HAK

Nieuws Biologisch

HAK schroeft ambitie biologisch flink terug

19 December 2025 - Linda van Eekeres - 52 reacties

HAK besloot drie jaar geleden dat zijn hele Nederlandse teelt in 2027 biologisch moet zijn. Nu stelt de groenteverwerker die ambitie flink naar beneden bij, naar minimaal 15%. Als reden worden de tegenvallende vraag en aanhoudende kostendruk in de keten door onder meer inflatie, energie- en arbeidskosten genoemd. Het bedrijf haalt ook het biologische keurmerk van de potjes om niet aan de eis te hoeven voldoen dat alle ingrediënten biologisch zijn.

Eerder dit jaar gaven verschillende producenten al aan dat de afzet van biologisch onder druk staat. De productiekosten zijn de afgelopen jaren opgelopen, net als de voedselprijzen. Nicole Freid, CEO van HAK liet in de zomer in een interview al aan Boerenbusiness weten dat de uitdagende markt het voor HAK lastig is om de ambitie waar te maken om in 2027 de hele Nederlandse teelt 100% biologisch te hebben. Freid zei toen: "Het is duidelijk lastig omdat we niet willen dat de producten duurder worden voor de markt en daarom de extra kosten zelf inslikken. Een van de uitkomsten is wellicht, maar dat kunnen we pas in het najaar bekijken, dat we het tempo moeten aanpassen." 

Dat laatste is dus gebeurd. Freid zegt daarover in een persverklaring: "We hebben de afgelopen jaren mooie stappen gezet met onze telers en veel geleerd. Tegelijkertijd zien we veel uitdagingen. De vraag naar biologisch groeide minder hard dan verwacht. En door inflatie is de kostendruk in de keten toegenomen en wordt de behoefte aan betaalbare boodschappen groter. Ook de teelt is uitdagend. Zo mislukte onze biologische tuinbonenoogst dit jaar volledig door een insectenplaag. Het biologisch certificeren van de hele lokale teelt én het zelf blijven opvangen van de meerkosten is daardoor niet langer haalbaar, als we onze producten niet duurder willen maken."

Van 100% naar minimaal 15% bio
HAK kiest er nu voor de komende jaren minimaal 15% biologisch te telen. De doelstelling van de Nederlandse overheid is dat 15% van het areaal in 2030 biologisch is. Uit CBS-cijfers bleek onlangs dat het aandeel biologisch van het totale landbouwareaal dit jaar amper is toegenomen. Het aandeel ging van 4,7% in 2024 naar 4,8% in 2025. Ook groeide het biologische akkerbouwareaal voor het eerst sinds 2015 (zover als de cijferreeks teruggaat) dit jaar niet.

HAK wil zich voor de 15% biologische teelt focussen op gewassen die goed biologisch te telen zijn, zoals rode bieten, zuurkool en sperziebonen. De overige gewassen blijft HAK on het label On the way to PlanetProof telen. 

Biologische keurmerk verdwijnt van potjes
Het bedrijf haalt ook het biologische keurmerk van de potjes waar wel biologisch geteelde groenten in zitten. "HAK kiest er bewust voor om de nadruk te leggen op biologisch gecertificeerde teelt - en niet op biologisch gecertificeerde producten, waarbij alle toegevoegde ingrediënten ook biologisch moeten zijn", stelt HAK. "Het biologische aanbod van deze ingrediënten, zoals azijn, is klein, waardoor ze erg duur zijn. Dit heeft een negatief effect op de betaalbaarheid. Bovendien is de impact van deze extra ingrediënten gering, omdat ze minder dan 10% van het product uitmaken." 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda van Eekeres is meeschrijvend eindredacteur. Zij focust zich vooral op macro-economische ontwikkelingen en de invloed van de politiek op de agrosector.
Reacties
52 reacties
Abonnee
Kjol 19 December 2025
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10914927/hak-schroeft-ambitie-biologisch-flink-terug]HAK schroeft ambitie biologisch flink terug[/url]
Het is heel simpel of je hebt een uniek gepantenteerd product of je bent de goedkoopste. De rest zijn allemaal tijdelijke sprookjes.
Abonnee
juun 19 December 2025
goh. wie had dat nou verwacht.
Abonnee
juun 19 December 2025
het lijkt de overheid wel hoge ambities maar er raar van op kijken als het ongmogelijk is of niet gehaald wordt.
Abonnee
droeftoeter 19 December 2025
Mevrouw de ceo/ visionair had aan elke willekeurige boer kunnen vragen of het sprookje haalbaar was, en een ieder had gezegd NEE Waarschijnlijk mag ze wel gewoon blijven, krijgt een kerstpakket en een bonus van een paar ton.......... En al die boeren die mee zijn gegaan in haar sprookje die blijven achter met een lege portemonnee
Abonnee
CM 19 December 2025
Zoals zoveel van dit soort berichten zie ik dit graag op het algemene nieuwsmedia zoals AD of Telegraaf . En nog beter op het NOS journaal en dan in talkshows terug dat BIO onder druk staat vanwege te hoge eisen ,prijs ed. Het areaal gaat eerder zakken dan stijgen en hebt het daar is over in de Tweede kamer of wil men het niet horen. Denk het laatste.
Abonnee
Rob J 19 December 2025
wij gaan hier kamer vragen over stellen
Abonnee
Tijdbom 19 December 2025
Hoop wel dat het brede aandacht krijgt.
Abonnee
Achterglas 19 December 2025
Ze hebben het als één grote marketingstunt gebruikt, bij de consument blijft de 100% biologisch hangen. Dat ze nu terugkrabbelen wordt niet breed gedeeld
toon 19 December 2025
Achterglas schreef:
Ze hebben het als één grote marketingstunt gebruikt, bij de consument blijft de 100% biologisch hangen. Dat ze nu terugkrabbelen wordt niet breed gedeeld
juist precies dit ja...
Abonnee
ex haker 19 December 2025
ze zouden een teelt verbod moeten hebben. ze liegen ze bedriegen ze buiten boeren uit en maken de bodem kapot
Emiel 20 December 2025
Hele oogst tuinbonen weg?? Dan hadden ze 1 slechte teler. Biologisch telen is wel een vak.
Abonnee
Tijdbom 20 December 2025
Gewoon regulier telen. Niets mis mee.Ze zijn al jaren aan het promoten. Geen groei,terwijl de bevolking groeit. Conclusie:Krimp bio afzet.
Abonnee
food specialsit 20 December 2025
Als ik dit zo lees, heeft HAK niet alleen een probleem in de afzet van zijn bio boontjes, maar ook een levensgroot imago probleem onder boeren. Wat een haat voor een bedrijf die producten bij je komt inkopen. Ze moeten wel iets echt structureel verkeerd doen onder hun leveranciers/boeren. Of is het een klassieker waarbij de boeren worden uitgebuit en bij de consumentmooie sier wordt gedaan. Als ik marketing chef was bij HAK (of de grote bazin) zou ik toch maar eens achter mijn oor krabben. Zo als iemand ooit al schreef; Vermoord nooit de hand die je voed.................. wellicht dat ze daar eens bij een brainstorm sessie op de hei bij het HAK directie team over na kunnen denken,
door gewinterde boer/teler 20 December 2025
food specialsit schreef:
Als ik dit zo lees, heeft HAK niet alleen een probleem in de afzet van zijn bio boontjes, maar ook een levensgroot imago probleem onder boeren. Wat een haat voor een bedrijf die producten bij je komt inkopen. Ze moeten wel iets echt structureel verkeerd doen onder hun leveranciers/boeren. Of is het een klassieker waarbij de boeren worden uitgebuit en bij de consumentmooie sier wordt gedaan. Als ik marketing chef was bij HAK (of de grote bazin) zou ik toch maar eens achter mijn oor krabben. Zo als iemand ooit al schreef; Vermoord nooit de hand die je voed.................. wellicht dat ze daar eens bij een brainstorm sessie op de hei bij het HAK directie team over na kunnen denken,
zo hoeven maar 1 ding te doen. alle overige ballast (mensen) buiten te gooien die bezig zijn met bio/projecten/pilots etc. dit alles is kostenverhogend en allemaal extra onnodig. een mooie sier maken met iets wat onmogelijk is. dit had ik je als normale teler ook wel op een briefje kunnen geven is niet uitvoerbaar. maar ze zullen zelf de nodig geld injecties wel binnen hebben getrokken via het rijk. kasje dicht poppetje gezien . ondertussen word het verdrag van mercurius getekend en komt alle zooi van andere landen met nul certificering en regels binnen ..... de handel speelt het slim voor hun zelf!! en de boer? die ploegt niet meer voort als het op deze manier blijft gaan om te huilen vandaag de dag
Abonnee
Boer Jan 20 December 2025
Hak heeft mijns inziens mee willen doen aan de bio hype en hiermee zichzelf willen profileren. De praktijk is echter weerbarstig zoals agrarische ondernemers weten. Zowel de berouwbaarheid van voldoende kwalitatief goede grondstoffen en de animo voor afname tegen een knappe prijs blijken weer eens tegen te vallen. Sjors van de afdeling marketing kan mooie presentaties maken maar de uitvoering is vers 2. Neemt niet weg dat de goede sier gemaakt is en het bedrijf over gaat tot de orde van de dag en gewoon goedkoop voer maken.
Abonnee
Brabander 20 December 2025
komt niks van in het nieuws zelfde van boeren die in Brussel aan het staken waren deze week zie je ook niks van op het nieuws doodse stilte alleen nieuws wat de linkse past en opgedragen is door de WEF
rt 20 December 2025
Brabander schreef:
komt niks van in het nieuws zelfde van boeren die in Brussel aan het staken waren deze week zie je ook niks van op het nieuws doodse stilte alleen nieuws wat de linkse past en opgedragen is door de WEF
inderdaad valt erg op
Abonnee
Media 20 December 2025
Brabander schreef:
komt niks van in het nieuws zelfde van boeren die in Brussel aan het staken waren deze week zie je ook niks van op het nieuws doodse stilte alleen nieuws wat de linkse past en opgedragen is door de WEF
Wist u dat DPG-Media groep per jaar ca €100miljoen krijgt om u van 'het juiste' nieuws te voorzien. Vooraal klimaat, gender, asielbulshit en een positieve kijk op politieke bestuurders en oorlog oost-Oekraïne zijn primaire zaken. Je gaat het pas zien als je het doorhebt zoals Johan Cruyff het mooi verwoordde.
Abonnee
andere peter 20 December 2025
Brabander schreef:
komt niks van in het nieuws zelfde van boeren die in Brussel aan het staken waren deze week zie je ook niks van op het nieuws doodse stilte alleen nieuws wat de linkse past en opgedragen is door de WEF
Ik zag zowaar dat het linkse dagblad Trouw, ook dit artikel geplaatst had. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Agripower 20 December 2025
TikTok staat vol met landbouw en protesten
Emiel 20 December 2025
"Oorlog in Oost-Oekraine"?? Rusland bombardeert de bevolking in het hele land. Ben je een trol uit St.Petersburg of ben je gehersenspoeld door de landverraders van FvD, die geld van het Kremlin krijgen om ophef, wantrouwen en verdeeldheid te zaaien?
Abonnee
Brabander 20 December 2025
Emiel schreef:
"Oorlog in Oost-Oekraine"?? Rusland bombardeert de bevolking in het hele land. Ben je een trol uit St.Petersburg of ben je gehersenspoeld door de landverraders van FvD, die geld van het Kremlin krijgen om ophef, wantrouwen en verdeeldheid te zaaien?
je ziet het of ziet het niet en jij ziet het niet ook prima ieder zijn ding
Abonnee
ivo 21 December 2025
food specialsit schreef:
Als ik dit zo lees, heeft HAK niet alleen een probleem in de afzet van zijn bio boontjes, maar ook een levensgroot imago probleem onder boeren. Wat een haat voor een bedrijf die producten bij je komt inkopen. Ze moeten wel iets echt structureel verkeerd doen onder hun leveranciers/boeren. Of is het een klassieker waarbij de boeren worden uitgebuit en bij de consumentmooie sier wordt gedaan. Als ik marketing chef was bij HAK (of de grote bazin) zou ik toch maar eens achter mijn oor krabben. Zo als iemand ooit al schreef; Vermoord nooit de hand die je voed.................. wellicht dat ze daar eens bij een brainstorm sessie op de hei bij het HAK directie team over na kunnen denken,
U doet net alsof het u verbaast dit gedrag, maar van een prominent D66"er hoef je zoals iedereen wel weet in onze sector niets te verwachten, en snap ook helemaal niet dat er mensen zijn welke willen opstaan voor zo iemand. Dit zijn mensen die voor alles in staat zijn. Ik weet nu natuurlijk niet wanneer je er eens voor en achteruit met een wals over rijd het gedrag verandert.
Abonnee
polderteler 24 December 2025
Dat hakt er flink in zo een bericht. Al die bio dromen vallen in duigen. In flevoland stoppen de bioboeren bij bosjes , en jongerius een biologische plant kwekerij faitte . Zoals mijn Rabobank mij steeds adviseerde: switch maar naar biologisch want dat is de toekomst.
Abonnee
jan 24 December 2025
rabo, met die engerd als directeur
Abonnee
Ome Jaap. 24 December 2025
jan schreef:
rabo, met die engerd als directeur
Altijd met een grote grijns in de media. Ik vind het een soort excuusneger op het schild gehesen om de landbouw van binnenuit te marginaliseren en de D66 boodschap erin te naderen. Beetje zoals de hoofdredacteur van het LTO blaadje.
Abonnee
Arie arme tak. 24 December 2025
jan schreef:
rabo, met die engerd als directeur
Hoe zo een engerd?, als dat om zijn politieke keuze is, is dat wel erg stigmatiserend en kortzichtig om iemand daarom zo neer te zetten.
Abonnee
CM 24 December 2025
Je ziet het nu weer met zijn truevalue verhaal. Soort excuusneger als boerbestuurder. Met recht een engerd.
Abonnee
raboe 24 December 2025
het is het uithollen van t systeem van binnenuit. het groene geloof prediken samen met zijn dicipel gea. al hun voorbeeldbedrijven zitten nu bij bijzonder beheer. het blaadje van de raboe staan ook enkel van die gesjeesde boeren die leven van subsidie en zich vast klampen aan de groene droom door via subsidie in leven te blijven
Abonnee
sns 25 December 2025
precies. de groenedroom gaat zijn laatste fase in met het toekomstige d66 kabinet. nog 1 keer gaan ze t proberen. daarna zijn hak en jetten uitgespeeld
Abonnee
Joost Rijk 25 December 2025
De CEO die dit plan geïnitieerd had, was een paar maand later weg. De huidige CEO was het vanaf het begin al niet eens met de plannen, dus zo verrassend is het ook allemaal weer niet. Wel zonde, want veel bio teelten die HAK nodig heeft, hebben geen giga groot extra teeltrisico tov gangbaar, zoals kool en conserven.
Abonnee
retailer 26 December 2025
Joost Rijk schreef:
De CEO die dit plan geïnitieerd had, was een paar maand later weg. De huidige CEO was het vanaf het begin al niet eens met de plannen, dus zo verrassend is het ook allemaal weer niet. Wel zonde, want veel bio teelten die HAK nodig heeft, hebben geen giga groot extra teeltrisico tov gangbaar, zoals kool en conserven.
joost mooie aanvulling maar conclusie blijft dat mensen gewoon geen extra geld over hebben voor bio. men wil gewoon goedkoop voedsel. en daarmee laten ze zich dus niet dwingen door een paar groene wensdenkers die geld opmaken en uitgeven op kosten van de belastingbetaler
Abonnee
overstapper 26 December 2025
wij zijn dit jaar gestopt met bio kongewoon nier meer
Abonnee
Jan 26 December 2025
Met deze personeelskosten voor onkruidbestrijding en de risico's van schimmels kan ik je begrijpen
Abonnee
ikke 26 December 2025
Laat ze aub lekker naast elkaar bestaan.
Abonnee
sonny 26 December 2025
Jan schreef:
Met deze personeelskosten voor onkruidbestrijding en de risico's van schimmels kan ik je begrijpen
idd, we grow organic is er ook al mee gestopt. Wees realist.
Abonnee
Joost Rijk 26 December 2025
Arbeidsintensieve teelten zijn inderdaad een groot risico. Wij hebben gelukkig relatief lage onkruid druk en gelukkig is zijn er bio ontzettend veel teelten waaruit je kan kiezen.
Abonnee
CM 26 December 2025
Joost Rijk schreef:
Arbeidsintensieve teelten zijn inderdaad een groot risico. Wij hebben gelukkig relatief lage onkruid druk en gelukkig is zijn er bio ontzettend veel teelten waaruit je kan kiezen.
Ja leuk dat je kan kiezen maar dat betekent geen volwaardig teeltsysteem voor alle teelten bij Bio. Dat zegt toch genoeg over de beperkingen. En wat zegt dat vele er weer mee stoppen en weer gangbaar gaan telen . Dus achteruitgang in volume ipv het wensdenken van de politiek.
Abonnee
Joost Rijk 27 December 2025
CM schreef:
Joost Rijk schreef:
Arbeidsintensieve teelten zijn inderdaad een groot risico. Wij hebben gelukkig relatief lage onkruid druk en gelukkig is zijn er bio ontzettend veel teelten waaruit je kan kiezen.
Ja leuk dat je kan kiezen maar dat betekent geen volwaardig teeltsysteem voor alle teelten bij Bio. Dat zegt toch genoeg over de beperkingen. En wat zegt dat vele er weer mee stoppen en weer gangbaar gaan telen . Dus achteruitgang in volume ipv het wensdenken van de politiek.
Van mij hoeft ook niet iedereen bio te worden hoor. Iedere boer moet gewoon kiezen wat bij hem het beste past. Sommige teelten zijn bio idd lastiger op te schalen, omdat de markt nou eenmaal constante volumes en kwaliteit nodig heeft.
rt 27 December 2025
bio op zand grond is kiezen uit 0 gewassen omdat het simpel weg niet uitvoerbaar is . niet met onkruid/niet met insecten/ onuitvoerbaar
Abonnee
swifter 27 December 2025
Joost Rijk schreef:
CM schreef:
Joost Rijk schreef:
Arbeidsintensieve teelten zijn inderdaad een groot risico. Wij hebben gelukkig relatief lage onkruid druk en gelukkig is zijn er bio ontzettend veel teelten waaruit je kan kiezen.
Ja leuk dat je kan kiezen maar dat betekent geen volwaardig teeltsysteem voor alle teelten bij Bio. Dat zegt toch genoeg over de beperkingen. En wat zegt dat vele er weer mee stoppen en weer gangbaar gaan telen . Dus achteruitgang in volume ipv het wensdenken van de politiek.
Van mij hoeft ook niet iedereen bio te worden hoor. Iedere boer moet gewoon kiezen wat bij hem het beste past. Sommige teelten zijn bio idd lastiger op te schalen, omdat de markt nou eenmaal constante volumes en kwaliteit nodig heeft.
hoe verklaar je dan dat juist in flevoland er zoveel stoppen met bio
Abonnee
Willem 27 December 2025
wat mij het meeste stoort is dat als de markt niet wil ze de produkten gewoon op de gangbare markt drukken. Dus als het wil veel geld beuren en als het niet wil de gangbaren niks gunnen.
Abonnee
Joost Rijk 27 December 2025
swifter schreef:
Joost Rijk schreef:
CM schreef:
Joost Rijk schreef:
Arbeidsintensieve teelten zijn inderdaad een groot risico. Wij hebben gelukkig relatief lage onkruid druk en gelukkig is zijn er bio ontzettend veel teelten waaruit je kan kiezen.
Ja leuk dat je kan kiezen maar dat betekent geen volwaardig teeltsysteem voor alle teelten bij Bio. Dat zegt toch genoeg over de beperkingen. En wat zegt dat vele er weer mee stoppen en weer gangbaar gaan telen . Dus achteruitgang in volume ipv het wensdenken van de politiek.
Van mij hoeft ook niet iedereen bio te worden hoor. Iedere boer moet gewoon kiezen wat bij hem het beste past. Sommige teelten zijn bio idd lastiger op te schalen, omdat de markt nou eenmaal constante volumes en kwaliteit nodig heeft.
hoe verklaar je dan dat juist in flevoland er zoveel stoppen met bio
Omdat de grondlasten gruwelijk hoog zijn? Overigens stoppen er 3 telers, dat valt ook nog iets mee, toch? Er zijn meer bij gekomen dan gestopt
Abonnee
CM 27 December 2025
Juist in Flevoland zitten er relatief veel bioboeren. Dus als er dan een paar stoppen valt dat op. En het zijn de grotere die stoppen ,dat er meer bijkomen zie ik niet juist.
Abonnee
ikke 27 December 2025
Er komen ook deel bio boeren bij vnl vd subsidie als je het woord bio invuld is het vaak prijs
Abonnee
cda 29 December 2025
als ik dit lees dan lijkt het wel of wij in den haag in een andere realiteit leven. wij geloven door bio te stimuleren dat we de wereld helpen en de boer weer toekomst geven. maar wat ik hier lees is enkel weerstand voor vernieuwing. jullie boeren zullen het toch moeten doen samen met ex collega elline fledder hebben we een heel programma uitgewerkt. ook zei gaf aan dat er veel draagvlak isvoor bio onder haar collegas. maar dat lees ik hier niet. waar gaat het mis?
nrd 29 December 2025
Verkeerde inschatting van Eline en de politiek. Technisch lastig; economisch niet haalbaar. Dat is geen weerstand maar realiteit.
Abonnee
volger 29 December 2025
waarom denk je dat eline geen collega meer van je is. en dat ze ook geen boerin meer is...........
Abonnee
CM 29 December 2025
Zeker in de Haagse politiek leeft men bijna allemaal in een eigen bubbel en realiteit . Dat Bio is wensdenken maar de praktijk is anders. Kom met plannen om gangbaar een toekomst te geven. Dat begint niet met opkoopregelingen maar wetgeving met N normen minimaal 1 in te voeren wat eigenlijk nog veel te laag is. Die aanwijzing van geheel Nederland in gevoelig N gebied met Eurpese wetten streep doorheen zetten . Gewoon net zoals andere landen dat doen met schuldenbergen of politiek die hen niet aanstaat bv Oekraïneleningen. Enzovoort enz.
Abonnee
jan 29 December 2025
volger schreef:
waarom denk je dat eline geen collega meer van je is. en dat ze ook geen boerin meer is...........
die kon na de laarsenactie helemaal niks meer. wat een prutser was dat
Abonnee
rubber 29 December 2025
weggezakt met der laarzen aan in het politieke moeras
Abonnee
hakker 3 Januari 2026
vertegenwoordiger kwam langs of ik komende jaar bonen wil telen voor hak. bruto saldo 1800........... ik hoop dat er hongersnood komt
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Nieuws Ondernemen

Miljoenensubsidie om afzet biologisch te stimuleren

Achtergrond Skal

'Skal komt van ver, maar is er nog niet'

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden