Miratorg, een van de grootste varkensproducenten van Rusland, is gestart met de bouw van een enorme slachterij. Deze slachterij moet een verwerkingscapaciteit hebben van 500.000 ton vlees per jaar. De investering wordt geraamd op $1,18 miljard.
De nieuwe slachterij is goed voor een slachtcapaciteit van zo'n 4,5 miljoen varkens per jaar. Hierdoor verdubbelt de vleesproductie van Miratorg in 2022 tot circa 1,1 miljoen ton. De slachterij wordt gerealiseerd in Kurk Oblast, in het zuidwesten van Rusland. Volgens Alexander Mikhailov, gouverneur van Kursk Oblast, wordt de slachterij de grootste van Rusland en misschien zelfs van Europa.
Staatsteun
In de omgeving van de slachterij zullen tevens 15 productielocaties worden gerealiseerd. Volgens Victor Linnik, CEO bij Miratorg, bedragen de totale investeringskosten zo’n $2,75 miljard. De eerste fase van het project wordt in 2020 opgeleverd. In 2021 moet alles zijn afgerond.
Opvallend is dat de Russische overheid steun verleent om de bouw gefinancierd te krijgen. Dat gebeurt in de vorm van rentevrije leningen en subsidies. "Zelfs voor een bedrijf als Miratorg is het onmogelijk om een project van dergelijke omvang te bekostigen", aldus Mikhailov. Rusland heeft baat bij de plannen van Miratorg. Zo kan het land namelijk de zelfvoorzieningsgraad een boost te geven.
In 1 klap zelfvoorzienend
Volgens Mikhailov overtreft de varkensproductie in Kurk Oblast 3 keer de vraag vanuit het land. Echter, in Rusland zelf is nog ruimte voor zo’n 300.000 ton varkensvlees. Met de geplande uitbreiding van 500.000 ton, kan Rusland serieuze volumes gaan exporteren. In 2017 exporteerde Rusland ‘slechts’ 25.000 ton.
In de toekomst ziet Miratorg veel afzetpotentie in China. Het bedrijf is daarom in gesprek met de Chinese autoriteiten, al lopen die gesprekken volgens Linnik niet erg vlot.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.