Agrifoto

Nieuws Trekkerkenteken

Eerste Kamer stemt in: trekkerkenteken definitief

20 Mei 2020

De Eerste Kamer is akkoord met het implementeren van een kentekenplicht voor trekkers en andere landbouwvoertuigen. Na jaren is daarmee de kentekening definitief. Begin dit jaar stemde de Tweede Kamer al in met de plannen.

Het trekkerkenteken werd door jarenlang getouwtrek een hoofdpijndossier. Een dwangsom uit Brussel dwong de Nederlandse overheid om de knoop door te hakken, waar al sinds mei 2017 op werd gewacht. De laatste hindernis is nu genomen. Op 19 mei ging ook de Eerste Kamer akkoord. Alleen PVV, FvD en SGP stemde tegen. Deze partijen waren ook in de Tweede Kamer tegen het wetsvoorstel.

Keuren of niet
Wat betekent dit in de praktijk? De RDW start het registratiesysteem nu op. Dit duurt naar schatting 6 maanden of althans, voor de coronacrisis was dit de prognose. Vervolgens start een overgangsperiode van 9 maanden om voertuigen aan te melden, zonder dat schouwen vereist is. Na die tijd moet dit wel. Dit moet bij een RDW-keuringsstation gebeuren. Voor bestaande voertuigen heb je tot 2025 om hem te registreren. Ga je de weg op, dan moet hij geregistreerd zijn. Het kenteken en de registratie kost enkele tientjes. Een keuring zo’n €200. Een GV-plaat moet eveneens geregistreerd worden, maar blijft behouden.

Wat levert het op in de praktijk? De maximumsnelheid voor landbouwverkeer gaat van 25 km/u naar 40 km/u. Door ieder voertuig te registreren, kan Nederland ook voldoen aan de Europese APK-plicht. Deze geldt echter alleen voor voertuigen die een constructiesnelheid hebben boven de 40 km/u, of voor voertuigen die voor niet-landbouw doeleinden worden ingezet.

Uitzonderingen
De wetgeving kent een aantal uitzonderingen. Bijvoorbeeld voor voertuigen die het erf nooit verlaten en voor fruitpluktreintjes of smalspoortrekkers tot 1,30 meter breedte. Getrokken werktuigen moeten voorzien zijn van een witte kentekenplaat met het kenteken van het trekkend voertuig. Kan de aanhanger harder dan 25 km/u, dan is een eigen plaat nodig.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel- en granenmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktflits Granen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Techniek

Helft landbouwvoertuigen heeft nog geen kenteken

Nieuws Financieel

Nog 2 dagen voor kentekenregistratie trekker

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief