Om het dierenwelzijn in de pluimveesector te verbeteren hebben alle Nederlandse supermarkten afspraken gemaakt met de pluimveesector. Dit heeft het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), de branchevereniging van supermarkten, bekend gemaakt.
Met de overeenkomst tussen beide partijen moet het aantal kippen per vierkante meter met 10 procent zijn verlaagd in 2015. Bovendien krijgen de beesten extra afleidingsmateriaal in de stal en gaan er ‘uiterst strikte eisen’ gelden op het gebied van antibioticagebruik.
Verder heeft het CBL als doel gesteld om het kippenvlees te produceren met een trager groeiende kip. Uiterlijk in 2020 moet het vlees afkomstig zijn van dit ras. ‘Een belangrijke verandering voor de Nederlandse supermarkten is de inzet van een nieuw, trager groeiend, kippenras voor het basisassortiment kip. Hierdoor wordt de verbetering van het dierenwelzijn bij de oorsprong aangepakt, bij de kip zelf’, legt het CBL uit. Een trager groeiende kip is volgens het bureau robuuster en daardoor minder gevoelig voor ziekte.
Bron: ANP
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10821120/Supermarkt-zet-in-op-verbetering-kippenvlees]Supermarkt zet in op verbetering kippenvlees[/url]