De Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijft erbij dat vijf telers van zilveruitjes jarenlang afspraken hebben gemaakt om de prijzen hoog te houden. Dat schrijft Omroep Flevoland na afloop van het beroep dinsdag in Rotterdam dat de telers aanspanden tegen de miljoenenboete die hen vorig jaar werd opgelegd.
Vijf telers en verwerkers van zilveruitjes kregen vorig jaar een boete van samen 9 miljoen euro opgelegd van de Autoriteit Consument en Markt. Ze zouden afspraken hebben gemaakt over het telen en de prijzen van de uitjes.
Volgens de ACM kost een potje uien maar enkele dubbeltjes, maar hebben de telers met een Europese omzet van 160 miljoen euro alle belang bij afspraken. Die maakten ze onder meer door uit te wisselen tegen welke prijzen ze met leveranciers onderhandelden. Ook werd overeengekomen hoeveel uitjes er werden gezaaid en geoogst, zo meldt Omroep Flevoland die de zaak volgde.
De telers ontkennen niet dat er afspraken zijn gemaakt, maar die waren bedoeld om overschotten of tekorten in de productie te voorkomen. Ze bestrijden dat ze op gewin uit zijn geweest. De rechtbank doet over zes weken uitspraak.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.