Satellieten, drones, bodemsensoren, weerstations en karting op landbouwmachines. Allemaal (betaalbare) technische hulpmiddelen die binnen handbereik van de boer liggen. De vertaling van al die data naar praktische adviezen laat echter te wensen over. Dat is ook het techbedrijf Microsoft en chemieconcern Bayer niet ontgaan. Beide bedrijven hebben vorige week een partnerschap op het gebied van smart farming geformaliseerd.
Data generen, dat is heden ten dage geen probleem meer. Satellietkaarten waarin veel verschillende parameters worden bijgehouden zijn gratis of tegen relatief lage kosten te krijgen. Bodemvochtsensoren en weerstations kosten de kop niet meer, opbrengstmeting op combine of rooier is geen uitzondering meer en GPS op de trekker is bijna de standaard geworden. Het verzamelen van data is voor het gemiddelde landbouwbedrijf dan ook geen probleem. Maar hoe kan je chocolade maken van alles wat in die grote data bak wordt gegooid?
Wirwar
De satellietdata geleverd door bedrijf A ziet er heel anders uit dan de data uit de bodemvochtsensor van bedrijf B en verschilt ook weer van de trekker GPS van merk C. Kortom, smart farming is nu nog vooral een wirwar van geïsoleerde datastromen die niet uitwisselbaar of combineerbaar zijn met elkaar. Juist het combineren van die data is nodig om verbanden te ontdekken en tot bredere inzichten te komen, waarop je als boer teelttechnische en bedrijfseconomische beslissingen kan nemen.
Verschillende agtech startups hebben hun hoofd gebroken over hoe al die verschillende datastromen kunnen worden gecombineerd. Het verwerken van die data kost veel tijd en geld, waardoor de praktische toepassingen voor de boer - waar het uiteindelijk om draait - er niet zelden bij in schieten. Ook zijn er initiatieven geweest waarin protocollen worden uitgerold om de data min of meer te standaardiseren. Alle kikkers in dezelfde kruiwagen krijgen, blijft echter lastig. Verschillende machinefabrikanten werken met eigen clouddiensten die tot op zekere hoogte data kunnen uitwisselen. Denk bijvoorbeeld aan Claas Telematics of John Deere Operations Center, maar de koppeling aan andere systemen blijft een knelpunt. Je moet gebruik maken van diensten van aangesloten bedrijven.
Data koppelen en vertalen
Microsoft en Bayer lijken voor een iets andere aanpak te kiezen, zo blijkt uit een verklaring van de bedrijven. Microsoft levert de clouddienst Azure Data Manager for Agriculture (ADMA). Met dat 'programma' verwerken en organiseren de gebruikers verschillende datasets. Het systeem kan de link leggen tussen de verschillende datastromen waar het systeem mee wordt gevoed. ADMA lijkt daarvoor gebruik te maken van AI (kunstmatige intelligentie), IoT, (internet der dingen) en Edge Computing (manier van dataopslag). Door de data van verschillende bronnen aan elkaar te koppelen, worden volgens de bedrijven de mogelijkheden aangejaagd om de agrarische sector te digitaliseren.
Maar aan de data van die individuele boer alleen, heb je nog niet zo veel. En daar komt Bayer om de hoek. Dat bedrijf biedt naar eigen zeggen met AgPowered Services mogelijkheden en tools om de data in het ADMA platform te vertalen naar praktische en tijdige inzichten over de plantgezondheid, weerberichten, het volgen van de groei en meer. Volgens Bayer kan de boer daarmee bijvoorbeeld de ontwikkeling van ziektes, plagen en onkruid in een gewas volgen, maar ook patronen in groei en opbrengst herkennen en kaarten voor precisiebemesting en gewasbescherming maken.
Door de keten
Het initiatief van Bayer en Microsoft wordt ook opengesteld voor andere partijen. Dat is volgens de bedrijven essentieel om de hiaten die in het systeem zitten te dichten. Door de losse informatie bij elkaar te brengen kunnen boeren goedkoper en efficiënter werken en hun impact op het milieu verkleinen, zo beweren Bayer en Microsoft. Het systeem is niet exclusief bedoeld voor boeren. Ook ketenpartijen en uiteindelijk de consument kan gebruik maken van het systeem. Daarmee kunnen de afnemers op data gebaseerde keuzes maken op bijvoorbeeld het gebied van duurzaamheid.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10903321/techgigant-en-chemiereus-werken-aan-smart-farming]Techgigant en chemiereus werken aan smart farming[/url]