De omzet van gevogelte is in de eerste 36 dagen van dit jaar groter dan de omzet van rundvlees en varkensvlees afzonderlijk. Dit is nog niet eerder voorgekomen, zo meldt Distrifood op basis van cijfers die onderzoeksbureau IRI heeft geleverd.
De supermarkten (inclusief discounters als Aldi en Lidl) verkochten over de eerste 36 weken voor 544,1 miljoen euro aan kip en kalkoen. Ten opzichte van vorig jaar is dit een stijging van 7,7 procent.
Varkensvlees daalde in de dezelfde periode met 4 procent naar 516,7 miljoen euro. Rund leverde 0,8 procent in en is nu 481,6 miljoen euro groot. Daarmee is assortimentsgroep gevogelte, vooral kip, voor het eerst groter dan varken- en rund.
Volgens IRI zorgen bewustwordingscampagnes ervoor dat vlees zijn vaste positie in de avondmaaltijd aan het verliezen is. Steeds meer consumenten beschouwen zichzelf als flexitariërs. Bij gevogelte zijn de effecten van deze campagnes minder voelbaar. Nieuwe en duurdere kipconcepten zoals de Nieuwe Standaardkip en en de varianten met het Beter Leven-kenmerk zorgen daarnaast voor een hogere prijs per kilo in deze categorie.
​Zowel Albert Heijn als Jumbo hadden in de zomer al gemeld een verschuiving te zien in de verkoop van de standaard kipfilet naar de bout en vooral de kippendij, kipdijfiletblokjes, kipdijbraadlapjes en kipsatéspies. Die delen van de kip werden tot voor kort nauwelijks gegeten in Nederland.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.