Het kabinet heeft aangekondigd vanaf 1 januari 2014 de accijns op diesel met drie cent te verhogen. Deze maatregel bleef in het regeerakkoord geheel ongemoeid. Toch maakt de transport- en logistiek sector zich hier erg druk om. Ook LTO luidt de noodklok. Na het afschaffen van de rode diesel is het de druppel die de spreekwoordelijke emmer over laat lopen.
LTO schrijft in een brief aan de Tweede Kamer zich aan te sluiten bij de BOVAG, EVO, TLN en VNO-NCW. Op 28 oktober organiseert TLN daarom een demonstratie op het Plein in Den Haag. De transport- en logistieksector wordt erg getroffen door deze maatregelen.
"Cumela keurt deze accijnsverhoging uiteraard niet goed", zegt Michiel Pouwels, teamleider communicatie. "Maar, het afschaffen van de rode diesel vormt voor onze sector een veel groter probleem. We strijden nog steeds om een regeling voor loon- en grondverzetbedrijven in de grensstreek. Iets waar de staatssecretaris vooralsnog niets in ziet." Toch heeft Cumela goede hoop dat zo"n regeling er gaat komen. "Er is momenteel meer aandacht voor café- en pomphouders in de grensstreek. Wij hopen dat onze sector hier ook van kan profiteren", zegt Pouwels.
Ook LTO beroept zich op de concurrentiepositie van de Nederlandse landbouw, die toch de grootste exporterende sector van Nederland is. Naast directe problemen worden bedrijven in de grensstreek ook steeds verder in de problemen gebracht. Ook TLN verwacht dat transporteurs veelvuldig in het buitenland gaan tanken, waardoor de overheid alsnog veel geld misloopt. Voor LTO is het duidelijk dat de inkomsten van de overheid omlaag gaan.
Door de afschaffing van rode diesel, per 1 januari 2013, worden agrarische bedrijven steeds vaker het doelwit van brandstofdiefstal uit tanken van machines. De inzet tegen deze criminaliteit is minimaal, tot grote teleurstelling van LTO.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10837419/Accijnsverhoging-diesel-laat-emmer-overlopen]Accijnsverhoging diesel laat emmer overlopen[/url]