Eigen foto

Nieuws pootaardappelen

Pootgoed industrierassen geleverd tot maat 70

23 November 2023 - Jesse Torringa - 53 reacties

Het zat er al aan te komen gezien de magere pootgoedopbrengst dit jaar, maar pootgoedrassen bestemd voor de fritesaardappelteelt worden tot een fors hogere maatsortering afgezet dan andere jaren. Dat is hard nodig om aan de vraag van de industrie te kunnen voldoen.

Dat heeft pootgoedcoöperatie Agrico afgelopen week aan zijn telers gemeld. Zij vraagt telers om rassen bestemd voor de fritesindustrie zoals Fontane, Markies, Première dit seizoen met de maatsortering 60/70 achter te houden. Voor Agria is dat maat 60/65. Volgens Jan van Hoogen, directeur van Agrico, is er anders een groot tekort. "Het zal wel moeten, want anders hebben we veel te weinig pootgoed om aan de vraag van de verwerkende industrieën te voldoen. Het areaal is gekrompen, de tonnen zijn minder door het bijzondere groeiseizoen en ook zijn de partijen grover."

De mindere tonnen zijn te danken aan de lagere knolzetting van dit jaar. Daarnaast zorgt een lage zetting ook voor een snellere groei in de maat. Het moment van loofdoding was daardoor lastiger en leidde over het algemeen tot grovere partijen. Overigens zag de prijs van de consumptieaardappelen in juli er ook nog heel anders uit (€50+) en dat zal ongetwijfeld ook van invloed zijn geweest op het iets langer laten staan van het gewas. Overigens werd er rond het moment van loofdoding al naar telers gecommuniceerd dat het rooiadvies van enkele industrierassen werd aangepast tot maatsortering 60.

Belangrijk te vermelden is dat voor het pootgoed van de industrierassen boven de adviesmaat een aanzienlijke hogere prijs gerealiseerd moet worden dan de consumptieprijs die op hetzelfde moment geldt.

De pootgoedoogst is vanwege het natte weer nog niet volledig afgerond in Nederland, ook bij Agrico is dat het geval. Daarbij gaat het om rassen uit het late segment, zoals Markies. Volgens Van Hoogen is het dit jaar allemaal wat later en daardoor duurt het inventariseren langer. "Eerst het aardappelpoten en vervolgens de oogst. De voorraden zijn nu redelijk in beeld bij ons, maar de boxcontrole is bijvoorbeeld nog niet klaar. We zijn nu bezig met inventariseren en dan gaan we het gesprek aan met hoeveel we hebben te verkopen." 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Jesse Torringa

Jesse is redacteur bij Boerenbusiness en focust zich met name op de akkerbouwsector waaronder graan en uien. Ook de kunstmestmarkt volgt hij op de voet. Daarnaast werkt Jesse op een akkerbouwbedrijf in Groningen met pootaardappelen als hoofdtak.
Ziektedruk - Phytophthora
Powered by Agroweer
Reacties
53 reacties
Abonnee
zuidwest 23 November 2023
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/aardappelen/artikel/10906899/pootgoed-industrierassen-geleverd-tot-maat-70]Pootgoed industrierassen geleverd tot maat 70[/url]
Tja,
Dan zullen ze de industrierassen pootgoedteelt ook goed moeten gaan betalen. De telers zijn de beroerde uitbetalingsprijzen van bv het ras Fontane afgelopen jaar nog lang niet vergeten. De gemiddelde uitbetalingsprijs van de pool consumptie aardappelen boven de uitbetalingsprijs van de pootgoedpool. Hoe krijg je dat voor elkaar als handelshuis?
Abonnee
Vrij grof 23 November 2023
zuidwest schreef:
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/aardappelen/artikel/10906899/pootgoed-industrierassen-geleverd-tot-maat-70]Pootgoed industrierassen geleverd tot maat 70[/url]
Tja,
Dan zullen ze de industrierassen pootgoedteelt ook goed moeten gaan betalen. De telers zijn de beroerde uitbetalingsprijzen van bv het ras Fontane afgelopen jaar nog lang niet vergeten. De gemiddelde uitbetalingsprijs van de pool consumptie aardappelen boven de uitbetalingsprijs van de pootgoedpool. Hoe krijg je dat voor elkaar als handelshuis?
Zouden de frietfabrieken geen langjarige contracten hebben voor het afnemen van poters tegen een flut prijs?
Abonnee
jan 23 November 2023
ja
want frietbaronnen zijn de baas
hoe kan je nu een goed ras uit handen geven aan de friet industrie, dat kan je als handelshuis toch ook wel
Abonnee
ivo 23 November 2023
Beste vrij grof u hebt natuurlijk volledig gelijk. Afgelopen zomer hadden zij ver voor de bouwvak al 140000 ton van dat ras verhandeld; komt dus neer op 20 ton 35/50 per ha. Maand na de bouwvak kwamen zij met een telersbrief dat het allemaal wel goed ging komen en de telers maar niet te veel naar al die PRAAT PRIJZEN moesten luisteren want toen hadden zij al door flink fout te zitten. Nu we in feite al 2 dure aardappel jaren hebben vissen de pootgoed telers wel 2 keer achter het net. Evengoed hoop ik voor degene welke daar over gaat zelf hun eigen loon wel hebben geindexeerd. Belachelijk gewoon!!!! Koekebakkers is hier zacht uitgedrukt.
Abonnee
Zuidwest 24 November 2023
Het is gewoon doodzonde dat je als handelshuis het kweekgedeelte wel beheerst, immers de goede rassen hebben ze wel, maar dat er gewoonweg geen commercieel instinct is om het op de juiste manier tot waarde te brengen. Als je ziet wat de grote vrije telers teweeg kunnen brengen op de vrije markt, waarom lukt het dan een handelshuis niet. Juist een handelshuis zou de markt moeten kunnen zetten, omdat ze zo'n groot gedeelte van het volume in handen hebben.
Abonnee
drent 24 November 2023
Zuidwest schreef:
Het is gewoon doodzonde dat je als handelshuis het kweekgedeelte wel beheerst, immers de goede rassen hebben ze wel, maar dat er gewoonweg geen commercieel instinct is om het op de juiste manier tot waarde te brengen. Als je ziet wat de grote vrije telers teweeg kunnen brengen op de vrije markt, waarom lukt het dan een handelshuis niet. Juist een handelshuis zou de markt moeten kunnen zetten, omdat ze zo'n groot gedeelte van het volume in handen hebben.
omdat de marge van de handelshuizen veel te hoog zijn, waarom moet de prijs het dubbele zijn van wat de teler krijgt?
Abonnee
jan 24 November 2023
omdat daar heeeeeel veel mensen werken
nou ja, ze rijden heeeeel veel rond, drinken veeeel koffie bij telers, soms met 2 man in de auto

teel toch vrij, koop op tijd agria of een ander vrij frietras en dan komt de frietboer smeken of je wilt leveren

snap niet dat niet meer boeren commercieel zijn, leren ze dat niet op school??

of willen ze gewoon lekker werken en de oogst doen we net als bieten, meegeven aan de afnemer en afwachten wat je krijgt
Abonnee
frog 24 November 2023
jan schreef:
omdat daar heeeeeel veel mensen werken
nou ja, ze rijden heeeeel veel rond, drinken veeeel koffie bij telers, soms met 2 man in de auto

teel toch vrij, koop op tijd agria of een ander vrij frietras en dan komt de frietboer smeken of je wilt leveren

snap niet dat niet meer boeren commercieel zijn, leren ze dat niet op school??

of willen ze gewoon lekker werken en de oogst doen we net als bieten, meegeven aan de afnemer en afwachten wat je krijgt
Bij de bieten pakt dit anders best goed uit!
juun 24 November 2023
jan schreef:
omdat daar heeeeeel veel mensen werken
nou ja, ze rijden heeeeel veel rond, drinken veeeel koffie bij telers, soms met 2 man in de auto

teel toch vrij, koop op tijd agria of een ander vrij frietras en dan komt de frietboer smeken of je wilt leveren

snap niet dat niet meer boeren commercieel zijn, leren ze dat niet op school??

of willen ze gewoon lekker werken en de oogst doen we net als bieten, meegeven aan de afnemer en afwachten wat je krijgt
tja inflatie dus personeel wil meer geld hebben alles is duurder en de boer betaalt daar mooi aan mee. alhoewel een aantal handelshuizen ook totaal niet in de markt zitten.
teler 24 November 2023
ja wat is de bietenprijs dan???
Abonnee
plantuitje 24 November 2023
in de guldentijd 125 gulden per ton zou nu 125 euro moeten zijn ik ben bang dat het dit niet gaat worden alles beneden de 100 euro is eigenlijk te weinig
Abonnee
Noord 24 November 2023
plantuitje schreef:
in de guldentijd 125 gulden per ton zou nu 125 euro moeten zijn ik ben bang dat het dit niet gaat worden alles beneden de 100 euro is eigenlijk te weinig
Met €100 per ton ben ik anders best wel tevreden. Dat kunnen veel gewassen niet evenaren. Dan hebben we het nog niet eens over oogstrisico of financiele ellende. Na afleveren gegarandeerd geld op de bankrekening
juun 24 November 2023
plantuitje schreef:
in de guldentijd 125 gulden per ton zou nu 125 euro moeten zijn ik ben bang dat het dit niet gaat worden alles beneden de 100 euro is eigenlijk te weinig
ja en toen had je een halve opbrengst. nu haal je vaak wel 100 ton. ben met alles tevreden boven de prijs van vorig jaar.
Abonnee
plantuitje 24 November 2023
in de guldentijd werkte je voor 25 gulden per uur nu minimaal 30 euro rooien veel duurder teelt idem dito grondprijs van 40.000 gulden naar meer dan 100.000 euro dus niet te snel tevreden zijn
Abonnee
kraai 24 November 2023
Ga eens om een nieuwe machine, 2x zo duur in 3 jaar tijd.
Koud 24 November 2023
Kijk naar bietenrooien. Tikt ook de 500 eur aan. Was 20 jaar terug 500 gulden met 70 ton
Abonnee
frog 24 November 2023
Wat een gejank hier kom op 120 ton bieten voor pak hem beet 90 euro bijna 11.000 per ha nou daar gun ik mijn loonwerker die dit jaar veel moet baggeren zeker ook een deel van, ik gun hem die 500 euro van harte.
Abonnee
telert 24 November 2023
prima toch . ik hoop dat de verwerkers 85 euro gaan rekenen voor het pootgoed.

doe al jaren atr loopt best. altijd goede kwaliteit. geen gezeik met leveren in t voorjaar en ik hoef nergens een contract te tekenen dus mooi vrij telen.

iedereen kan het.
Abonnee
De Fries 24 November 2023
De firma in joure geeft een verwachtingsprijs van 45 ct. af aan haar pootgoedtelers. Merendeel had minimaal 50 gedacht.
Abonnee
jan 24 November 2023
Koud schreef:
Kijk naar bietenrooien. Tikt ook de 500 eur aan. Was 20 jaar terug 500 gulden met 70 ton
WAT BETAALDE JE TOEN VOOR EEN BIERTJE??

dat gezeur altijd over tarieven, als er geen loonwerker was wat dan?

doe het dan allemaal lekker zelf
juun 24 November 2023
De Fries schreef:
De firma in joure geeft een verwachtingsprijs van 45 ct. af aan haar pootgoedtelers. Merendeel had minimaal 50 gedacht.
behalve degene in de vrije markt. die wisten al hoe ze bezig waren en zijn.
Abonnee
ikke 24 November 2023
Frog heeft zeker 17% suiker?
Abonnee
frog 24 November 2023
ikke schreef:
Frog heeft zeker 17% suiker?
Nee frog heeft 15,7% suiker en met een bietenprijs van 96 euro komt ie op 90 euro uit.
juun 24 November 2023
frog schreef:
ikke schreef:
Frog heeft zeker 17% suiker?
Nee frog heeft 15,7% suiker en met een bietenprijs van 96 euro komt ie op 90 euro uit.
dat klopt niet. het is 9% van de prijs per procent gehalte.
Abonnee
frog 24 November 2023
juun schreef:
frog schreef:
ikke schreef:
Frog heeft zeker 17% suiker?
Nee frog heeft 15,7% suiker en met een bietenprijs van 96 euro komt ie op 90 euro uit.
dat klopt niet. het is 9% van de prijs per procent gehalte.
Nou eeuwige betweter waar kom ik dan op uit?
juun 24 November 2023
frog schreef:
juun schreef:
frog schreef:
ikke schreef:
Frog heeft zeker 17% suiker?
Nee frog heeft 15,7% suiker en met een bietenprijs van 96 euro komt ie op 90 euro uit.
dat klopt niet. het is 9% van de prijs per procent gehalte.
Nou eeuwige betweter waar kom ik dan op uit?
lekker happen he heerlijk. jij weet toch alles van de fritesaardappels. dan kan je vast goed rekenen.
Abonnee
frog 24 November 2023
juun schreef:
frog schreef:
juun schreef:
frog schreef:
ikke schreef:
Frog heeft zeker 17% suiker?
Nee frog heeft 15,7% suiker en met een bietenprijs van 96 euro komt ie op 90 euro uit.
dat klopt niet. het is 9% van de prijs per procent gehalte.
Nou eeuwige betweter waar kom ik dan op uit?
lekker happen he heerlijk. jij weet toch alles van de fritesaardappels. dan kan je vast goed rekenen.
klopt helemaal van dat rekenen, juun je hebt mijn hoge winbaarheid cijfer namelijk niet meegenomen.
En happen doe ik momenteel in een bitterbal.
juun 24 November 2023
frog schreef:
juun schreef:
frog schreef:
juun schreef:
frog schreef:
ikke schreef:
Frog heeft zeker 17% suiker?
Nee frog heeft 15,7% suiker en met een bietenprijs van 96 euro komt ie op 90 euro uit.
dat klopt niet. het is 9% van de prijs per procent gehalte.
Nou eeuwige betweter waar kom ik dan op uit?
lekker happen he heerlijk. jij weet toch alles van de fritesaardappels. dan kan je vast goed rekenen.
klopt helemaal van dat rekenen, juun je hebt mijn hoge winbaarheid cijfer namelijk niet meegenomen.
En happen doe ik momenteel in een bitterbal.
net zoals rutte zeker? ja die win telt lekker aan:)
Abonnee
frog 24 November 2023
juun schreef:
frog schreef:
juun schreef:
frog schreef:
juun schreef:
frog schreef:
ikke schreef:
Frog heeft zeker 17% suiker?
Nee frog heeft 15,7% suiker en met een bietenprijs van 96 euro komt ie op 90 euro uit.
dat klopt niet. het is 9% van de prijs per procent gehalte.
Nou eeuwige betweter waar kom ik dan op uit?
lekker happen he heerlijk. jij weet toch alles van de fritesaardappels. dan kan je vast goed rekenen.
klopt helemaal van dat rekenen, juun je hebt mijn hoge winbaarheid cijfer namelijk niet meegenomen.
En happen doe ik momenteel in een bitterbal.
net zoals rutte zeker? ja die win telt lekker aan:)
wat heeft Rutte hier mee te maken, we hebben het toch over de bieten prijs van dit jaar en niet over die van vorig jaar?
juun 24 November 2023
frog schreef:
juun schreef:
frog schreef:
juun schreef:
frog schreef:
juun schreef:
frog schreef:
ikke schreef:
Frog heeft zeker 17% suiker?
Nee frog heeft 15,7% suiker en met een bietenprijs van 96 euro komt ie op 90 euro uit.
dat klopt niet. het is 9% van de prijs per procent gehalte.
Nou eeuwige betweter waar kom ik dan op uit?
lekker happen he heerlijk. jij weet toch alles van de fritesaardappels. dan kan je vast goed rekenen.
klopt helemaal van dat rekenen, juun je hebt mijn hoge winbaarheid cijfer namelijk niet meegenomen.
En happen doe ik momenteel in een bitterbal.
net zoals rutte zeker? ja die win telt lekker aan:)
wat heeft Rutte hier mee te maken, we hebben het toch over de bieten prijs van dit jaar en niet over die van vorig jaar?
die had het ook over bitterballen om de uitslag van de verkiezingen maar te ontwijken. maargoed niet meegekregen dus.
biet 24 November 2023
heb gehoord dat de 17% niet meer als leidraad word gehouden maar men met 16 gaat werken.
Abonnee
ivo 30 November 2023
Agria A 35/50 zal wel richting €1,00 gaan
Abonnee
gerard 30 November 2023
kijk maar uit voor wat er niet is
er is veel minder pootgoed geplombeerd dan andere jaren
juun 30 November 2023
gerard schreef:
kijk maar uit voor wat er niet is
er is veel minder pootgoed geplombeerd dan andere jaren
export is maar gewoontjes. echter is er ook veel verlaagd en komen spunta e en alles wat erboven zit wel op. fritesrassen gaan sowieso helemaal op.
teler 30 November 2023
er is ieder jaar te weinig pootgoed, lekker prijs opdrijven voor niets.
en net voor het pootseizoen is er een overschot...
ken het spelletje
CM 30 November 2023
Ben benieuwd of de vraag wel zo groot is om te telen nu de oogst zo verloopt .
juun 30 November 2023
teler schreef:
er is ieder jaar te weinig pootgoed, lekker prijs opdrijven voor niets.
en net voor het pootseizoen is er een overschot...
ken het spelletje
nou weet niet waar jij zaken doet. maar zo matig als dit jaar is de opbrengst al jaren niet geweest. en 30% verlaagd dus dat ruimt al lekker op. boeren hebben ze grover laten groeien dus zelf ook meer tonnen nodig. de normale pootgoedmaten zijn sowieso heel krap. zijn er zat die dik 30 tot wel 50% in de bovenmaat hebben zitten dus dat schiet al lekker op.
Abonnee
zuidwest 30 November 2023
Handelshuizen gaan tot 70 mm snijden. Alleen ze hebben nog niet in de gaten dat er in de grote maten veel hol zit
Abonnee
Arie arme tak. 30 November 2023
U schat de handelshuizen wel heel laag in zuidwest.
Abonnee
frog 30 November 2023
hebben jullie wel eens 70 mm gesneden gepoot met een bekerpootmachine?
juun 1 December 2023
ik vraag me ook wel af wie die 60 70 wil en kan poten:) met een snarenbed wil het wel.
vendt 1 December 2023
Je moet dit filmpje eens bekijken, zo gaat het er aan toe bij enorme landbouwbedrijven.
https://www.youtube.com/watch?v=GhAMmSbUPXI&t=889s
CM 1 December 2023
Er is bijna geen een consumptieteler met een snarenbedpoter dus dat is wel een dingetje.
Abonnee
gerard 1 December 2023
innovator wordt al veel jaren gesneden en kun je met beker machine goed poten
volgens mij mag je pootgoed niet snijden voor pootgoed doel
voor cons teelt mag dit wel
sommige rassen lenen er zich er beter voor sommige rassen niet doen
Abonnee
Klaas Kerel 1 December 2023
vergelijkebare hoeveelheid tonnen als in 2018 alleen nu zijn ze vééél grover.

Doen ze in Joure mooi met een verwachte prijs van 45ct.
mooi klaar mee.
Abonnee
jan 1 December 2023
verwachte
maar ken je alle spelregels?

als je voor spunta 45 krijgt bij hzpc en in de vrije handel 55 zit je daar toch een beetje voor niks
Abonnee
piepertje 3 December 2023
Als er op voorhand al paniek is voor te weinig pootgoed , kun je bintjes voor niks afhalen in april 2024
Er gaat zoveel gesneden worden wat voor kwaliteit problemen gaat zorgen in t teeltseizoen .
En in april mei blijkt dat r toch nog meer is dan gedacht !
CM 3 December 2023
piepertje schreef:
Als er op voorhand al paniek is voor te weinig pootgoed , kun je bintjes voor niks afhalen in april 2024
Er gaat zoveel gesneden worden wat voor kwaliteit problemen gaat zorgen in t teeltseizoen .
En in april mei blijkt dat r toch nog meer is dan gedacht !
Ja dat snijden zal nog onaangename verrassingen geven omdat maar van enkele rassen bekend is dat ze gesneden kunnen worden.
Abonnee
zuidwest 3 December 2023
jan schreef:
verwachte
maar ken je alle spelregels?

als je voor spunta 45 krijgt bij hzpc en in de vrije handel 55 zit je daar toch een beetje voor niks
In de vrije handel 55 ct??
Dat is echt onderkant markt.
Abonnee
Klaas Kerel 5 December 2023
jan schreef:
verwachte
maar ken je alle spelregels?

als je voor spunta 45 krijgt bij hzpc en in de vrije handel 55 zit je daar toch een beetje voor niks
Sinds clorona is alles daar voor niks.

Benieuwd hoe de handelshuizen hun areaal bij elkaar gaan krijgen.
Abonnee
zuidwest 5 December 2023
Klaas Kerel schreef:
jan schreef:
verwachte
maar ken je alle spelregels?

als je voor spunta 45 krijgt bij hzpc en in de vrije handel 55 zit je daar toch een beetje voor niks
Sinds clorona is alles daar voor niks.

Benieuwd hoe de handelshuizen hun areaal bij elkaar gaan krijgen.
Handelshuizen kregen vorig jaar hun areaal al niet of nauwelijks vol. Daar gaat dit jaar weer een flinke hap vanaf ten gunste van vrije pootgoedteelt of fritesteelt. Het verkoopapparaat van de (grote) handelshuizen is niet commercieel ingesteld en dat is ook niet 1,2,3 te veranderen. Dan moeten ze mensen gaan vervangen. Net zoals bij grote groente-of bloemenexporteurs zijn het de verkopers die het verschil moeten maken. Daarnaast is zijn overheadskosten veel te groot. Maar wie gaat dat veranderen? De directie zelf niet, want ze zitten zelf ook in dezelfde modus.
Abonnee
zuidwest 5 December 2023
Klaas Kerel schreef:
jan schreef:
verwachte
maar ken je alle spelregels?

als je voor spunta 45 krijgt bij hzpc en in de vrije handel 55 zit je daar toch een beetje voor niks
Sinds clorona is alles daar voor niks.

Benieuwd hoe de handelshuizen hun areaal bij elkaar gaan krijgen.
Handelshuizen kregen vorig jaar hun areaal al niet of nauwelijks vol. Daar gaat dit jaar weer een flinke hap vanaf ten gunste van vrije pootgoedteelt of fritesteelt. Het verkoopapparaat van de (grote) handelshuizen is niet commercieel ingesteld en dat is ook niet 1,2,3 te veranderen. Dan moeten ze mensen gaan vervangen. Net zoals bij grote groente-of bloemenexporteurs zijn het de verkopers die het verschil moeten maken. Daarnaast is zijn overheadskosten veel te groot. Maar wie gaat dat veranderen? De directie zelf niet, want ze zitten zelf ook in dezelfde modus.
Abonnee
Klaas Kerel 12 December 2023
Agria A 35/55 90 ct.

U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Analyse Aardappelen

Pootgoedcrisis naar een kookpunt

Nieuws Aardappelen

HZPC presenteert 35% hogere pootgoedprijs

Nieuws Aardappelen

Agrico breidt areaal uit door overname TPC

Nieuws pootaardappelen

Verlagingspercentage nacontrole is 31 procent

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden