Aardappelfullliner AVR geeft hun verstek-wagenrooier Esprit een make-over. Het nieuwe model, dat op de Aardappeldemodag wordt gepresenteerd, draagt de naam Lynx. Het belangrijkste nieuws is de toevoeging van de Varioweb reinigingsmodule en een automatisch reinigingsprogramma.
AVR uit Roeselare ziet toekomst in getrokken 2-rijïge wagenrooiers. Die verkoopt het veel in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (VK), maar ook in Nederland. Vooral de Noord-Nederlandse (pootgoed)bedrijven zijn gecharmeerd van het concept. "Al beschik je over topchauffeurs, dan rooit een wagenrooier nog altijd netter dan een bunkerrooier", zegt verkoopleider Jos den Boer. "Simpelweg omdat er minder richtingsveranderingen in de machine zitten."
Volledig hydraulisch
De fabrikant benadrukt dat het niet om een simpele update gaat, maar een geheel nieuw model. Van een afstandje lijkt hij aardig gelijk, maar de vernieuwingen zitten onder de kappen. Zo is het hydraulisch aangedreven door 4 hydrauliekpompen: 2 keer LS en 2 keer EP (elektronisch proportioneel). De Bosch-pompen behalen meer rendement en reageren sneller. Met de trekkerhydrauliek bedien je nog wel de elevator, zodat deze altijd te bedienen is. Daarbij zijn luchtremmen de nieuwe standaard.
Helemaal achterop vind je de Varioweb reinigingsunit, die al bekend is van de Puma zelfrijder. Een traploos verstelbare bypass-band over de 18 axiaalrollen zorgt dat je de reinigingsaggresiviteit kunt instellen. De axiaalrollen zijn te combineren met een egelband. Crossrollen gemaakt van kunststof zijn eveneens leverbaar voor lichtere gronden. Een tussenbandje vult de elevator gelijkmatig, wat productvriendelijker moet werken. De afvoer is 10 centimeter verbreed en meet nu 95 centimeter intern. De schotten staan iets schuin, wat capaciteitsverhogend werkt.
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)De Varioweb traploos verstelbare reiniging is afkomstig van de Puma zelfrijder.
Schudderautomatiek
AVR is trots op de automatiek van de kloppers, die het eveneens op de Puma 3 lanceerde. Sensoren meten de druk op de aandrijving en stellen de klopintensiteit in op de zeefmat. Optioneel is dat ook op de graafmat verkrijgbaar. "Het levert niet alleen meer comfort voor de chauffeur, maar komt de aardappelkwaliteit sterk ten goede", aldus Den Boer. "Je kunt een programma aanmaken voor de automatiek in de touchscreen terminal. Ook die komt van de zelfrijder af. Met een joystick bedien je de meest gebruikte functies. Het scherm is naar eigen wens in te richten. Je kunt oneindig instellingen opslaan zodat je per perceel, ras en grondsoort altijd de juiste instellingen te pakken hebt."
Tussen de draaisnelheid van de tweede en derde mat, vergeleken met de graafmat, zit een vaste verhouding. De egelband is in hoek verstelbaar, net als de axiaalrollen. Dat laatste is vooral in de heuvels interessant. Kiepers met een schothoogte van 3,15 meter kunnen tot op de bodem worden gevuld. Afleg naar de linkerzijde is mogelijk. Je kunt zowel verstek als in-lijn rooien met een druk op de knop. In de bek vind je nog steeds kunststof diabolo’s en geen tasters.
Prijsvoordeel
De 8.500 kilo zware machine staat aan de elevator kant op een VF 380/85R38 band en aan de andere zijde op 650/65R30, wat fors groter is dan op de oude Esprit. Hogere banden moeten hydraulische aandrijving van de as overbodig maken. Die is niet leverbaar. AVR start dit jaar met 10 nulserie machines en in 2019 start de volle productie. De brutoprijs van een Varioweb-machine staat voor €135.000 in de boeken. Dat is nog altijd €115.000 minder dan een gereviseerde Puma zelfrijder, waardoor het aanschaffen van een nieuwe getrokken machine interessant blijft.Ook de bediening van de AVR zelfrijdende rooiers is bekend: een touchscreen met knoppen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10879707/avr-wagenrooier-herbergt-zelfrijder-vernuft][/url]
Rij zelf met grimme gt 170,zeer content mee.Hier ook geen bunkerrooier!