Nieuwe verdienmodellen in de varkenssector zijn in opkomst. Porc D’Or probeert het verschil te maken door regionaal samen te werken. Volgens ketencoördinator Jan Bakker brengt samenwerken tal van voordelen. Uitdagingen zijn er ook, bijvoorbeeld het vermarkten van beren en borgen.
Hoe is Porc D’Or georganiseerd?
"Porc D’Or is een regionaal vleesmerk in Noordoost-Nederland van Noordvlees B.V. uit Gieten (Drenthe). De aanvoer wordt verzorgd door 24 noordelijke varkensbedrijven aan een coöperatie. Wekelijks leveren zij circa 2.500 varkens die, deels vervoerd worden door varkenshandel Dijk, en geslacht worden bij Compaxo in Zevenaar (Gelderland). De gelten zijn bestemd voor Porc D’Or. De beren en borgen gaan de gangbare industrie in. De varkenshouders worden afgerekend op de Duitse varkensprijs (ZMP) met toeslagen daarbovenop."
"Bij voorkeur werken wij met gesloten varkensbedrijven. De focus ligt op uniformiteit, regionaliteit en duurzaamheid. Eigenlijk is de transportafstand naar Compaxo ons al te ver. Het vlees, wat tot in de stal terug getraceerd kan worden, wordt vervolgens verkocht bij noordelijke slagers. De supermarkt is bewust geen verkoopkanaal voor Porc D'Or vlees. Samenvattend gezegd: varkensvlees uit de regio, voor de regio."
Welke ontwikkeling hebben jullie doorgemaakt?
"Een aantal jaar geleden hebben wij Porc D’Or nieuw leven in geblazen. Het merk bestaat al langer, maar het concept daaromheen is 3 jaar geleden opgezet. Noordvlees wilde graag meer betrokkenheid hebben met de varkenshouders. Zodoende is het concept tot stand gekomen. Mijn rol is om de verschillende partijen in het productieproces te verbinden. In de afgelopen jaren zijn we gestaag gegroeid en onze ambitie is om die lijn door te zetten."
Porc D’Or heeft nu een aantal jaar de gang te pakken; tegen welke uitdagingen lopen jullie aan?
"Voor het promoten van regionaal varkensvlees zouden wij meer ondersteuning kunnen gebruiken van slagerijen. Die promoten vaak hun eigen slagerij, maar niet zozeer het vlees. Daarbij is vierkantsverwaarding natuurlijk een uitdaging. Wij kunnen de meerkosten verhalen op circa 60% tot 65% van het karkas. De koppen, poten en het orgaanvlees gaan de industrie in. Qua vierkantsverwaarding hebben wij het geluk dat in Noord-Nederland veel worst wordt gegeten. Veel schoudervlees wordt hiervoor gebruikt."
"Wij zijn daarnaast bezig om de vleesindustrie te charmeren voor regionaal berenvlees. Voor verwerkt vlees zijn beren minder problematisch. Daarbij komen de grondstoffen van bepaalde, regionale, worstsoorten nu nog niet uit de regio. Ons doel is om daarop in te spelen. Bij voorkeur zouden wij de varkens graag in Noord-Nederland laten slachten. Dat is nu niet mogelijk. Voor slachterijen ligt hier een kans. Wanneer er een dierziekte uitbreekt, zijn slachterijen gebaat bij een landelijke dekking. Net over de grens in Duitsland slachten, is geen optie. Dit correspondeert niet met ons regionale karakter."
Waarom sluiten varkenshouders zich bij jullie aan?
"Een motivatie om deel te nemen, is vaak om in verbinding te staan met het eindproduct. Het vlees wordt uit de anonimiteit gehaald. Wij organiseren regelmatig samenkomsten om van elkaar te leren. Samen komen tot betere prestaties, is ons streven. Ook valt er een kostenvoordeel te behalen. Bijvoorbeeld bij de inkoop van voer, genetica en diergezondheid. Het voer kopen wij momenteel in bij ForFarmers. De gang van zaken evalueren wij jaarlijks. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we switchen. Naast een kostenvoordeel heeft uniformiteit meer voordelen. Iedereen spreekt dezelfde taal en kengetallen kunnen gemakkelijk met elkaar vergeleken worden."
Waar staat Porc D’Or over 5 jaar en hoe ziet de Nederlandse varkenshouderij er dan uit?
"Wij willen groeien, zonder daarbij buiten de regio te treden. Jaarlijks willen wij zo’n 25% in kilo’s groeien. Dit betekent ook extra afzet van beren en borgen buiten Porc D’Or. Voorlopig kunnen wij onze groeiplannen intern met onze producenten opvangen. Daarbij ambiëren we een gesloten kringloop. De varkensmest wordt nu al afgezet bij akkerbouwers in de regio. Het zou mooi zijn als de voergrondstoffen ook regionaal geproduceerd zijn, zodat de kringloop sluitend is. Ik verwacht dat de varkenshouderij in Nederland licht gaat krimpen. Ook verwacht ik dat regionaliteit terrein gaat winnen van bulkproductie."
Tijdens het Nationaal Economisch Landbouw Congres, georganiseerd door Boerenbusiness wordt ook gesproken over de verschillende ontwikkelingen op de varkensmarkt. Abonnees van Boerenbusiness kunnen gratis naar het evenement. Klik hier voor meer informatie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.