Het hele jaar al zijn biggenkoppels schaars tot extreem schaars. De krapte heeft de markt zelfs tot recordprijzen gestuwd. Wat betekent dit voor de aantallen die wekelijks de grens overgaan? Verrassend genoeg, vrij weinig.
Wat opvalt is dat de biggenexportcijfers van het eerste kwartaal (week 1 t/m 12) zelfs voor liggen op dezelfde periode vorig jaar. Ondanks de krapte zijn er in exacte aantallen meer biggen de grens over gegaan. Dit onderstreept eens te meer dat de krapte in relatie staat tot de goede vraag in Europa. De hoge oplegdrang kan gezien worden als een signaal dat vleesvarkenshouders vertrouwen hebben in de varkensmarkt. Symbolisch hiervoor is de DCA BestPigletPrice die medio mei op een recordniveau staat van 59 euro per big en ook in het eerste kwartaal flink in de lift zat.
Duitsland aan de markt
In totaal passeerden 1.491.872 biggen de Nederlandse grens. Dit zijn er bijna 30.000 meer dan vorig jaar. Duitsland is met ruim 1 miljoen biggen verreweg de grootste afnemer, gevolgd door België en Luxemburg. Hier gingen ruim 195.000 biggen naartoe. Nummer drie op de lijst is Spanje met een importaantal van bijna 61.000 biggen. De groei komt vooral uit Duitsland en België en Luxemburg. De Duitse vraag is een logisch gevolg van de krimp in de zeugenstapel.
Forse groei in Polen
Wat opvalt is dat Spanje minder aan de markt is. De export naar Spanje stagneerde met circa 10 procent tot 60.000. Italië daarentegen voerde juist 25 procent meer biggen in tot bijna 49.000. Helemaal fors is de groeiende vraag uit Polen. Hier gingen bijna 50.000 biggen meer heen tot bijna 78.000. De uitvoer naar Hongarije en Roemenie bleef min of meer gelijk. Hongarije voerde bijna 47.000 biggen in uit Nederland. De exportteller naar Roemenie reikte net niet 35.000 biggen.
Wilt u als eerste op de hoogte zijn van de DCA BestPigletPrice, inclusief wekelijkse duiding op de biggenmarkt? Klik dan hier >
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.