De revolutionaire agrarische robot DOT gaat in de verkoop. De bedenker, het Canadese Seedmaster, is een programma gestart. Wie $1.000 betaalt, reserveert een plekje op de wachtlijst en kan vanaf 2019 met een DOT-robot aan de slag.
De actie van Seedmaster uit Canada doet sterk denken aan de manier waarop Tesla in de markt staat. Nog voor hun nieuwe Model 3 elektrische auto op de markt verscheen, haalde het $325 miljoen binnen. Geïnteresseerde klanten stonden te springen om een model te reserveren en hadden daar graag een aanbetaling van $1.000 voor over.
Uiteindelijk werden er zo'n 518.000 auto’s gereserveerd, goed voor dik $14 miljard omzet. CEO Elon Musk maakte bekend dat ruim 1 jaar later 63.000 mensen hun plekje hadden geannuleerd. Het bouwen van de auto loopt grote vertraging op. Toch blijft het een indrukwekkend staaltje marketing.
Reserveren voor 2019
Diezelfde marketing passen de mensen achter DOT ook toe. Voor 1.000 Canadese dollars, omgerekend €624, kun je een plekje op de wachtlijst reserveren. In 2019 krijg je (op z’n vroegst) een DOT-robot, maar intekenen op de lijst van 2022 is ook mogelijk. Per inschrijving zijn maximaal 10 robots te reserveren.
De uiteindelijke kosten voor een DOT-robot blijven nog in het ongewisse. Dit is afhankelijk van het aantal aanmeldingen; 500.000 zullen het er vast niet worden, maar zelfs 5.000 orders levert al een leuk startkapitaal op van ruim €3 miljoen. Een slim trucje, wanneer het werkt. Zeker als je bedenkt dat DOT alleen op een aantal agrarische shows heeft rond geschuifeld. Voor €624 kun je je toch geen breuk vallen?
Internationale interesse
De fabrikant houdt de aantallen beperkt. Een volume van 5.000 voertuigen is waarschijnlijk niet beoogd. Hoeveel het er wel worden, is niet bekendgemaakt. Val je buiten de gebruikersgroep, dan krijg je de inleg terug en tussentijds afzeggen is ook mogelijk. De geïnteresseerden uit het buitenland kunnen zich eveneens inschrijven. Waar DOT de grens trekt, blijkt niet uit de algemene voorwaarden.
Wat het DOT-concept interessant maakt, is het feit dat de bedenkers het traditionele trekkerconcept loslaten. De U-vormige robot kan onder meer met een zaaimachine, veldspuit en overlaadwagen overweg. Die moet je echter ook weer bij DOT kopen. Het bestaande machinepark is grotendeels waardeloos, al denkt de fabrikant dat het voertuig ook allerhande simpele machines kan voorttrekken.
2 versies
Het beoogde voertuig weegt 4 ton, heeft een 174 pk Cummins diesel aan boord en heeft een werkbreedte van 5,5 meter. Door er minimaal 2 in te zetten, verlies je slechts gedeeltelijk capaciteit, zo denken de uitvinders. Er zijn 2 versies leverbaar; een row-crop model met 300 banden of een breed model op 520 banden. Groeit de bedrijfsgrootte, dan schaf je simpelweg meer robots aan. Zwaardere trekkers en bredere machines zijn dan overbodig.
In een interview met Boerenbusiness liet marketing manager Cory Beaujot weten dat het haar ogen niet direct op Europa heeft gericht. Toch hecht DOT veel waarde aan de mening van Europese boeren; voor de Russische en Oekraïense graanvlaktes ziet het wel kansen. Daar speelt transportbreedte minder een rol. Afgelopen maand kwam het Australische bedrijf SwarmFarm Robotics in het nieuws. Dit bedrijf zoekt $14 miljoen aan investeringen om hun autonome spuitrobot realiteit te laten worden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.