Kverneland presenteert 2 nieuwe technieken naar aanloop van de Agritechnica: Geomow en Georake. Beide kennen hun herkomst uit de akkerbouwwereld. Elektronica als sectiebesturing verhuist van bijvoorbeeld de veldspuit naar de maaier en de hark.
GeoMow kan Kverneland/Vicon leveren op zowel de triple als de dubbele maaiers. Tijdens de perspresentatie toont het dit systeem op de Extra 7100T vlindermaaier. Allereerst zorgt het Isobus-systeem ervoor dat de machine in 'secties' wordt bediend. Dit wil zeggen: iedere maaier afzonderlijk besturen. Detecteert de maaier een plek waar al gemaaid is, dan tilt hij hem automatisch op.
Datzelfde geldt voor GeoRake. Iedere rotor wordt als sectie gezien. Vooralsnog wordt het systeem alleen op de 4 rotor Andex-machines aangeboden, in combinatie met de Isomatch Tellus Pro terminal.
Geen overlap
Waar elektronica echt slim wordt, is wanneer overlap kan worden voorkomen. In bochten is bij een maaier altijd enige overlap vereist om geen strook gras te laten staan. Met behulp van gps weet Geomow wanneer je in een bocht maait. Zo wordt de werkbreedte, middels een sideshift, aangepast aan de vereiste overlap. Deze sideshift had de fabrikant al op zijn machine, maar die was niet gekoppeld aan gps. Op rechte stukken benut de machine automatisch zijn maximale werkbreedte, tot een minimum van 10 centimeter overlap. In de praktijk gaat de chauffeur altijd voor veilig, waardoor meer wordt overlapt.
Ook op heuvels is dit van belang. Volgens de fabrikant levert Geomow 5% tot 7% meer capaciteit op. De gepatenteerde techniek biedt als extra voordeel dat een minder geschoolde chauffeur toch netjes kan maaien, zegt Kverneland. De vraag is wel wie die chauffeur bij een storing gaat helpen.
Zelf hoeken harken
Ook GeoRake werkt met een soort sideshift-functie. De rotors zijn immers als hydraulisch in breedte verstelbaar, van 9,80 tot 15 meter. Middels gps gebeurt dat automatisch. Daarmee controleert de machine zelf zijn maximale werkbreedte. Overlap is hier uiteraard geen issue. Wel is de technologie in staat om de rotors in een bocht breder te zetten zodat ook de hoeken netjes worden uitgeharkt. Daarbij kent het systeem de functie 'swath straightening'. Wordt langs een kromme perceelsrand begonnen, dan zorgt de hark er zelf voor dat het tweede zwad volledig recht is. De werkbreedte past hij dan zelf aan.
Uniformer zwad
In het bochtenwerk vervormen de achterste 2 rotors het zwad. Dit wordt nauwer. Om altijd dezelfde zwadbreedte te houden zijn ook de achterste rotors hydraulisch verstelbaar. Een uniformer zwad moet meer capaciteit bij de pers, hakselaar of opraapwagen opleveren.
Telematics op werktuigen
Zoals je van een machinefabrikant mag verwachten, heeft Kverneland als filosofie dat het 'slimme' werktuig leidend is en niet de trekker. Dit is ook hoe intelligente werktuigen vandaag de dag werken. Een pers bestuurt bijvoorbeeld de trekker.
Daarnaast steekt ook Kverneland in op telematics en andere technieken die het mogelijk maken op afstand machines te monitoren en efficiënter in te zetten. Hoe dat exact werkt, heeft het bedrijf nog niet laten zien. De elektronica is afkomstig van dochterbedrijf Mechatronics, gevestigd in Nieuw-Vennep.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.