3 middelen verdwijnen

EU stemt in met verbod op neonicotinoïden

27 April 2018 - Niels van der Boom - 41 reacties

Voldoende Europese lidstaten hebben vrijdag 27 april ingestemd met een verbod op 3 neonicotinoïden: imidacloprid, clothianidin en thiamethoxam. Die worden bij de insectenbestrijding als gewasbeschermingsmiddel en zaaizaadcoating toegepast.

In het comité Scopaff bleek 27 april een meerderheid te zijn voor een volledig verbod. Ook Nederland stemde voor. Sinds 2013 geldt al een gedeeltelijk verbod in sommige teelten, waaronder bloeiende planten. De officiële bekendmaking volgt binnenkort, waarna er een opgebruiktermijn van 6 maanden is. Die geldt voor zowel gewasbeschermingsmiddelen als gecoat zaaizaad.

6

maanden

opgebruiktermijn geldt voor de middelen

Geen alternatieven
Onder andere LTO Nederland, Nefyto en Suiker Unie reageerden deze week verontwaardigd op de uitspraken die landbouwminister Carola Schouten deed. Alternatieven hebben een verminderde werking of zijn niet voorhanden. Bij onder meer suikerbieten moet worden teruggegrepen op een volveldsbespuiting, die schadelijker is voor het milieu dan zaadcoating; onderzoek naar alternatieven is te weinig uitgevoerd. Dit omdat de overheid altijd heeft gegarandeerd dat een algeheel neonicotinoïden-verbod geen realiteit werd, aldus de betrokken partijen.

CDA en VVD probeerden minister Schouten nog op andere gedachten te brengen. Zij onthield zich echter niet van stemming, zoals werd gevraagd. De tegenstanders wilden een uitzondering voor suikerbieten en pootaardappelen. Schouten vindt een uitzondering op de regels echter niet uitvoerbaar. Zij zegt er wel alles aan te willen doen om alternatieven te vinden en gaat daarvoor met de sector in gesprek. Dat is voorafgaand aan de stemming niet gebeurd.

Wel in kassen
In kassen mogen de 3 neonicotinoïden nog wel worden toegepast. Alleen het gebruik in open teelten wordt aan banden gelegd, omdat ze schadelijk zouden zijn voor bijen en andere nuttige insecten. Eurocommissaris Vytenis Andriukaitis (Gezondheid en Voedselveiligheid) zegt tevreden te zijn met het verbod. Echter, de natuurorganisaties willen ook in kassen een verbod op de middelen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
41 reacties
bookeskook 27 April 2018
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10878366/eu-stemt-in-met-verbod-neonicotinoiden][/url]
Mevr. Schouten was vast het beste en liefste meisje van de klas. Maar als belangenbehartiger voor de Nederlandse landbouw totaal ongeschikt!!!
Ze gooit het kind met het badwater weg!!! Met haar onhandige domme optreden zadelt ze de sector op met een vet probleem door zaadcoatings voor niet door bijen bezochte gewassen niet te handhaven!!! Ze bewijst het milieu hiermee een zeer slechte dienst!!! Of is het de bedoeling dat de mogelijke alternatieven ook verdwijnen en we gewoon biologisch aan de gang moeten?
Laat ze het dan rechtuit zeggen, maar niet van dit dom en achterbaks gedoe waarmee ze de welwillende en meedenkende sector regelrecht bedondert en in zijn hemd zet. Ze heeft nog minder verstand van landbouw als haar voorgangster!!!
cagri 27 April 2018
waarom doen de eu-ministers toch zo hun best om gangbare landbouw in europa kapot te krijgen? Krijgen ze beloftes en gelden toegeschoven van lobbygroepen (buiten eu?), puur uit milieu overwegingen alvast niet, het lijkt me anders wel de enige reden voor hun gedragingen.
Jk 28 April 2018
Terug naar de dimethoaat met een dringend vereiste toelating...
Abonnee
vrijbuiter 28 April 2018
Terug naar de Lindaan.
M.H. 29 April 2018
De impact van een zaadcoating is uiterst minimaal ten opzichte van een noodzakelijke vol veld bespuiting met aanzienlijk hogere hoeveelheden werkzame stoffen, vervluchtiging hiervan en wat te denken van een hoger drift risico wat nu praktijk gaat worden. Ook MRL / Residu technisch gezien een ongelofelijk slechte beslissing. Alternatieven zijn onderweg, maar dit komt voor de Nederlandse landbouw te vroeg. Resultaat ; Kwaliteit en opbrengst van de gewassen loopt sterk terug. Om dit zo veel mogelijk te voorkomen worden er grotere hoeveelheden werkzame stoffen ingezet wat zorgt voor een hogere milieu belasting en grotere risico`s voor omwonenden en buur percelen. Deze beslissing lijkt een volledig politiek gedreven emotie , de sector krijgt niet de kans en de noodzakelijke tijd om de juiste alternatieven te ontwikkelen en te testen.
Het is op deze manier wachten op het in een heel rap tempo verdwijnen van glyfosaat en vele andere werkzame stoffen zonder alternatieven of juist alternatieven die hierdoor massaal ingezet gaan worden en waarvan we niet eens weten of deze voldoende werking hebben en we niet eens weten wat dit voor gevolgen zal hebben op onder andere de milieubelasting.

Samen met dit verbod zal er ook een verbod moeten komen om in het buitenland geteelde producten die hier in Nederland in de schappen staan die wel met de onlangs of toekomstig verboden middelen zijn behandeld en waar geen restrictie voor geld in die landen. Neem diverse buitenlandse groente en fruitgewassen onder de loep en ga deze eens testen op Residuen en geef nou eens open en eerlijk aan wat er allemaal uit deze testen is gekomen. En doe dit onaangekondigd gewoon vanuit de schappen in de supermarkt. Nederland gaat hier echt en terecht van schrikken.

We maken het de Nederlandse land en tuinbouwers bijna onmogelijk om fatsoenlijk te telen, laat staan financieel positief te laten draaien. Dit terwijl juist Nederland landbouwkundig gezien wereldwijd een enorm aanzien heeft. Denk aan de Veredelingsbedrijven, Universiteiten en Onderzoeksbedrijven.


Goed bezig Nederland. Goed bezig.
peer 29 April 2018
bieten zaad met insec kost per pak70 euro of meer een insec bespuiting kost tussen de 7 en12 euro dus je kunt wel wat keer een bespuiting doen
het 2e deel van u betoog snijd wel hout als het in dit land niet mag, dan mag je van het product wat hier komt ook geen gif er op zit
Poterboer (gr) 29 April 2018
Aangezien volgend jaar er geen actara e.d. in de pootaardappelen meer mag worden gebruikt moeten we de overweging maken om een mocap granulaat te gaan gebruiken tegen ritnaalden.
Daarnaast moet in sommige jaren de eerste luizen worden bestreden met een doder/olie voor het gewas al gesloten is. De werking tegen luizen is al bijna verdwenen als het gewas gaat bloeien. Het klinkt vrij logisch maar zal het wel helemaal niet zijn.....
Keuzes maken op basis van emoties en angst. De tijd zal uitwijzen of het een goede beslissing is geweest.
Kjol 29 April 2018
Verrassing? Nee, past in het beleid om de NL landbouw te marginaliseren om zodoende in een later stadium te kunnen roepen dat het een sector is die van weinig economisch belang meer is voor NL. Volgende stap wordt dan grootschalige omzetting in natuur. Je kunt dit onteigening middels verstikkende regelgeving noemen, dit is een sluipmoordenaar die al langer aan het werk is.
Peter34 29 April 2018
zie het als een aanmoediging om van de chemie af te komen. Wie wil dat nu niet? Maar zolang de chemie voorhanden is wordt het verkocht en gebruikt. Nu op zoek naar niet slechts chemische middelen.
LTO en anderen hebben vrijwillig afzien van chemie niet echt bevorderd, toch? Baecke schermde steeds met de aanbevelingen van de EFSA. En die zijn nu (voor mij ook rara) veranderd. Toch is dit de wetenschap; welke, wie zal het zeggen.
Was het in het verleden, voor het verschijnen van deze middelen (niet) mogelijk om gewassen te verbouwen? De weerbaarheid van bodem en gewassen en milieu was in het verleden groter. Daarin ligt misschien deel van de oplossing.
Kjol, je kunt je in misère blijven wentelen, dat biedt geen oplossing.
hans 29 April 2018
Peter, natuurlijk is het mogelijk elk gewas zonder bescherming te verbouwen. Alleen, top-opbrengsten kun je vergeten met kans op volledige misoogsten. Daarbij zal jou prijs niet stijgen bij mindere productie, de grens is altijd open. Dus met de landbouw van vandaag met hoge schulden is deze optie niet mogelijk. De boer èn de bank lopen dan gevaar. Overigens heeft Kjol wel gelijk, en weet hij waarschijnlijk wel wat de enigste remedie is, zij het voor de eerste enkelen.
Abonnee
zeeuw 29 April 2018
Peter 34 , je weet toch ook wel dat we vroeger veeel zwaardere middelen zoals Lindaan gebruikten ?
Abonnee
Kjol 29 April 2018
Peter 34 vergeet voor het gemak de hongersnoden die er vroeger waren, waarvan de Phytoptora uitbraak in Ierland mss de bekendste is, ook wordt moederkoren welke volledige dorpen decimeerde niet herinnerd, ik weet haast zeker dat ze hier überhaupt nog nooit van gehoord hebben. De ver van de realiteit af staande mensen zien een Ot en Sien situatie als het toekomstbeeld, in die wereld past ook geen elektriciteit, luxe, goedkoop eten, etc. Maar dat willen ze niet opgeven, nee dan moet het maar ergens anders vandaan komen en mag alles wat hier verboden is daar wel toegepast worden dat is tenslotte vrijhandel daar moet niet aan getornd worden, en buiten het oog van de verwende NL/EU consument is het geen probleem. Het is hypocrisie tot en met. Cosun heeft jaren geleden al gevraagd aan het Ministerie om onderzoek te doen naar alternatieven voor neo's. Werd afgewezen, niet belangrijk geacht, en het zou toch niet verboden worden, zie waar we nu staan.
Jpk 30 April 2018
Deze nicotines komen nooit meer met deze werkzame stoffen terug voor de akkerbouwers welke sratigie is dan het beste de fruitteelt werkt vanaf 2014 met de nuttige plaagbestrijders wekt tegen de verwachting in goed
Akkerbouwbrabant 30 April 2018
wat @peter34 zegt is maar ten dele waarheid.
Als er alleen biologisch geteeld gaat worden is de ziektedruk op alle gewassen veel groter.
de gangbare teelten naast de biologische teelten zorgen ervoor dat de ziekten minder snel exploderen en doorslaan . je moet het als een soort evenwicht gaan zien.
Einstein 30 April 2018
Vergeet ook niet dat er een bijna 4 miljard mondjes meer te voeden zijn sinds 1950.
Abonnee
zeeuw 30 April 2018
hoe zit het eigenlijk met vlooienbanden voor honden en katten? ik neem aan dat deze ook verboden worden... ik heb er nog niets over gelezen in ieder geval
Abonnee
Captain gone 30 April 2018
zeeuw schreef:
hoe zit het eigenlijk met vlooienbanden voor honden en katten? ik neem aan dat deze ook verboden worden... ik heb er nog niets over gelezen in ieder geval

Ho ho Zeeuw daar mag niet over gesproken worden Marianne T haar poesje moet wel vlooien vrij blijven.
Abonnee
Het poesje van Marianne T 30 April 2018
Waar gaat dit eigenlijk over?
rara 30 April 2018
door effectieve middelen te verbieden, zullen er minder opbrensten komen.
alsook een warmer klimaat verhoogt de plagen op gewassen
=> boeren gaan minder rendement hebben
=> de bank komt langs voordeur alles binnenhalen, nog een boer minder
=> door schaarste gaat eten in de supermarkt vele duurder worden, terwijl de boer nog meer uitgeknepen wordt
betaande bestrijdingsmiddelen gaan nog vele duurder worden (monsanto - bayer één firma)
Peter 34 1 Mei 2018
Kjol schreef:
Peter 34 vergeet voor het gemak de hongersnoden die er vroeger waren, waarvan de Phytoptora uitbraak in Ierland mss de bekendste is, ook wordt moederkoren welke volledige dorpen decimeerde niet herinnerd, ik weet haast zeker dat ze hier überhaupt nog nooit van gehoord hebben. De ver van de realiteit af staande mensen zien een Ot en Sien situatie als het toekomstbeeld, in die wereld past ook geen elektriciteit, luxe, goedkoop eten, etc. Maar dat willen ze niet opgeven, nee dan moet het maar ergens anders vandaan komen en mag alles wat hier verboden is daar wel toegepast worden dat is tenslotte vrijhandel daar moet niet aan getornd worden, en buiten het oog van de verwende NL/EU consument is het geen probleem. Het is hypocrisie tot en met. Cosun heeft jaren geleden al gevraagd aan het Ministerie om onderzoek te doen naar alternatieven voor neo's. Werd afgewezen, niet belangrijk geacht, en het zou toch niet verboden worden, zie waar we nu staan.

De tijd van Ot en Sien hebt u ook niet meegemaakt. Er lag nog wel iets tussen die tijd en het jaar waarin deze neo-middelen, die toch echt niet meer terugkomen, werd vrijgegeven. Op zoek naar alternatieven, waarvan meer weerbaarheid van grond en gewas een belangrijke kan zijn. Stelt u zich daarvoor open en maak er studie van.
Over de open grenzen, die zijn voor mij geen dogmatisch beginsel. Maar dat zal va consument en politiek afhangen.
Peter 34 1 Mei 2018
Einstein schreef:
Vergeet ook niet dat er een bijna 4 miljard mondjes meer te voeden zijn sinds 1950.

Dat is helemaal waar. Maar dat gelegenheidsargument trekt u er niet bij omdat het u aan het hart gaat of omdat u zich aan de oplossing daarvan als akkerbouwer gebonden weet. Behalve in overdracht van technologie en bedrijfsmiddelen (en nog meer van mentaliteitsverandering) kan de NL akkerbouw echt niet veel doen aan het voeden van al die monden. Daar zijn we veel te klein voor.
bookeskook 1 Mei 2018
Peter 34 schreef:
Einstein schreef:
Vergeet ook niet dat er een bijna 4 miljard mondjes meer te voeden zijn sinds 1950.

Dat is helemaal waar. Maar dat gelegenheidsargument trekt u er niet bij omdat het u aan het hart gaat of omdat u zich aan de oplossing daarvan als akkerbouwer gebonden weet. Behalve in overdracht van technologie en bedrijfsmiddelen (en nog meer van mentaliteitsverandering) kan de NL akkerbouw echt niet veel doen aan het voeden van al die monden. Daar zijn we veel te klein voor.

@Peter: Daarom is Nederland de een na grootste Landbouwexporteur ter Wereld, omdat we te klein zijn! En de bijdrage van deze export aan het Nederlandse huishoudboekje stelt ook niets voor ook al wordt het de grootste als de gaskraan dicht gaat!
hans 1 Mei 2018
Peter, we zijn niet te klein, we zijn te duur. Honger is geen hoeveelheidsprobleem, maar een verdelingsprobleem. Commerciele partijen verkopen liever voor 1 cent meer daar waar het doorgedraaid wordt, of voor veevoer, dan dat men iets minder beurt maar duizenden mensen van de hongersdood kan redden. Handel heeft geen gevoel of gezicht.

Vwb alternatieven, waarvan meer weerbaarheid van grond en gewas een belangrijke kan zijn, wie zal daaraan beginnen? zeker de multinationals niet, die verkopen liever middelen of zaad wat elk jaar weer gekocht en gebruikt dient te worden, geld is hun enige drijfveer. Zie de "geneesmiddelen"industrie, niemand geneest meer, iedereen zit blijvend aan de medicatie.
Jan 1 Mei 2018
Schande is dit zo een hele landbouwtak kapot maken.
Wat een minister hebben we ik dacht niet dat ze met alle winden meeging.
We moeten eerst alle subsidies van die groene partijen intrekken dan zullen ze wel anders piepen.
Dit kom toch uit hun koker,
Dit voorstellen aan onze minister kunnen we gelijk zien of ze voor ons staat.
Peter34 1 Mei 2018
@hans. 1.met uw eerste allinea ben ik het helemaal mee eens. Ik vind handel ook een onding, heeft weinig logica, maar zet wel de toon en regels.

2. alternatieven. maar waarom verwacht de vernieuwing van het grootkapitaal? U hebt toch uw eigen grond, die u kunt verbeteren. dat hoeft niet uit een zakje of een flesje te komen.

@bookeskook dat is een verhaal over economie,
Dat we een groot exporteur zijn zegt niet veel over onze productie, alleen over overschot en commerciele kracht
Ik reageerde op het argument van wereldvoedselvoorziening, wat idd (nog) geen productieprobleem is. Voor de oplossing daarvan is NL te klein.

Veel agrarische handel heeft met wereldvoedselvoorziening niets van doen. Als dagelijk rozen vanuit Ethiopie via Aalsmeer naar Oman wordt gevlogen toont dat a. de kul van die bezigheid aan evenals en b. de waas die een handelsbalans voorschotelt: economic stupidity.
bookeskook 1 Mei 2018
@Peter; Economic stupidity tekent je instelling. Jij denkt dat het geld om onze samenleving in stand te houden in de muur groeit! Ik kan je zeggen dat dat niet zo is! Met die stupidity vloeien er euro's in onze staatskas waarmee ze onze samenleving met de politieke keuzes voor de uitgaven mogelijk maken. Dus zo stupid is het niet.
peter34 1 Mei 2018
@bookeskook dat er meer is als centen blijkt wel uit de aanleiding voor het verbod van neonics. meer van zulke wantoestanden zullen in de toekomst uit de kast komen, zoals zinloos vliegen omdat het voor de economische ontwikkeling goed zou zijn en omdat de consument het wil. dat kan nu nog omdat slechts een deel van de kosten in rekening wordt gebracht. maar als bijvoorbeeld de insecten wereld het laat afweten wordt er wel anders gepiept. en dat kan zomaar te laat zijn.
of verwacht u uw heil echt nog van de techniek en de chemische ndustrie..... bestuivingsrobotjes op een drone o.i.d.?

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/verbod-op-verbod-redt-insecten-niet.3003277.lynkx
bookeskook 1 Mei 2018
Het verbod op neonics in bloeiende gewassen die door bijen bezocht valt te begrijpen alhoewel het wetenschappelijk bewijs voor het causale verband met bijensterfte nog steeds niet is geleverd! Sterker nog er zijn imkers die hun volken altijd de koolzaadvelden instuurden en geen volkensterfteproblemen hebben. Maar het verbod op dit middel in zaaizaadcoating van bieten en uien die niet door bijen bezocht worden is werkelijk zeer schadelijk voor het milieu en doet niks positiefs voor de bijenstand.
En verder lijkt het me zinvol als je eens op vliegreizenfora gaat schrijven met jouw kennis.
Kjol 1 Mei 2018
Mensen zoals Peter 34 parasiteren op de opgebouwde welvaart die er nu is, ze voegen er niks aan toe, en ondermijnen daarmee de voedselveiligheid en voedselzekerheid. Trek de lijn maar eens door als deze mensen zoals Peter 34 in alles hun zin krijgen.
Yellowar 1 Mei 2018
De humorloze klaplopers van green peace vieren feest betaald door de postcodeloterij.
mee eens 1 Mei 2018
@YELLOWAR Ja de luizen in de pels proberen betaald door onze samenleving deze plat te leggen! Deze stroming begint te lijken op een sekte die met veel geld de samenleving tracht te ontwrichten met brainwashing via de door hen gecontroleerde media! Caroline van der Plas heeft de lijnen hierin mooi blootgelegd. Pijnlijk dat deze luizen al sterk in de politiek infiltreren met hun leger van lobbyisten met hun fakeverhalen!
Peter34 2 Mei 2018
Kjol schreef:
Mensen zoals Peter 34 parasiteren op de opgebouwde welvaart die er nu is, ze voegen er niks aan toe, en ondermijnen daarmee de voedselveiligheid en voedselzekerheid. Trek de lijn maar eens door als deze mensen zoals Peter 34 in alles hun zin krijgen.

omdenken !
LLB 2 Mei 2018
Afgelopen met de fungicide coating in de bietenteelt dus. Ik hoor graag wie van zijn LLB's afwil
Abonnee
Flevo uitje 2 Mei 2018
LLB schreef:
Afgelopen met de fungicide coating in de bietenteelt dus. Ik hoor graag wie van zijn LLB's afwil

LLB, ik hoop dat je meer verstand hebt van LLB's dan van gewasbeschermingsmiddelen...
Hope elinal 1 Juni 2018
Goede dag, heb je een lening nodig? Als je een lening wilt betalen, moet je een lening betalen. autoleningen, hotelleningen, enz. van 2% rentetarieven per oma, Hoop-lening duurt maximaal {5} uur, om bij alle namen klanten terecht gekomen, neem contact op via via (kplenders@outlook.com)
Fjdekruijf 1 Juni 2018
Mevrouw Schouten is van de cu dat is niets meer dan groen links met een bijbel inde hand. Ze heeft al twee keer haar ware gezicht laten zien. Eerst door alle rundveehouders als criminele fraudeurs neer te zetten en nu weer met het verbod op neotics. Allemaal links ontmoedigingsbeleid van een stel milieuterroristen
roy 2 Juni 2018
@Peter34, jij snapt er echt helemaal niks van. Nederland is echt alleen maar recordexporteur omdat er kwaliteit geleverd wordt. En nu met het neoverbod zal die kwaliteit teruglopen en dus wordt de hele nederlandse economie hiermee verzwakt. Op naar de Egyptische groente en Canadees pootgoed. Kunnen ze straks volop deze kant op exporteren. Goed voor het milieu ook. Het is een grote schande hoe er met de nederlandse landbouw omgegaan wordt. Het is een van de pijlers van de nederlandse economie maar dat lijkt geen van de links georienteerde media en organisaties te snappen.
1stms.creditunion@gmail.c 27 Juli 2018
Heeft u een snelle lening nodig om uw financiële problemen op te lossen en een bedrijf te runnen? Krijg uw lening van 3000 tot 150.000.000 in de volgende valuta ($), (€) en (£) beschikbaar voor leningen, hier bieden wij alle soorten leningen aan. Beleggingsleningen, persoonlijke leningen, onroerendgoedleningen. Wij kunnen uw bedrijf of project helpen met een lage rente lening van 2%. Als u geïnteresseerd bent in het verkrijgen van een lening, neem dan contact met ons op voor meer informatie. E-mail: 1stms.creditunion@gmail.com,
Website: https://1stms.com/loans
Peter34 28 Juli 2018
roy schreef:
@Peter34, jij snapt er echt helemaal niks van. Nederland is echt alleen maar recordexporteur omdat er kwaliteit geleverd wordt. En nu met het neoverbod zal die kwaliteit teruglopen en dus wordt de hele nederlandse economie hiermee verzwakt. Op naar de Egyptische groente en Canadees pootgoed. Kunnen ze straks volop deze kant op exporteren. Goed voor het milieu ook. Het is een grote schande hoe er met de nederlandse landbouw omgegaan wordt. Het is een van de pijlers van de nederlandse economie maar dat lijkt geen van de links georienteerde media en organisaties te snappen.
peter34 28 Juli 2018
Peter34 schreef:
roy schreef:
@Peter34, jij snapt er echt helemaal niks van. Nederland is echt alleen maar recordexporteur omdat er kwaliteit geleverd wordt. En nu met het neoverbod zal die kwaliteit teruglopen en dus wordt de hele nederlandse economie hiermee verzwakt. Op naar de Egyptische groente en Canadees pootgoed. Kunnen ze straks volop deze kant op exporteren. Goed voor het milieu ook. Het is een grote schande hoe er met de nederlandse landbouw omgegaan wordt. Het is een van de pijlers van de nederlandse economie maar dat lijkt geen van de links georienteerde media en organisaties te snappen.

Wel eens bekeken hoe die cijfers tot stand zijn gekomen, waardoor recordpositie tot stand kwam? zou je buitenlandse productie die hier wordt verhandeld of transito ook deel van dat record mogen uitmaken? De wijze waarop ecnomie wordt gemeten is voor een normal mens toch al niet te bevatten: als jij je auto in de prak rijdt draagt dat bij aan de economie, want de garage kan omzet schrijven. Maar de aktie op zich is zinloos, draagt niet bij. of vind je dat wel een zinvolle aktie. Zo zijn er legio voorbeelden te noemen waardoor ik het inderdaad niet snap dat we steeds maar prat moeten gaan op groei (24/7) en records. Dat ik die rat race aan mij voorbij laat gaan tekent inderdaad mijn mentaliteit Bookeskook. Wat is daar 'links' aan?
Als u in de rat race wilt meegaan is dat rechts?
Rick Donald 25 Augustus 2018
Hallo,


Op zoek naar een lening met spoed? Wilt u uw rekeningen betalen en onroerend goed kopen (Beleggingslening) / Bouwkrediet? Ik kan u 24 uur goedkeuring van de lening garanderen.
Wij zijn een beleggingsmaatschappij van wereldklasse die allerlei soorten financiële diensten aanbiedt met flexibele terugbetalingsvoorwaarden en een tijdig sluitingsschema.

Neem contact met ons op via e-mail gedetailleerde information.rickdonald0901@gmail.com


  Dank je.
Akkerbouwer 5 September 2018
Waar ik me over verbaas dat niemand het heeft over dat dit dezelfde werkzame stof is waarmee katten en honden behandeld worden tegen teken en vlooien. Maar ja daar mogen we natuurlijk niet aankomen.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Nieuws Gewasbescherming

Uitstel verplicht gesloten vulsysteem op handen

Analyse Ondernemen

Beleggers niet overtuigd van chemievrije landbouw

Nieuws Aardappelen

'Coronatest' voor aardappel spoort phytophthora op

Nieuws Aardappelen

EU-landen luiden noodklok: phytophthora slaat toe

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden