Shutterstock

Nieuws Logistiek

Containervervoer niet eerder zo duur

1 Juni 2021

De prijzen voor het containervervoer blijven maar stijgen. Het onderzoeks- en marktbureau Drewry meldt dat prijs voor het verschepen van een '40 voet container' van China naar Nederland een record verbroken heeft.

Een container van Shanghai naar Rotterdam vervoeren, kost in de Drewry-Spot-Vrachtindex van 27 mei $10.174. Dat is een stijging van 3% ten opzichte van één week eerder. In één jaar tijd is de prijs van het vervoer op deze route zelfs met 485% gestegen. Niet alleen het vervoer naar Rotterdam is fors duurder geworden. Want een container van Shanghai naar Genua (Italië) transporteren, is in dezelfde periode 406% duurder geworden en kost nu $9.662.

Opvallend is dat vooral de prijzen voor het vervoer vanuit China zijn geëxplodeerd. Het vervoer naar Europa is het sterkste gestegen, maar ook naar de Verenigde Staten is het vervoer fors duurder geworden. Een container van Shanghai naar Los Angeles of New York is afgelopen jaar respectievelijk 238% en 178% duurder geworden.

Vervoer naar China minder gestegen
het vervoer naar China is het afgelopen jaar ook duurder geworden, maar hier is de prijsstijging minder extreem. Vanuit Europa en de Verenigde Staten zijn de tarieven met 50% gestegen. Een container Rotterdam naar Shanghai kost bijvoorbeeld $1.546. Dat is weliswaar een prijsstijging van 49% maar nog wel $8.628 goedkoper dan dezelfde route in omgekeerde richting. De samengestelde Drewry Index is in een jaar tijd gestegen met 293% en komt nu uit op een prijs van $6.257 voor het vervoer van een '40 voet container'.

Volgens analisten liggen verschillende oorzaken ten grondslag aan de prijsstijging. De belangrijkste is het spoedige herstel van de Chinese economie, dat veel sneller gaat dan in de Westerse landen. Maar ook de ernstige verstoringen van de logistieke ketens - waardoor veel containers op de verkeerde plek staan - en een gebrek aan investeringen in onder andere nieuwe containers spelen een rol. Een daling van de prijzen voor containervervoer wordt voorlopig dan ook niet verwacht.

boerenbusiness.nl

Jurphaas Lugtenburg

Is redacteur bij Boerenbusiness en focust zich vooral op de akkerbouwsectoren en de voer- en energiemarkt. Ook heeft Jurphaas zelf een klein akkerbouwbedrijf op Voorne-Putten (Zuid-Holland).
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Transport

AB Texel neemt activiteiten Van Houte over

Achtergrond Logistiek

'Eerste hint herstel van logistieke verstoringen'

Nieuws Logistiek

Containergekte drijft winst Maersk pijlsnel op

Achtergrond Logistiek

Logistieke kosten blijven uitdaging voor industrie

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief