Shutterstock

Nieuws Suikerbieten

Cosun communiceert verkeerde kwaliteitscijfers

30 Oktober 2020 - Kimberly Bakker - 7 reacties

Cosun Beet Company meldt vrijdag 30 oktober dat het per abuis de verkeerde kwaliteitscijfers heeft gecommuniceerd naar de telers. "Na meerdere onderzoeken blijkt dat er op de locatie in Viervlaten een onjuiste koppeling is gemaakt tussen het vrachtnummer en het monsternummer", zo meldt Gert Sikken, directeur Agrarische Zaken bij Cosun Beet Company.

In een brief aan de bietentelers schrijft Cosun dat er sinds de start van de campagne veel vragen binnen zijn gekomen over de bijzonder grote variatie in de kwaliteitscijfers van de bieten die geleverd zijn op de locatie in Viervlaten. Die verontwaardiging werd ook veelvuldig gedeeld op Twitter. Uit een eerste onderzoek kwamen geen fouten naar voren, waardoor Cosun de gecommuniceerde kwaliteitscijfers als correct heeft beschouwd. Een tweede, intensiever onderzoek toont aan dat er toch een fout is gemaakt.

"Kort gezegd: in onze software is helaas één positie verschoven, waardoor de vrachten verkeerd gekoppeld zijn", aldus Sikken. Het betekent dat er vanaf de aanvang van de campagne tot maandag 26 oktober voor alle leveringen op de locatie in Viervlaten een verkeerde koppeling is gemaakt tussen het vrachtnummer en monsternummer. Daardoor hebben bietentelers de kwaliteitscijfers van de vracht van een collega ontvangen. Daarbij benadrukt Sikken dat het alleen gaat om de locatie in Viervlaten en dus niet in Dinteloord. Ook bevestigt hij dat er geen gegevens verloren zijn gegaan.

Verrekening met volgende betaling
De correcte kwaliteitscijfers hoopt Cosun zo snel mogelijk te communiceren naar de telers. "Ik kan alleen nog niet zeggen hoelang dat gaat duren. Dit kan 1 week zijn, maar ook 2. Om te denken dat het over enkele dagen gaat, is niet realistisch", meldt Sikken. "We doen er nu in elk geval alles aan om de fout te herstellen en hebben een procedure ingericht om te voorkomen dat een dergelijke fout zich opnieuw kan voordoen."

Cosun meldt dat de aanpassing voor bietentelers zowel positief als negatief kan uitpakken. "De helft zal waarschijnlijk een lagere kwaliteit zien en de andere helft een hogere kwaliteit", zo legt Sikken uit. Daarnaast meldt het bedrijf dat de financiële gevolgen meegenomen zullen worden in de eerstvolgende betaling. "Dat kan een verrekening zijn met de voorschotbetaling op een volgende levering of bij de betaling met de eindafrekening."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is allround redacteur bij Boerenbusiness. Daarnaast heeft ze oog voor de social mediakanalen van Boerenbusiness.
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer
Reacties
7 reacties
Abonnee
Henry Buitenzorg 30 Oktober 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10889881/cosun-communiceert-verkeerde-kwaliteitscijfers]Cosun communiceert verkeerde kwaliteitscijfers[/url]
Vroeger konden wij in Groningen er op vertrouwen dat onze zogenaamde "Boerencontroleur" die op de fabriek werkzaam was in dienst van de boeren alles in de gaten hield op gebied van tarrabepaling en suikergehaltebepaling. Nu moeten wij blind vertrouwen op gegevens vanuit Dinteloord. De aanvoer in Vierverlaten is zo groot, dat dit gewoon op de fabriek behoort te gebeuren waar wordt geleverd. De zogenaamde kostenbesparing met dat gevlieg van monsters naar het zuiden mag van mij worden afgeschaft. Daar bemonsteren en bepalen waar wordt geproduceerd.
Daarnaast wordt ons nooit meer voor gehouden hoe tegenwoordig de controle op de controle gaat. Mistige situatie. En zo nu en dan eens verwelkomt worden op locatie is er helaas ook nooit meer bij.
Abonnee
de fries 30 Oktober 2020
Ahh... ex-csm. Vertrouwen in uw coop. Is u niet bijgebracht. Dat wantrouwen dat je maar contractant bent zit er nog steeds in.
Het is wel duidelijk welke vorm van onderneming het langst heeft volgehouden.
Abonnee
drent 30 Oktober 2020
nou ik heb zelf vorig jaar ook een akkefietje gehad met suikerunie waarbij ik na lang getouwtrek toch gelijk heb gekregen, maar het viel niet mee om gelijk te krijgen, dus ik kan Henry wel gelijk geven.
Abonnee
captain gone 31 Oktober 2020
Twee weken geleden een vraag bij die ambtenaren club neergelegd, ik wacht nog steeds op antwoord. Idd erg jammer dat de CSM er niet meer is.
grondworm 31 Oktober 2020
Jammer dat naarmate cooperaties groter worden ze zo op ambtenaren gaan lijken het is net of het nuchtere boeren verstand dan helemaal verdwijnt.
Abonnee
Henry Buitenzorg 31 Oktober 2020
Nou ik ben trots op onze Suiker Unie, of Cosun of hoe u het wilt noemen. Eerder waren wij CSM teler, en dat was ook goed maar Suiker Unie zette immer de prijs en wij volgden. Dus om nou te slaan captain gone vind ik onverstandig. Maar de aansturing vanuit het zuiden is wel wat matig. Wijsneuzen die alles anders moeten doen en beter weten, daar houdt een noordeling niet zo van. En de fout is nu gelukkig gevonden maar dat ze eigenwijs als stront zijn daar in Dinteloord, dat is bekend hier.
Is de brief al binnen wanneer u in 2021 wilt rooien? Oh Nee, zaaizaad bestellen hebben we gehad! Nou daar verdien je wat mee hoor! Scheelt wel trouwens, hebben de later bestellers minder concurrentie voor de nieuwste hoog opbrengende rassen.
Abonnee
captain gone 31 Oktober 2020
schreef:
Ik sla helemaal niet opgeblazen gast, je zit zelf wel ongelofelijk te blazen naar Cosun wtf kijk in de spiegel.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele
akkerbouw noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Interview Arwin Bos (Cosun)

'Waterkwaliteit is bij Cosun een topprioriteit'

Nieuws Suikerbieten

Cosun draait eerste biobietencampagne dit jaar

Nieuws Agribusiness

Cosun stelt nieuwe financiële baas aan

Nieuws Ondernemen

Vreugdenhil stapt met Cosun in plantaardige melk

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden