John Deere introduceert 4 nieuwe hakselaars voor gras en snijmaïs. Het gaat om de nieuwe topmodellenserie 9000. Het zwaarste model heeft een 970 pk V12 motor. Daarnaast worden de 6R, 8R en 8RT trekkers voor modeljaar 2019 van updates voorzien. Die moeten het bestuurderscomfort vergroten.
Het grootste nieuws is de nieuwe 9000-serie hakselaars van John Deere. Daar werkt het al jaren aan. Ze zien deze week het levenslicht op de Farm Progress Show in de Verenigde Staten (VS) en worden tegelijkertijd in Europa geïntroduceerd. Er zijn 4 modellen met vermogens van 625 tot 970 pk. Behalve het kleinste type, hebben ze een V12 24 liter motor die het Duitse Liebherr samen met Deere heeft ontwikkeld. Hij loopt maximaal 1.400 toeren en de maximale werkbreedte is 9 meter (12 rijen maïs) met de nieuwe 772 Kemper bek.
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)De 9900 is het nieuwe topmodel van John Deere, met bijna 1.000 pk onder de kap.
Meer en nauwkeuriger hakselen
De fabrikant zegt hiermee te voldoen aan de wens van klanten, die meer capaciteit willen. Het topmodel kan ongeveer 400 ton maïs per uur verhakselen, zonder dat de kwaliteit eronder lijdt. Het is niet simpel een kwestie van met meer vermogen smijten, aldus Deere. Een nieuwe korrelkneuzer: XStream moet daarvoor zorgen. Die werkt 10% productiever dan op de bestaande machines.
Zoals verwacht mag worden, zitten de professionele machines vol elektronica als RTK-gps en een NIR-sensor (Harvestlab). Je krijgt standaard 5 jaar het draadloze ondersteuningssysteem JDLink en 1 jaar digitaal data delen (telematrie). De verbeterde automatiek op de lospijp kan zowel zijdelings als bij het aanmaaien zelf vullen. Koppel je de NIRS-sensor aan de hakselkooi, dan wordt de snijlengte automatisch aangepast aan het droge stofgehalte van het product.
Updates voor 6R
Eerder schreven we al over updates die John Deere doorvoert op de 6R-trekkers. In de cabine een nieuwe terminal, multifunctionele joystick en technische updates als een zwaardere hydrauliekpomp. Vanaf 1 februari levert Deere de nieuwe modellen uit voor MY19. Zowel de 4- als 6-cilinder worden aangepast. De grootste 6230R en 6250R zijn al voorzien van deze opties. Mogelijk komt daar nog een 300 pk model bij: de 6300R.
8R(T) met meer comfort
Op de Farm Progess Show in Iowa zijn ook de 8R wiel- en 8RT rupstrekkers te zien. Voor modeljaar 2019 zijn ook hier zaken aangepast. Cabines op de rupstrekkers zijn straks allemaal van cabinevering voorzien, naast pneumatische rupsvering. De besturing is verbeterd. Dankzij een nieuwe stuurpomp reageert hij nauwkeuriger en is de gevoeligheid instelbaar.
Een ander design diesel- en Adblue tank zorgen voor meer tankcapaciteit, die met 6% en 12% toeneemt. Beide tankdoppen zitten nu naast elkaar, waardoor je wat gemakkelijker bijtankt. Door de Adblue tank ergens anders te monteren, is het nu gemakkelijker om machines aan de voorkant op te bouwen. Vanaf 1 december worden de wijzigingen doorgevoerd.
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)De grote wiel- en rupstrekkers 8R en 8RT krijgen kleine verbeteringen doorgevoerd.
5R verbeteringen
Voor wie een hakselaar van 1.000 pk of trekker van 400 pk teveel van het goede is, heeft John Deere ook iets nieuws op de kleinere 5R reeks. Die loopt namelijk van 90 tot 125 pk. Die zijn vanaf 2019 AutoTrac (RTK-gps) en Isobus-ready verkrijgbaar af fabriek. Bijzonder in deze klasse. Ook JDLink telematrie is een optie met 5-jarig abonnement.
Voor wegtransport krijgen de 4 modellen een boost van 10 pk uit de 4,5 liter Deere motor die geen AdBlue gebruikt. Een handmatig geschakelde 16x16, elektrische geschakelde of 8-traps powershift zijn leverbaar. Die rijdt 40 kilometer per uur, bij 1.760 toeren. De CVT Autopowr zit helaas (nog) niet in de trekker verwerkt. Voor werkzaamheden in boomgaarden komt er een 5RN, die maximaal 1,70 meter breed.De populaire 5R is af fabriek met GPS leverbaar en luxe uitrustbaar met o.a voorasvering.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.