Weerupdate Wegtransport

Alleen loonwerker betaalt Duitse tol

16 Juli 2018 - Niels van der Boom - 3 reacties

Vanaf 1 juli moeten ook trekkers en agrarische vrachtwagens tol betalen op Duitse provinciale wegen. De wet leidde tot behoorlijk wat opschudding onder boeren en loonbedrijven. Ook Nederlandse loonbedrijven moeten in sommige gevallen tol betalen als ze de grens overgaan.

De tolplicht geldt alleen op provinciale wegen (Bundesstrassen) in Duitsland. Vanaf 2005 is dit al het geval voor vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton. Vanaf 1 juli 2018 komen daar ook trekkers en agrarische vrachtwagens bij. Echter, de meeste landbouwvoertuigen hoeven geen tol (maut) te betalen.

Geen tol voor boeren
De mautplicht geldt alleen voor loonbedrijven, biogasbedrijven, fabrikanten en mechanisatiebedrijven. Agrarische bedrijven betalen nooit tol. Ook niet wanneer burenhulp wordt geleverd of wanneer het om een werktuigenvereniging gaat, zo schrijft loonwerkersorganisatie Cumela.

Boeren zijn altijd vrijgesteld van tol

De tolplicht geldt specifiek op goederenvervoer. Een trekker onbeladen aanhanger is daarom niet verplicht tol te betalen. Ook een getrokken werktuig of zelfrijdende (oogst)machine hoeft niet te betalen. Hiermee wordt immers geen lading vervoerd.

Maximumconstructiesnelheid
De tol geldt voor trekkers met een maximumconstructiesnelheid van boven de 40 kilometer per uur en voor alle landbouwvrachtauto’s en opleggertrekkers. Is een snelle trekker teruggeschroefd, maar kan hij op papier harder rijden, dan geldt dus de maximale constructiesnelheid.

Ook Nederlandse weggebruikers met een GV-kenteken (grensverkeer) betalen tol. Vanaf 2011 staat in het GV-kentekenbewijs de maximumconstructiesnelheid vermeld. Is het voertuig begrensd, dan moet dit in het kentekenbewijs worden aangepast.

Betaalmogelijkheden
Hoeveel tol je betaalt, hangt af van de afgelegde afstand, aantal assen en de milieuklasse. Die laatste is voor landbouwverkeer een moeilijk begrip. Vrachtauto’s laten veelal een OBU (on-board unit) installeren. Het Duitse Toll Collect stelt die gratis ter beschikking. Het inbouwen moet je zelf betalen.

Aangezien trekkers minder geschikt zijn voor het inbouwen is het wellicht handiger om via de website, app of bij een terminal te betalen. Controlezuilen langs de weg controleren of de tol is betaald.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.

Meer over

Duitslandtol
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
3 reacties
bertje 17 Juli 2018
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10879287/alleen-loonwerker-betaalt-duitse-tol][/url]
Die loonwerker berekend dit door in zijn kosten en zo betaald ook de boer tol. Betalen ze daar verder geen wegenbelasting ofzo?
Henk 17 Juli 2018
Gewoon niet meer in Duitsland komen als boer/ loonwerker of consument
dan lopen de omzetten zo terug bij de winkels en benzinepompen.
Volgens mij weet Merkel niet hoeveel grensoverschijdend verkeer er in de grensstreek is en waar Duitsland veel voordeel van heeft.


Ik zeg gewoon boycotten die Oosterburen!!
Maikel 18 Juli 2018
1 Europa en vrij verkeer van goederen, maar wel alleen als het hun uit komt. Ondertussen mogen wij als Nederlander altijd maar betalen.
kalf 18 Juli 2018
Jaha die Verkel heeft het goed voor mekaar
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden