De Nederlandse landbouw is gebaseerd op lage prijzen en grote volumes. Dat moet veranderen. De kwaliteit die boeren leveren moet betaald worden door de retail. Boeren moeten op hun beurt stoppen met supers de schuld geven van de lage opbrengstprijzen. Dat zegt Lucas Simons op het evenement AgriFood & Tech in Almere, georganiseerd door NRC en ondersteund door Boerenbusiness.
De Nederlandse landbouw vormen de nieuwe deltawerken met als uitgangspunt bodem, technologie, milieu en gezondheid. Dat zegt Lucas Simons, auteur van het boek Changing the Food Game. 'De markt moet weer kwaliteit gaan waarderen. Het is nu de tijd om het tij te keren. Burgers zijn meer dan ooit geïnteresseerd in voedsel en de herkomst daarvan.'
Stop met elkaar de schuld geven
Simons roept de overheid op om niet nog meer landbouwcommissies en pilots in te stellen. 'Dat levert toch nauwelijks iets op.' Simons heeft ook een boodschap voor de retail en de boeren. 'Voor supermarkten is het verboden om te zeggen dat de consument vraagt om goedkope, snelgeproduceerde landbouwproducten. Zij doen precies wat de retail wil. Voor de boeren: hou op met alleen maar de supermarkten de schuld te geven.' De maatschappelijke organisatie vraagt hij weliswaar ambitieus te zijn, maar hou het reëel en erken ook wat er wel goed gaat.
Subsidiegeld genoeg
Volgens Simons is er om verandering te bereiken een visie, een plan en een uitvoeringsstructuur nodig. 'Geld is er genoeg. Kijk maar naar de hoeveelheid subsidies. Een platform met daadkracht, die de lijnen uit zetten, zijn nodig. Niet mee doen is geen optie, want dan lig je als boer eruit.'
Nieuwe invulling voor Made in Holland
Simons houdt de circa 150 aanwezigen voor dat 'Made in Holland' niet langer lage prijzen, grote volumes en grootschalige productie moet betekenen, maar 50 procent van de landbouwoppervlakte is ingevuld met regeneratieve landbouw (bijvoorbeeld natuurinclusieve landbouw of biologisch) die een positieve impact heeft op de bodem en het klimaat.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.