Boerenbusiness Analyse

Iedereen beschermt eigenlijk het eigen product

28 November 2014 - Clarisse van der Woude - 1 reactie

Marktprotectionisme wordt normaliter door overheden ingezet om de binnenlandse landbouw, producenten en industrieën te beschermen tegen goedkopere (betere) producten vanuit het buitenland. In Frankrijk verschoof deze regeringsmaatregel echter deze week naar een commercieel level. De Franse supermarktketen Carrefour zegde toe alleen nog maar Franse groenten en fruit te verkopen en sluit daarmee automatisch buitenlands product uit.

Daarmee lijkt de retailer uiteindelijk te zwichten voor de druk van boze Franse boeren die al wekenlang van zich lieten horen, maar het beleid is volgens Nederlandse exporteurs nooit anders geweest. Alleen komt het gevolg van de slechte prijzen, de barre weersomstandigheden en het handelsconflict tussen de EU en Rusland nu in de publiciteit. Zaken waar ook Nederlandse telers de dupe van zijn. Het nieuws over deze laatste 'boycot' stemt ze dus niet vrolijk. LTO Nederland wil dat politiek Den Haag en Brussel de stap van Carrefour aan de kaak te stellen. Ook zouden de Europese mededingingsautoriteiten zich er volgens de standsorganisatie mee moeten bemoeien.

Toch is wat er in Frankrijk gebeurt niet heel uniek. Carrefour voert ook in België actief campagne om juist Belgische groenten te kopen, met als slogan 'Wordt Belgetariër'. En ook andere bedrijven en organisaties in West-Europa stellen eigen groenten en fruit voor op buitenlandse. Zo waren in augustus ook Nederlandse supermarkten die klanten opriepen meer Nederlandse producten te kopen. Verder richtten elf belangrijke spelers in de tuinbouw de stichting Samen Sterk op die consumenten wil bewegen tot het consumeren van meer Nederlandse groente en fruit. Overigens is het momenteel wel erg stil rondom deze coalitie.

Ook in Duitsland en Groot-Brittannië zijn soortgelijke initiatieven gaande. Alhoewel het Russische importverbod bij de Engelsen niet de aanleiding was om met Buy British te starten. De campagne begon na de voedselschandalen met paardenvlees in lasagne begin 2013 en werd goed opgepikt door de Britse landbouwsector, maar ook daarbuiten werd de gedachte nog verder uitgerold.

Wat trouwens nog niet bleek mee te vallen. Voor een Brits gezin dat een jaar lang wilde leven van alleen maar in Groot-Brittannië geproduceerde goederen was het een hele worsteling om alledaagse boodschappen als luiers, batterijen, kleding en speelgoed te vinden die waren gemaakt in Groot-Brittannië. Dat het de Britten menens is, bewijst ook de Buy British Day die onlangs werd gehouden.

Bij onze Oosterburen is de trend regionale producten. Want dichterbij is verser, het transport korter en het geld blijft in de regio. De nieuwe landelijke campagne met als motto ‘Kommt von hier, schmeckt auch Dir!’ moet de afzet van regionaal geteelde en dus kwaliteits groenten en fruit stimuleren. Een campagne die het regionale onderstreept, maar eigenlijk over de landsgrenzen heen strekt.

Want de Duitse discounter Lidl doet in Nederland tegenwoordig meer rechtstreeks zaken met Nederlandse akkerbouwers uit de regio, bij voorkeur met familiebedrijven. En dat vinden de Hollanders dan natuurlijk wel weer ganz toll of om op Frankrijk terug te komen; vraiment super! En zo doen we er allemaal aan mee.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
petatje 28 November 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10860856/Iedereen-beschermt-eigenlijk-het-eigen-product]Iedereen beschermt eigenlijk het eigen product[/url]
Chapeau LTO dat is taal die hout snijdt. De europese mededingingsautoriteit ja die is voor dit soort zaken. Maar moet ik hier dan ook uit begrijpen dat er binnen europa geen goede contacten zijn tussen de diverse boerenbonden waar dit onderling op een normale manier besproken kan worden. Worden we dan zo tegen elkaar uitgespeeld op europees niveau?
Das dan toch jammer want binnen europa zou er 1 krachtige stem moeten zijn die in brussel de landbouwbelangen duidelijk behartigt en die met 1 mond spreekt.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden