Shutterstock

Weerupdate Sima 2019

Trimble schept orde in lijnenchaos

26 Februari 2019 - Niels van der Boom

Een nieuwe functionaliteit van gps-specialist Trimble moet op veel bedrijven orde in de lijnenchaos scheppen. Het gaat om AutoSync. Daarin worden AB-lijnen centraal opgeslagen, zodat alle systemen met dezelfde lijnen werken. Tevens wordt het instellen van een werktuigprofiel flink vereenvoudigd.

Trimble ziet het aantal gps-systemen per bedrijf snel toenemen, ook bij de bedrijven in de Benelux. Daarbij worden vaak verschillende AB-lijnen aangemaakt door meerdere chauffeurs. Na enkele jaren ontstaat er een enorme hoeveelheid lijnen, zeker wanneer je ook met huurpercelen werkt.

Android
Om orde te scheppen, komt Trimble met 'AutoSync'; al werkt dit alleen op een terminal van GFX of TMX, omdat er Android-besturingssysteem voor vereist is. Bij Trimble heet dat 'Precision iQ'. Zijn op jouw bedrijf machines uitgerust met het FMX-scherm, dan kunnen deze hier geen gebruik van maken. Een lanceerdatum durft het bedrijf nog niet te noemen, maar naar verwachting is dat ergens dit voorjaar.

Om het systeem wel te kunnen gebruiken, volstaat een software-update. Daarbij moet je een abonnement nemen op 'Farmworks', dat draait in de cloud. Alle data wordt centraal opgeslagen, zodat je het te allen tijde kunt bereiken op je gps-scherm, pc of smartphone. Trimble werkt nog aan de betaalstructuur, die afhankelijk is van hoeveel systemen je hebt draaien. Voor de standaardlicentie betaal je jaarlijks €1.000: je hebt dan toegang tot 1 gps-systeem. Voor meerdere voertuigen betaal je het dubbele. Praat je over 10 systemen, dan geldt een speciaal tarief.

Naast het centraal opslaan van de AB-lijnen, doet de nieuwe Farmworks nog meer. De ISO-data van de trekker en Isobus-machine, worden gelogd en opgeslagen. Zo maakt Trimble automatisch kaarten van bijvoorbeeld de rijsnelheid of hoogte.

Centrale opslag
Het account in de cloud kent verschillende beheerdersrollen. Zo is er een administrator en maak je onderscheid of chauffeurs wel of geen lijnen mogen toevoegen/wijzigen. Past iemand een lijn aan, dan wordt dit voor alle systemen direct gewijzigd. Er geldt een uitzondering voor het voertuig dat op die lijn rijdt. "Koop je een nieuw scherm, dan download je jouw lijnen en is het systeem klaar voor gebruik", zo legt productmanager Zac Spence uit. "We zien dat een scherm crasht. De oude lijnen terughalen is veel eenvoudiger, omdat je een back-up hebt. Het is verleden tijd om per scherm werktuigprofielen te moeten maken."

Voor de werktuigen heeft het bedrijf nog een oplossing: de Asset Tag. Dat is een bluetooth-zendertje die op de machine wordt geplakt. Detecteert hij trillingen, wanneer je de machine aankoppelt, dan wordt hij geactiveerd. Vervolgens selecteert het gps-scherm in de cabine direct het juiste werktuigprofiel. Je hoeft slechts eenmalig de gegevens in te voeren.

Praktijkrijp
Trimble gaat de apparaatjes in bundels verkopen. Nu wordt de techniek nog ingekocht bij een derde partij, maar het hoopt ze zelf te produceren en kleiner te maken. Zo kunnen ze bijna onzichtbaar op machines worden bevestigd. De batterij gaat 5 jaar mee, maar over de kosten laat het niets los. Het doel is om de techniek dit jaar nog in de praktijk te lanceren.

Een kleine zender (tag) zorgt voor automatische herkenning van de machine op het gps-scherm.

Het bedrijf verwacht veel van de nieuwe techniek, die er ook voor moet zorgen dat gps laagdrempeliger wordt om te gebruiken. Naar mening van Spence hebben de gebruikers er geen problemen mee dat al hun data digitaal vastligt: "Ongeveer 15 jaar geleden begonnen we 'open minded'. Vervolgens werd dit steeds moeilijker. Ik merk nu dat de mening van de ondernemers weer versoepelt. In Europa heb je de privacywetgeving die de rechten van iedere gebruiker beschermt. De data die wij zien, is altijd geanonimiseerd. Vooral opbrengst- en andere gewasdata ligt gevoelig. Machinedata niet zozeer."

Niet uitwisselbaar
Wie uitsluitend met Trimble werkt, heeft veel baat bij de nieuwe techniek; vooral bij meerdere systemen of veel huurpercelen. Ook de loonwerkers hebben er voordeel bij. Al is het jammer dat lijnen niet uitwisselbaar zijn tussen meerdere bedrijven. Je kan daarbij niet draadloos een AB-lijn naar je loonwerker sturen, of andersom. Ook is het niet mogelijk om lijnen van andere merken te gebruiken. Spence verwacht dat dit in de toekomst, met de komst van TIM-protocollen (Tractor Implementation Management) wel gaat veranderen.

Het bedrijf ziet dit als een stap naar autonome trekkers. "We verwachten dat in de toekomst met master-slave teams gewerkt wordt", meldt Spence uit. "Door het uitwisselen van lijnen en profielen te versimpelen, kan het tweede voertuig eenvoudiger aan de gang. Nu moet hij nog fysiek in het veld aanwezig zijn, omdat voor elkaar te krijgen. Nederlandse boeren zijn 'early adaptors'. We verwachten zeker dat AutoSync en Asset Tag bij jullie op gang krijgen."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden