Vijf vragen aan Rik Tanghe

Aardappelhandel België slaat slag in Nederland

26 September 2014 - Redactie Boerenbusiness

De kogel was snel door de kerk. Op zaterdag kwamen RTL Patat en Terrapoint samen, maandag stonden de eerste handtekeningen op papier. Wat ziet de Belgische aardappelhandelaar Rik Tanghe in het Nederlandse Terrapoint dat eind juli bekend maakte geen fiducie meer te hebben in het sorteren en verpakken van aardappelen en uien? 

Half september maakte u bekend uw bedrijfsactiviteiten uit te breiden naar Nederland. U heeft het volledige inventaris van Terrapoint bv uit Breskens gekocht en gaat ook onder die naam opereren. Waarom juist Nederland?
‘De keuze was snel gemaakt. Met dat Terrapoint uit Brekens ging stoppen, kwam er ruimte vrij in Zuidwest Nederland. Onze hoofdactiviteiten in België zijn het leveren van aardappelen aan de industrie en voor de export, maar voor die laatste rammelen wij nog aan de deurklink, terwijl Nederland al lang en breed binnen is. Op exportgebied heeft Nederland een pak aan ervaring waar België niet aan kan tippen. Met de overname van Terrapoint verwacht ik daarop mee te liften. Een andere reden zijn de beperkte uitbreidingsmogelijkheden op ons bedrijf in Lauwe. Zeker nu mijn 24-jarige zoon Remy ermee door wil.’ 

De overname komt op een moment dat het in de aardappelwereld rommelt. Er is sprake van consolidatie en bedrijfsbeëindigingen. Is de overname hier een reactie op?
‘Binnen tien jaar is het gros van de kleinere aardappeltelers verdwenen. Degenen die overblijven zullen in veel gevallen direct door de verwerkers worden benaderd. Op de lange termijn verwachten wij dat het moeilijk is om het volume te houden. Dat betekent dat de handel op een zijspoor wordt gezet en onze groeikansen verzwakken. Door ons meer te richten op export, spreiden we de risico’s.’ 

Komen we jullie nu in heel Nederland tegen of alleen in het Zuidwesten? En waarom is dat onder de naam Terrapoint en niet onder jullie eigen naam RTL Patat?
‘Het is zeker niet de bedoeling om heel Nederland te veroveren. Breskens sluit gewoon goed aan op waar we nu zitten: Noord-Frankrijk, Wallonië en Vlaanderen. Het is maar 94 kilometer en aangezien we meer aardappelen voor de export gaan draaien is de afstand tot de haven ook niet onbelangrijk. Maar als er zich kansen op aankoopgebied elders voortdoen, zeg ik geen nee.
De naam Terrapoint helpt ons deuren te openen. In het zevenjarige bestaan heeft de exporteur een bekende naam in het buitenland opgebouwd. Het is zonde om die naam op te geven. Die bekendheid willen we zo houden, evenals het Nederlandse tintje.’ 

Het idee is om beide bedrijven samen in de markt te laten optrekken. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
‘Dat geldt voor de grote orders. Is er bijvoorbeeld plotseling vraag naar een behoorlijk groot volume in een overzees gebied dat ingepakt moet worden, dan kunnen we er aan voldoen. Dat biedt nieuwe kansen; ik heb daar wel vertrouwen in. Voormalig Terrapoint-eigenaar Daan Dees gaat ons daarbij de eerste jaren helpen. Ook het personeel dat bij hem actief was, komt terug. Hoe Dees z’n positie er precies uit komt te zien, moeten we nog uitkristalliseren. Voor dit moment is het belangrijkste dat de werkzaamheden doorgaan. Dat is gelukt, want we zijn volop in Breskens aan het verpakken. In het gebied zijn niet zoveel bedrijven actief, dus veel telers snakken naar vrije handel.’ 

RTL Patat bevindt zich in België in een uiengebied en Terrapoint verpakte uien. In hoeverre steken jullie energie in uitbreiding van de uienhandel?
‘In België doen we de uien er een beetje bij. Er zijn klanten die bij hun aardappellevering om een container uien vragen. Dat meeleveren zien wij als een service. Dat gebeurt ook met peen. Naast het volume Belgische uien, krijgen we nu ook Nederlandse uien in ons assortiment, want we nemen de uienactiviteiten van Terrapoint over. Nu het teeltgebied van uien aan de Franse grens waar wij gehuisvest zijn steeds groter wordt, kan die handel voor ons wel aan belang winnen, maar een nieuwe Wiskerke zullen we niet worden.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Ziektedruk - Phytophthora
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden