pakket, waarbij iedere lamp individueel is te dimmen. Wie geen extra ruitenwissers bestelt, kan om de cabine lopen en zo alle ruiten gemakkelijk reinigen. Rtk-gps is uiteraard af fabriek leverbaar. Op internet is daar veel om te doen, omdat Challenger volgens sommige haar canbus afschermt. Systemen van derden monteren is zo niet langer mogelijk. Dit is door de fabrikant echter niet bevestigd.

Foto's van het interieur ontbreken nog, maar enkele specificaties zijn wel bekend. Zo vind je een 10,4" Isobus-terminal. Toevallig, die van Fendt is net zo groot. Ook vind je er een joystick en toetsen met een kleurcode. Allemaal erg bekende techniek.

Ook in het groen?
Amerikaanse boeren moeten tot eind augustus wachten op de lancering. Het prijskaartje in de VS ligt tussen de 362.000 en 386.000 dollar, omgerekend 311.000 tot 332.000 euro. Enkele modellen zijn dit najaar al leverbaar, maar de volledige productie start in 2018. De grote vraag voor ons in Europa is natuurlijk: wordt hij ook in Fendt kleuren leverbaar? Die kans is behoorlijk groot, gezien alle geruchten die al een tijdje de ronde doen. In het nature green en rood kan Agco waarschijnlijk nog meer exemplaren afzetten, dan Challenger poogt te doen. Het is wachten op Fendt’s persconferentie begin september, of wellicht toch tot de Agritechnica. Het kan weleens de grote klapper gaan worden.

De MT743 is het nieuwe topmodel met 431 pk. Dat wordt uit een 7 cilinder Agco Power motor gehaald. Onder de Fendt neus ligt dus geen MAN meer. Fotocredit

Bijna alles is nieuw aan de trekker. Het rupsenloopwerk is nagezien. De kleine loopwielen zijn pendelend opgehangen via een bogey systeem. Fotocredit

boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel- en granenmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktflits Granen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Abonnee
truus 24 Juli 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10875273/een-beetje-challenger-en-een-beetje-fendt][/url]
word de groene eens zo duur????
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Grote 3 vechten om de trekkermarkt

Nieuws Trekkerverkoop

Grote 3 vechten om de trekkermarkt

Elk aardappelras zijn eigen marktprijs

Inside Aardappelen

Elk aardappelras zijn eigen marktprijs

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief