Tot en met 1 juli mogen boerenbedrijven en loonbedrijven nog de beschikking hebben over rode diesel. In de praktijk moet nu echter al begonnen worden met de aankoop van witte diesel om op tijd de rode kleurstof uit de tanks te krijgen. Ook zijn er nog open vragen rondom oogstmachines, zo meldt Hero Dijkema, beleidsadviseur verkeer en vervoer bij Cumela.
"In principe heeft de sector een half jaar om de voorraden op te maken", zegt Dijkema. Per 1 juli is ook het in bezit hebben van rode diesel verboden. "2013 is een overgangsjaar."
Hoewel er nog tot 1 juli witte diesel met rode kleurstof in de tanks mag zitten is het vooral voor degene die de tanks niet vaak laten vullen zaak om er nu al witte diesel in te stoppen. "De douane heeft proeven gedaan om te kijken naar de tijd die nodig is om rode kleurstof uit de tank te krijgen, maar dat waren proeven met nieuwe tanks."
In het bijzonder de tanks op de boerenbedrijven worden maar een paar keer per jaar gevuld, waardoor het langer duurt voor de rode kleurstof verdwenen is. Tevens heb je te maken met bezinksel onderin de tank, maar Dijkema heeft er alle vertrouwen in dat de douane daar rekening mee houdt. "Om de rode kleur kwijt te raken moet er toch twee tot drie keer witte diesel in de tanks gestopt worden."
Een open vraagstuk blijven de oogstmachines. Daarvan zijn de tanks na de oogst met rode diesel gevuld, maar die komen vaak pas na 1 juli de schuur uit. "Dit gebeurt om condensvorming te voorkomen." Voor die machines is vrijstelling aangevraagd maar of die er komt is nog onduidelijk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10822132/Witwassen-van-dieseltanks-begint]Witwassen van dieseltanks begint[/url]