Extra lastenverzwaring

Trekkers krijgen verplicht kenteken

26 Februari 2013 - Redactie Boerenbusiness - 10 reacties

Tractoren en andere landbouwvoertuigen krijgen voortaan een kenteken. Dat heeft de Tweede Kamer dinsdag besloten. Het besluit betekent weer een extra kostenpost voor boeren. De kosten voor een kentekenplaat worden inclusief de administratieve lasten geraamd op honderd euro.

PvdA-Kamerlid Attje Kuiken stelde voor om trekkers van een kenteken te voorzien en kreeg daarvoor steun in de Kamer. "De invoering van het kenteken voor trekkers is goed nieuws voor de verkeersveiligheid", stelt ze. Ook wordt het voor de politie makkelijker om op te treden tegen overtredingen, verwacht Kuiken.

Verder wordt met een kenteken voor tractoren een eind gemaakt aan oneerlijke concurrentie in de bouw- en infrasector, aldus de PvdA"ster.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) moet nu met het plan aan de slag. In een eerder overleg zei ze dat het aan de Kamer was om een besluit te nemen over het trekkerkenteken. Zodra dat was gebeurd, kon ze ermee aan de slag.

Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met het voorstel. Volgens voorzitter Alexander Sakkers zijn sommige tractoren met aanhangers net zo groot en zwaar als vrachtauto"s en moeten ze daarom op dezelfde manier gecontroleerd kunnen worden. "Een kenteken is daarbij absoluut noodzakelijk."

Landbouworganisatie LTO is daarentegen helemaal niet blij met het besluit van de Kamer. Volgens de organisatie rijden veel trekkers maar af en toe op de weg. Daarom is de invoering van een kenteken een "zware en dure vorm van registratie". Bovendien helpt een kenteken volgens LTO niet bij het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Eerder gaf LTO al aan dat de extra administratieve lasten jaarlijks 49 miljoen euro gaan bedragen. LTO vindt zo"n lastenverzwaring niet passen bij het voornemen in het Regeerakkoord om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. 

Bron: ANP

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Reacties
10 reacties
schoenmakers1 26 Februari 2013
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10821219/Trekkers-krijgen-verplicht-kenteken]Trekkers krijgen verplicht kenteken[/url]
nu actie van lto? Of weer gewoon pappen en nathouden
multibox 26 Februari 2013
Het hangt van de eventuele onkosten af, maar een kenteken voor een trekker en zorgen dat het goed bij de weg rijd dus goede verlichting en remmen vind ik een goede zaak
Als je soms kijkt dat er nog steeds boerenwagens en andere materiaal slecht of niet verlicht rondrijd vind ik dat triest
janjan 26 Februari 2013
jaja , daar gaan we weer ............. hogere pachtprijzen, hogere dieselkosten,voedselcertificeriing, hogere btw, kosten kenteken alles stijgt de pan uit , en de prijzen die wij voor ons produchten krijgen blijven het zelfde of zakken, ik walg hiervan................. wat een zielige boel als den haag meer jonge boeren wilt behouden moet het snel veranderen nederland af van export en dat breekt men helemaal af op deze manier
roteregflevoklei 26 Februari 2013
Voor duurzame veldleeuwerik gecertificeerde chauffeurs krijgen korting bij aanvraag kenteken.
nn 26 Februari 2013
Dan kan het weg onderhoud bij het waterschap verdwijnen. Ook kan dan een trekker overal op de weg en niet zoals nu noulijks ergens rijden zonder in overtreding te zijn. Bied alleen maar voordelen zeg ik.
LEO 27 Februari 2013
Leve de LTO!!!

Welkom, mede(-toekomstig-)oud-leden!!!

Heb het meer dan 10 jaar geleden al opgegeven.

Wellicht kunnen we gezamenlijk een belangenbehartigingsvereniging oprichten? Om onze belangen WEL te behartigen!

LEO
L.K.Tepper 27 Februari 2013
EEN VOORBEELD VAN ORDINAIRE GELDKLOPPERIJ
Jaap 27 Februari 2013
Volkomen eens Leo, ben nooit lid geweest van deze LTO club, grote salarissen voor zichzelf veiligstellen maar belangenbehartigen voor agrarische sector.. ho maar. of het nou agriprins is of een kenteken- of voedselveiligheid of inkomens voor de agrarische sector, ze zijn in geen velden of wegen te bekennen. Helaas heben we geen kabinet die (L)andbouw sterk in het vaandel heeft of misschien de laaste veren kaal plukken. wat is het volgende plukbelasting?
kiepkar 28 Februari 2013
waardeloos
C.VROEGE JR 2 Maart 2013
INVOERING VAN HET KENTEKEN PLAAT OP DE TREKKER HEEFT TOTAAL NIETS MET DE VEILIGHEID TE MAKEN. HET IS WEER GEWOON EEN MAATREGEL OM EXTRA BELASTING TE HEFFEN IN DE TOEKOMST.(WEGEN BELASTING/KEURING) EN WAT BEBETREFT ONEERLYKE CONCURENTIE VOOR DE BOUW EN INFRASTUCTUUR ,JULLIE MOGEN OOK TRACTORS AAN SCHAFFEN NET ZOVEEL ALS JE WILT.
alexander 9 Maart 2013
Politiek eindelijk wakker, Pechthold heeft kamervragen gesteld over de invulling landbouwsubisies 50 % heeft niets te maken met landbouw, maar plattelandszaken e.d. voor de beeldvorming sector hadden de standsorganisatie hierin ook een rol kunnen vervullen maar nu neemt de poltiek het voortouw, ook met kentekens voor trekkers komt de organisaties niet overtuigend over.
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden