Nieuws Unilever

Unilever wil omzet vega-producten fors verhogen

18 November 2020 - 4 reacties

Voedingsmiddelenproducent Unilever wil de omzet van haar vegan en vegetarische producten de komende jaren verhogen naar €1 miljard. Concreet betekent het dat de omzet van deze plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven over de komende 5 tot 7 jaar moet vervijfvoudigen.

De groei naar een omzet van €1 miljard moet onder andere komen door het merk 'de Vegetarische Slager' verder uit te rollen. De producent nam dit bedrijf eind december 2018 over van Jaap Korteweg, toen was het al goed voor een omzet van €20 miljoen. Inmiddels is het merk verkrijgbaar in ruim 30 landen en werd het bedrijf geselecteerd als leverancier van de plantaardige Whopper en Nuggets van Burger King in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Daarnaast meldt voedingsmiddelenproducent Unilever over de komende jaren meer veganistische alternatieven op de markt te willen brengen van merken als Hellman's, Magnum en Ola. "Een ander voorbeeld is dat voor elk Unox-product een vegetarische variant komt: van de rookworst tot de knakworst", zegt een woordvoerder bij NU.nl.

Concurrentie neemt toe
Het aantal vegetariërs en veganisten in Nederland is de afgelopen 2 jaar met 150% toegenomen, zo bleek eerder uit onderzoek in opdracht van de Vegetariërsbond. Het aantal mensen dat elke dag veganistisch eet, komt daarmee uit op 1,5%. Bij een bevolking van 17,4 miljoen mensen zijn dat 261.000 veganisten. Het betekent dat de concurrentie op de markt verder toeneemt, zo erkent ook Unilever. "Er komen steeds meer partijen op de markt. Start-ups en zogenaamde consumer goods-bedrijven, maar ook de traditionele vleesproducenten nemen vaker de stap naar vegetarisch en veganistisch," vertelt Hugo Verkuil van Unilever.

Opvallend feitje is dat vegetariërs veelal geassocieerd worden met de Randstad. Dat is niet juist. In Oost-Nederland bevinden zich namelijk verhoudingsgewijs de meeste vegetariërs: 4,9%. In Zuid-Nederland is dit percentage het laagst, namelijk 0,4%. Verkuil stelt dat je vooral producten moet aanbieden die passen in hoe mensen vandaag de dag koken. "Dan kan de consument gewoon een broodje burger maken of spaghetti bolognese."

Future Foods
Het doel om de omzet van Unilevers vegetarische en vegan producten te verhogen naar €1 miljard maakt een onderdeel uit van het 'Future Foods' programma. "Als een van de grootste voedingsmiddelenproducenten ter wereld kunnen we een aanzienlijke rol spelen in de verandering van het voedselsysteem. Het is niet aan ons te bepalen wat mensen eten, maar we kunnen wel gezondere én plantaardige alternatieven toegankelijker maken", zo besluit Hanneke Faber, President Foods & Refreshment van Unilever.

boerenbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is allround redacteur bij Boerenbusiness. Daarnaast heeft ze oog voor de social mediakanalen van Boerenbusiness.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
4 reacties
Abonnee
jan veltkamp 18 November 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10890083/unilever-wil-omzet-vega-producten-fors-verhogen]Unilever wil omzet vega-producten fors verhogen[/url]
Biologisch voedsel is totaal mislukt bij Unilever. Niet zo verwonderlijk. biologisch is kleinschalig zonder dure directeurszetels en dus ook geen zetles te vergeven om politici mee om te kopen(lees: zetel in RC aan bieden). Dus gaan ze het nu langs de andere kant = antibiologisch = volledig kunstmatig industrieel voedsel produceren. Of daarmee de gezondheid van de mensen door toeneemt moet ik nog zien.
Abonnee
rollade 18 November 2020
Er komen (gelukkig) steeds meer berichtgevingen, waarin blijkt dat je met vlees eten, gewoon een gezonder leven lijdt. Dussss!
maar ook hierin zal best wel weer wat tegengas gegeven worden, dus dat weten we nu eenmaal vantevoren.
Maar om op dit artikel terug te komen........... die dikke miljard die ze willen halen is geen enkel probleem, laten ze het product maar fors duurder maken, dan kunnen ze het met gelijkblijvende kilo,s toch "verkopen" ...............en tevens hoeven hun hier dan geen kilo KNalleRS van te maken. 1 en 1 is in ieder geval geen 3. ☺
Boerenverstand 18 November 2020
Dit is wat gebeurd als de wetenschap verworden is tot een subsidieslaaf.

Consument word moedwillig verkeerd word geïnformeerd door gesubsidieerde wetenschappers voor groene verdienmodellen of vleesvervangers waarvan iedere kleuter begrijpt dat dit nooit een oplossing voor hun probleem zal zijn tot het einde der tijden.

Dan maar verdienmodel de windmolens van groene Don Quichot's (Onze rechts verklede schapen VVD in werkelijkheid onze ultralinkse morele landverraders, wachtend totdat met Thoriumcentrales onze boeren windmolenland overbodig maken om ze vervolgens te verkopen als volgens lobby vastgoed)

voor de politiek is het FEEST:

De gek die ons wakker hield met fakemedia, media hersenspoelen is dood, tot groot genoegen van de dictators van onze Lobbycratie.

list en leugen regeren: partij van de vrijheid met hun staatsmedia
mensonterend en rot tot het bot: VVD
v23 18 November 2020
Vleesvervangers zijn vaak ongezond, wanneer men vlees eten wil ontmoedigen en vervolgens Vleesvervangers promoot is het gewoon een marketing actie.

Mensen die geen of minder vlees willen eten kunnen dat veel beter doen zonder Vleesvervangers en gewoon natuurlijke producten eten waar eiwitten in zitten.

Veelal worden de 'negatieve' aspecten van vlees eten/produceren gebruikt om een ander product te promoten (kunstmatig 'chemie' voedsel,
voedingsmiddelen die ontworpen zijn).

Iemand heeft mij weleens verteld, wil je gezond eten koop dan producten waar geen etiket op zit, met andere woorden, producten die niet bewerkt of weinig zijn.
U kunt niet meer reageren.
Boerenbusiness Award

Win jij dit jaar de Agribusiness Award?

Maak kans op een mediapakket en een vervolgtraject van ABN AMRO

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Nieuws Kwartaalcijfers

Hogere verkoopprijzen helpen omzet Unilever

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief