De voorverkoop van bietenperspulp is in volle gang en er is veel vraag naar. Steeds meer melkveehouders gebruiken co-producten voor een optimale melkproductie. Kai Kikkers, directeur Feed bij Duynie, geeft tekst en uitleg.
Sinds 1 mei is Duynie gestart met de voorverkoop van bietenperspulp. Hoe verloopt de inschrijving tot dusver?
'Tot nu toe verloopt de inschrijving voorspoedig, waarbij de volumes een goede afzet vinden. Vorig jaar begon de eerste voorverkoop wat afwachtend. Dat is dit jaar niet het geval. Het product rekent ook gunstig, met interessante voederwaardeprijzen. Tegenover een ruimer aanbod (groter areaal suikerbieten) staat een goede vraag. Perspulp heeft in het afgelopen jaar aan populariteit gewonnen. Vanwege een slechte maïsoogst hebben melkveehouders in 2016 opnieuw gekeken naar de inzet co-producten, waaronder perspulp. Deze groep, voornamelijk melkveehouders uit het zuiden, tonen nu opnieuw interesse. In de eerste 3 weken van de voorverkoop (eerste prijsnotering) wordt verreweg het merendeel van het totaal beschikbare volume verkocht. Ik verwacht wel dat er een tweede prijsnotering komt. Of het ook tot een derde prijsnotering komt, is afhankelijk van het groeiseizoen. De campagnevoorwaarden met de flexibiliteitkorting blijven hetzelfde. De prijs is wel variabel en is in de eerste prijsnotering het laagst.'
Hoe flexibel zijn melkveehouders doorgaans?
'Melkveehouders worden beloond om hun flexibiliteit met een maximale korting van 8 cent per procent droge stof. Met behulp van deze flexibiliteit kunnen onze planners de uit te leveren perspulp optimaal afstemmen op de regio waar bieten geladen worden. In 2016 was 80 procent van het volume volledig flexibel af te zetten. Dit jaar ligt het voorlopige percentage zelfs op 90 procent. Wij zijn blij met deze ontwikkeling en waarderen de flexibele plaatsingsruimte bij klanten.'
De voorverkoop van Cigarant is inmiddels alweer stopgezet, was er (te) veel vraag?
'Er is inderdaad veel vraag naar Cigarant. Het prijsverschil tussen Cigarant en bietenperspulp is kleiner dan voorheen en desalniettemin kiezen veehouders die Cigarant kennen voor dit product. Het stopzetten van de voorverkoop heeft echter ook met het aanbod te maken. Het aantal ingezaaide hectares van cichorei valt dit jaar lager uit dan in 2016. Daarom is er minder aanbod van Cigarant beschikbaar. Het volume Cigarant is overigens een kleine stroom als je deze vergelijkt met perspulp. Bietenperspulp is met circa 1 miljoen ton de grootste stroom op de markt van co-producten. Het volume Cigarant bedraagt ongeveer 4 procent van perspulp. Het is dus een nichemarkt met vooral bestaande afnemers.'
Vorig jaar zijn jullie gestart met een voerabonnement voor campgagnevoeders, was dit een succes?
'Dat zou je eigenlijk aan onze klanten met een voerabonnement moeten vragen. Wij zijn in ieder geval dik tevreden en de verhalen uit het veld zijn ook goed. Ook banken en accountants zijn positief. We merken dat de vraag naar een voerabonnement verder toeneemt. Momenteel maakt bijna 1 op de 4 klanten gebruik van de mogelijkheid om gespreid te betalen over 12 maandelijkse betalingstermijnen.'
Is de urgentie minder groot, nu de melkprijzen zijn gestegen?
'Een voerabonnement is niet uitsluitend bedoeld om melkveehouders tegemoet te komen in moeilijke tijden. Ook met een stabiele en winstgevende melkprijs kan een voerabonnement interessant zijn. Sinds het verdwijnen van het melkquotum is de zuivelmarkt volatieler geworden. Daar moet een ondernemer zich tegen wapenen. Een voerabonnement biedt de mogelijkheid om prijspieken aan de kostenkant op te vangen. Melkveehouders die 150 ton of meer perspulp afnemen, zou ik adviseren om eens te kijken wat een voerabonnement met de liquiditeitspositie doet.'
Merken jullie overigens vraaguitval door het fosfaatreductieplan?
'Op individueel bedrijfsniveau doen zich soms grote verschillen voor. Per saldo merken wij, ten opzichte van de afzet in voorgaande jaren, echter weinig verandering. Hierbij houd ik wel een slag om de arm. Wat wij wel merken, is dat melkveehouders nog meer streven naar het optimale rantsoen voor zoveel mogelijk liters melk. Co-producten, zoals perspulp, zijn in veel gevallen een mooie toevoeging op het rantsoen. Gemiddeld genomen zijn co-producten gunstig in de verhouding P/VEM of P/DVE. Ondanks dat het voerspoor in het fosfaatreductieplan alleen toepassing heeft op mengvoer, zijn wij ons wel degelijk bewust van de noodzaak van fosfaatreductie. Hier sturen wij ook op. Het afgelopen jaar hebben we een markt buiten Nederland gecreëerd voor een stroom die wel hoger in fosfaat zit en tot voor kort enkel in Nederland verkocht werd. Overigens valt er veel te zeggen over hoe de Nederlandse melkveehouderij is behandeld door de politiek, de onzekerheid die dit geeft, heeft onze melkveehouderijsector (met voornamelijk gezinsbedrijven) niet verdiend.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10874525/bietenperspulp-voor-zoveel-mogelijk-liters-melk][/url]