Harde taal leverde Andrea Leadsom – de Britse evenknie van Martijn van Dam – af in haar keynote speech die de Oxford Farming Conference aftrapte. De drie gewassen regel in het GLB is onzin. Die moet zo snel mogelijk geschrapt worden. Borden met de EU-vlag moeten verdwijnen en zoveel mogelijk onzinnige regeltjes.
De Britse staatssecretaris van Economische Zaken en junior minister van Energie, Andrea Leadsom, sprak klare taal in haar keynote speech. Ieder jaar, aan de start van januari, wordt de Oxford Farming Conference georganiseerd, waarin een scala aan experts de Britse landbouwsector onder de loep nemen. Thema is dit jaar Thrive or Survive (opbloeien of overleven). Brexit is hét thema en in ieders gedachte.
De conservatieve politica Leadsom sprak 4 januari het agrarische bedrijfsleven toe en, ze wond er geen doekjes om. Ze start een kruistocht naar het verlagen van de hoeveelheid papierwerk zodat ze zich kunnen focussen op hun kerntaak: Het produceren van voedsel. Maar, hoe wil ze dat bereiken?
Het verminderen van de bureaucratie; 'red tape', is het streven van Leadsom. Die kost de landbouwsector 5 miljoen pond per jaar en nog eens 300.000 manuren om alle papierwerk in te vullen, somt de staatssecretaris op. Onder leiding van Leadsom gaat de Britse overheid in 2017 in gesprek met de landbouwsector om te kijken hoe ze de sector kunnen hervormen en het gezonde boerenverstand terugkrijgen in de landbouwwetgeving.
‘Voor een te lange periode heeft het Europees Gemeenschappelijk Landbouwbeleid GLB getracht de wensen van 28 lidstaten tegemoet te komen, waardoor boeren juist zijn tegengehouden’, aldus Leadsom. ‘Nu we de EU verlaten kunnen we ons focussen op wat het beste is voor het Verenigd Koninkrijk. Door de Brusselse bureaucratie terug te dringen bevrijden we onze boeren van een last waardoor ze meer geweldig Brits voedsel kunnen produceren, verkopen en exporteren terwijl we de hoge standaarden voor voedselveligheid en dierwelzijn blijven hanteren.’
Welke Europese regels betitelt Leadsom als overbodig? Daarover is ze duidelijk: ‘We schrappen de onzinnige drie gewassen regeling in het GLB. Wie subsidies uit de EU ontvangt is nu verplicht een reclamebord op zijn bedrijf te plaatsen met een vlag van de EU. Doe je dat niet, dan ontvang je een boete. Die regel schrappen we direct. Door de drie gewassen regel te schrappen bevrijden we 40.000 akkerbouwers zodat ze de gewassen kunnen telen die zij willen, waardoor de economie met miljoenen ponden kan groeien.’
Speerpunten van Andrea Leadsom:
Ook wil de overheid regels versoepelen voor wat betreft gecompliceerde definities die de EU heeft opgesteld om voor toeslagen in aanmerking te komen. Bijvoorbeeld wanneer een heg een heg is en wanneer een plas een vijver is. Daar komt een simpel systeem voor in de plaats. Een andere doorn in het oog van de staatssecretaris is de hoeveelheid papierwerk die boeren moeten ondernemen om voor schadevergoeding in aanmerking te komen na een overstroming.
Het aantal inspecties op landbouwbedrijven is nu al aan het afnemen, door ze te stroomlijnen of gebruik te maken van satellietbeelden waar mogelijk. In 2017 worden 4.000 inspecties geschrapt en in 2020 moet dat aantal zijn toegenomen tot 20.000.
Leadsom heeft haar woordje klaar en steekt die niet onder stoelen of banken. Het schrappen van de verplichte EU-borden is een populistisch en weinig gevolgen hebbend zoethoudertje voor de sector. Populistische maatregelen die agrarische ondernemers graag aanhoren. Maar, op vragen over hoge importtarieven voor bijvoorbeeld Brits vlees en de impact op inkomens kon ze geen duidelijk antwoord geven. Details zijn uit den boze, het gaat om visie en ideeën. Daarin lijkt de vurige speech van de politica veel op die presidentskandidaat Trump. Niet let’s make America great again maar; let’s put the Great back in Great Britain. Verloren grootheidswaanzin van een eeuw terug, of hebben ze het aan het rechte eind? De tijd leert het ons.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.