Parrot

Tech Analyse

Bevindt dronemarkt zich op kantelpunt?

23 Juli 2019

Als een donderklap bij heldere hemel kondigt het Franse dronebedrijf Airinov aan per direct zijn activiteiten te staken. Moederbedrijf Parrot trekt de stekker eruit. Reden voor de plotselinge stop zijn de tegenvallende financiële cijfers.

Het Franse Airinov, dat in 2010 als startup werd opgericht, had duidelijke ambities: De grootste worden. Met naar eigen zeggen 12.000 klanten is dat doel waarschijnlijk ook wel behaald, ondanks dat de ondernemers er niet van hebben kunnen genieten. Droneproducent Parrot nam in 2014 een meerderheidsbelang in het bedrijf. Tot veel doorontwikkeling leidde dat niet.

Nederland ging vooraf
Ook in Nederland ging Airinov vliegend van start in 2016. Het sloot direct een groot aantal dealers met grote toeleveranciers in ons land om percelen te bevliegen. Allereerst tarwe en vervolgens ook andere gewassen, zoals aardappelen. Nederlandse akkerbouwers stonden niet te springen om een dergelijke dienst, die vooral als bulkproduct werd aangeboden. Een selectieve groep dronegebruikers kiest voor gedetailleerde beelden bij hoogrenderende gewassen. Zo verdween het merk al snel weer in ons land, nadat het de boel eerst flink opschudde.

Korte tijd later gooide Airinov het over een andere boeg. Op de Sima show in 2017 spraken we met medewerker Damien van Eeckhout. Toen was de boodschap dat boeren zelf een relatief goedkope drone aan konden schaffen om hun gewassen te bevliegen. Dat past beter bij de visie van Parrot, die het moet hebben van zijn drones, camera’s en software.

Ambitie strandde
Ook deze ambitie ging de prullenbak in. De laatst bekende cijfers van de Parrot Group, die over het eerste kwartaal van 2019, tonen dat aan. Dochterbedrijf Airinov was toen goed voor €200.000 omzet. 1% van Parrot’s totale business. Ten opzichte van het eerste kwartaal in 2018 was de teruggang bijna 70%. De andere dochters MicaSense (sensoren), SenseFly (eBee drone) en Pix4D (dronesoftware) deden het heel wat beter. Bij MicaSense verdubbelde de omzet zelfs.

Als reden voor de fikse teruggang in de omzet van Airinov meldt Parrot dat het bedrijf werd getroffen door ongunstige omstandigheden in de sector. Het areaal koolzaad is fors gedaald in Frankrijk, waardoor veel minder hectares zijn gescand. Ook waren de weersomstandigheden ongunstig voor de business van Airinov. Er werd melding gedaan van een uitbreiding in het dienstenpakket, maar dat heeft niet meer mogen baten.

Dronemarkt onder druk
Wereldwijd staat de dronemarkt al veel langer onder druk. Verkopen van consumentendrones zijn gekelderd. Marktleider DJI heeft zelfs zijn meest populaire model, de Phantom, uit de schappen gehaald en biedt deze alleen nog in een zakelijke uitvoering aan. Het 'wow-effect' is voorbij. Wat hobbyisten vooral nekt is de steeds strenger wordende wetgeving, die het steeds moeilijker maakt om vrijelijk te vliegen. DJI en conculega’s zetten in op de zakelijke markt om hun omzet op peil te houden. Daar zijn nog genoeg mogelijkheden, ook in de landbouw. In Nederland gaat het zoals gezegd vooral om specialistische taken. Ook satellietdiensten hebben niet stilgezeten. Op het gebied van bulkadvies kunnen zijn goedkoper en sneller opereren.

Airinov heeft 28 medewerkers die nog tot eind juli actief zijn om bestaande klanten te helpen. Daarna moeten gebruikers het zelf zien te redden. De vraag is of het een signaal is voor de toekomst. Dunt de dronesector in de landbouw weer uit? Iedere boer aan het vliegen krijgen is ondenkbaar. Daarvoor is de techniek te bewerkelijk en is een hoge mate van kennis vereist. Het blijft daarmee een specialistische klus. Scannen met een drone is niet goedkoop, mede door aanvullende kosten bij de aanbieder. De hype is definitief voorbij. Wie luchtbeelden laat nemen kiest hier bewust voor. Aansturen op plantniveau is er in de akkerbouw meestal nog niet bij. Daarvoor is de techniek op de grond nog niet toereikend. Daarbij komt dat telers eerder investeren in hun bodem dan die laatste 5% winst door op plantniveau toe te dienen. De ontwikkeling gaat door, maar in een lagere versnelling.

Ook wetgeving zit de landbouwsector dwars. Spuitdrones zijn nog steeds een stap te ver en aangescherpte no-fly zones, denk aan het gebied rond vliegveld Lelystad, zorgen eveneens voor nieuwe uitdagingen waar de sector mee aan de slag moet.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel- en granenmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.

Meer over

droneAirinov
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox