De gasprijs is in oktober stevig gestegen, maar inmiddels is de notering van de TTF stabiel. Door de oorlog in Israël houdt de angst voor de verstoorde LNG-leveringen aan, terwijl de toevoer uit Noorwegen wederom is gedaald. Ondertussen voorkwamen warm weer en grote LNG-leveringen uit de Verenigde Staten een al te grote stijging.
De prijs van gas blijft ook deze week redelijk stabiel. Op woensdag 25 oktober noteerde de TTF de laagste prijs van de week, bij een stand van €49,92. De dag erna was de prijs het hoogst. Op donderdag 26 oktober werd gas voor €50,81 verhandeld.
{{dataviewSnapshot(52_1698757424)}}
In oktober zijn de gasprijzen met 21% toegenomen. Het hoge niveau blijft vooral te wijten aan de oorlog in Israël. Door de spanningen in het Midden-Oosten heerst nog altijd de angst dat het conflict overslaat naar de Straat van Hormuz. Mocht dat gebeuren dan kan het voor Qatar moeilijk worden om LNG naar Europa te verschepen. Daarnaast lijkt het verloop van de Noorse gasexport nog altijd niet mee te zitten. Hoewel het meeste onderhoud er inmiddels wel opzit, liggen de gasfaciliteiten van Nyhamna en Karsto op het moment stil. Door de verstoringen valt de Noorse gasexport de komende twee weken zo'n 12,5% lager uit.
Verzachtende omstandigheden
Dat de prijs niet verder stijgt, komt door verschillende verzachtende omstandigheden. Normaal gesproken zijn de hogere prijzen in deze tijd van het jaar te wijten aan lagere temperaturen. Op het moment is de temperatuur echter nog altijd zacht. In oktober lagen de temperaturen al snel 5 graden boven het langjarig gemiddelde en de verwachting is dat de trend in november doorzet. Het resultaat van de atypisch warme herfst is dat de gasvoorraden nog altijd groeien. Vorige week namen de volumes in Nederland met 0,8% toe tot 99,1%. Dit is ongeveer gelijk aan het Europese gemiddelde. Inmiddels liggen de voorraden van alle landen in met een grote voorraad tegen de 99% aan. Zelfs Frankrijk heeft zijn achterstand inmiddels ingehaald.
Dit succes is overigens niet alleen aan het warme weer te danken, maar ook aan de grote LNG-exporten. Op het moment wordt rond de 53% van al het Amerikaanse LNG naar Europa geëxporteerd. Door vertragingen rond het Panamakanaal kiezen Amerikaanse bedrijven ervoor om naar Europa om te varen. Daardoor krijgen Europese landen op het moment extra LNG binnen. De verwachting is echter dat de situatie niet doorzet. Analisten voorspellen dat de competitie tussen de Europese en Aziatische markten flink toeneemt. Tot nu toe blijft die competitie uit, omdat de temperaturen in zowel Europa als China op het moment aan de hoge kant zijn.