De Belgisch-Nederlandse aardappelverwerker Agristo presenteert zichzelf steeds meer, van louter leverancier van aardappelspecialiteiten, als samenwerkingspartner met een adviesgevende functie richting de supermarkten.
In 6 jaar tijd groeide de omzet van de fabrikant van 125 naar 325 miljoen euro. Kenmerkend daarbij is dat Agristo uitsluitend 'private label producten' aan supermarkten levert. Daarbij is sprake van een intensieve samenwerking. ‘Naast de leveringen van het product geven wij ook advies over trends, positionering et cetera’, zo zegt directeur Filip Wallays op StoreCheck.
Aangezien het productportfolio steeds uitgebreider wordt, streeft Wallays echter naar een nog hechtere samenwerking. ‘Misschien druist dat wat in tegen de manier waarop supermarkten tot nog toe hebben gewerkt. Echter, we merken bij hen een steeds grotere openheid op dat vlak.’
Een verdere integratie is volgens hem ook nodig, want het gaat om natuurproducten met een grote volatiliteit. ‘Onder meer door de relatieve onvoorspelbaarheid van de oogst. Het gaat bovendien om een hele kapitaalsintensieve sector. Om alle partijen op langere termijn een zo hoog mogelijke mate van zekerheid te geven, is er geen andere weg dan nog verder de krachten te bundelen.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.