Smithfield, de grootste varkensvleesproducent ter wereld, heeft in het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2014 10 procent meer producten verkocht dan een jaar eerder het geval was. In tegenstelling tot de andere afdelingen, draaide de versafdeling van het Amerikaanse bedrijf verlies.
De totale verkopen zijn in het eerste kwartaal van het boekjaar 2014 met 10 procent gestegen tot 2,58 miljard euro. De nettowinst is gedaald van 46,84 miljoen euro in het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2013, tot 28,98 miljoen euro dit jaar.
De resultaten van vers varkensvlees zijn, historisch gezien, altijd slechter in het eerste kwartaal van het boekjaar 2014 in vergelijking met andere kwartalen. Het operationele resultaat is gedaald tot 3,80 euro per varken. Dit is een daling van drie procent in vergelijking met dezelfde periode van het vorige boekjaar. De reden hiervoor zijn hoge productiekosten die niet volledig door konden worden berekend in de prijs. Ook was de export zwak. Wel heeft Smithfield vier procent meer varkens geproduceerd.
De marge van de varkensproductie is met 8 procent gestegen tot 12,90 euro per varken. In vergelijking met het boekjaar 2013 is de prijs van levende dieren me zes procent gestegen tot 1,565 euro per kilo terwijl de kosten met twee procent zijn gestegen tot 1,499 euro per kilo.
Smithfield verwacht dat de het resultaat gaat verbeteren naarmate het boekjaar vordert. Hierbij wil de Amerikaanse varkensvleesproducent zich vooral richten op betere consumentenmarketing en productinnovatie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkensmarkt/artikel/item/10833816/Winst-Smithfield-daalt-ondanks-meer-verkopen]Winst Smithfield daalt ondanks meer verkopen[/url]