Eerder vandaag kon u lezen hoe de Fed, de Amerikaanse centrale bank, een onwelgevallige economische indicator ingeruild heeft voor eentje die de bank beter uitkwam om de rente maar niet te verhogen. Het is niet voor het eerst dat de Fed dat zo doet.
Zoals voor elke centrale bank is ook voor die in de Verenigde Staten inflatie, hoe de prijzen zich ontwikkelen, cruciaal. Is de inflatie te hoog dan moet een centrale bank zoals de Fed op de rem trappen (lees de rente verhogen) en is de inflatie aan de lage kant, dan mag ze de monetaire teugels laten vieren (lees de rente mag laag zijn).
Sinds jaar en dag keek de Fed naar de Consumenten prijsindex (CPI) om te weten hoe hoog de inflatie is. Inflatie kun je op meer dan één manier meten. De Amerikaanse statistisci hadden inderdaad ook andere cijfers over de prijzen in de VS, bijvoorbeeld een index die de Personal Consumption Expenditure (PCE) heet. In negen van de tien jaren geeft die cijferreeks een lagere inflatie aan dan de CPI (zie grafiek hieronder). Dat houdt in dat de Fed veel minder ruimte heeft de rente laag te houden als die naar de CPI-inflatie kijkt. Die is immers zo goed als altijd hoger.
In 2000 besluit de Fed de CPI in te ruilen voor een inflatiemaatstaf die aangeeft dat de prijzen in de VS veel minder hard stijgen. Dat is iets waardoor de centrale bank de officiële rente lager kan houden. En dat is inderdaad gebeurd. Vrijwel onmiddelijk na die wijziging verlaagt de Fed de officiële rente in de VS in een vrij snel tempo van 6,5 procent eind 2000 naar 1,75 procent eind 2002. In 2003 ligt de officiële rente zelfs op 1 procent.
Dat heeft ertoe bijgedragen dat de Amerikaanse huishoudens en de Amerikaanse overheid nog meer schulden konden opbouwen. Het zijn die te hoge schulden die sinds 2008 de Westerse economieën in de ergste economische crisis in bijna 100 jaar hebben gestort.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.