Vanaf 1 juli moeten ook trekkers en agrarische vrachtwagens tol betalen op Duitse provinciale wegen. De wet leidde tot behoorlijk wat opschudding onder boeren en loonbedrijven. Ook Nederlandse loonbedrijven moeten in sommige gevallen tol betalen als ze de grens overgaan.
De tolplicht geldt alleen op provinciale wegen (Bundesstrassen) in Duitsland. Vanaf 2005 is dit al het geval voor vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton. Vanaf 1 juli 2018 komen daar ook trekkers en agrarische vrachtwagens bij. Echter, de meeste landbouwvoertuigen hoeven geen tol (maut) te betalen.
Geen tol voor boeren
De mautplicht geldt alleen voor loonbedrijven, biogasbedrijven, fabrikanten en mechanisatiebedrijven. Agrarische bedrijven betalen nooit tol. Ook niet wanneer burenhulp wordt geleverd of wanneer het om een werktuigenvereniging gaat, zo schrijft loonwerkersorganisatie Cumela.
De tolplicht geldt specifiek op goederenvervoer. Een trekker onbeladen aanhanger is daarom niet verplicht tol te betalen. Ook een getrokken werktuig of zelfrijdende (oogst)machine hoeft niet te betalen. Hiermee wordt immers geen lading vervoerd.
Maximumconstructiesnelheid
De tol geldt voor trekkers met een maximumconstructiesnelheid van boven de 40 kilometer per uur en voor alle landbouwvrachtauto’s en opleggertrekkers. Is een snelle trekker teruggeschroefd, maar kan hij op papier harder rijden, dan geldt dus de maximale constructiesnelheid.
Ook Nederlandse weggebruikers met een GV-kenteken (grensverkeer) betalen tol. Vanaf 2011 staat in het GV-kentekenbewijs de maximumconstructiesnelheid vermeld. Is het voertuig begrensd, dan moet dit in het kentekenbewijs worden aangepast.
Betaalmogelijkheden
Hoeveel tol je betaalt, hangt af van de afgelegde afstand, aantal assen en de milieuklasse. Die laatste is voor landbouwverkeer een moeilijk begrip. Vrachtauto’s laten veelal een OBU (on-board unit) installeren. Het Duitse Toll Collect stelt die gratis ter beschikking. Het inbouwen moet je zelf betalen.
Aangezien trekkers minder geschikt zijn voor het inbouwen is het wellicht handiger om via de website, app of bij een terminal te betalen. Controlezuilen langs de weg controleren of de tol is betaald.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10879287/alleen-loonwerker-betaalt-duitse-tol][/url]