Agrifoto

Nieuws Trekkerkenteken

Kaarten lijken geschud in kentekendebat

23 Januari 2020 - 9 reacties

Er komt waarschijnlijk toch een kentekenplicht voor trekkers. Dit gaat gepaard met een apk-plicht, snelheidsverhoging en betere toegang tot bepaalde wegen. De Tweede Kamer debatteerde dinsdag 22 januari over de kwestie.

De verwachting is dat een meerderheid van de Tweede Kamer volgende week instemt met het wetsvoorstel Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994. Daarmee wordt antwoord geven op de EU-richtlijn die al sinds 20 mei 2018 geldt. Deze richtlijn bepaalt dat landbouwvoertuigen die harder dan 40 kilometer per uur kunnen APK-plichtig zijn. Om dit te kunnen controleren en handhaven wordt een kentekenplicht voor trekkers ingevoerd. Een eerder wetsvoorstel hiertoe haalde het niet.

Kosten beperken
In het debat gisteren werd onder meer gesproken over de kosten die met het kentekenen gepaard gaan. Minister Van Nieuwenhuizen-Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) benadrukte dat die, zoals afgesproken met de sector, zo laag mogelijk te houden. Een motie van PvdA en GroenLinks om een kentekenplaat ook aan de voorzijde van trekkers verplicht te stellen, werd dan ook ontraden. “Dat zou in totaal leiden tot 4,8 miljoen aan extra kosten voor trekkereigenaren. We doen alleen wat echt noodzakelijk is.”

Naast de APK- en kentekenplicht behelst het wetsvoorstel een verhoging van de maximumsnelheid naar 40 kilometer per uur. Daarmee kunnen trekkers straks veiligere routes kiezen en woonkernen en parallelwegen met fietsers mijden.

Overgangsperiode
Wanneer zowel de Tweede als Eerste Kamer instemmen met het wetsvoorstel, dan geldt een kentekenplicht voor trekkers vanaf 2025. Tot die tijd geldt een overgangsperiode. Nieuwe trekkers worden direct voorzien van een kentekenplaat. Landbouwvoertuigen die eerder dan 2025 gebruik willen maken van de snelheidsverhoging, een ontheffing willen aanvragen of gebruik willen maken van provinciale wegen, hebben een kentekenplaat nodig.

De VVD en het CDA willen dat een evaluatiebepaling in de wet wordt opgenomen. De doeltreffendheid en de effecten in de praktijk, waaronder de kosten en administratieve lasten, moeten geëvalueerd worden. Over dit amendement wordt eveneens gestemd volgende week.

Boerenbusiness legde vragen omtrent de kentekenplicht eerder voor aan Hero Dijkema van Cumela Nederland.

boerenbusiness.nl

Jeannet Pennings

Jeannet heeft haar roots in de bloembollensector liggen en zij groeide op een agrarisch bedrijf in de kop van Noord-Holland op. Als generalist bericht ze voor Boerenbusiness over alle sectoren. Daarnaast verkent ze de mogelijkheden van sponsored advertising.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
9 reacties
rené 24 Januari 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10885488/kaarten-lijken-geschud-in-kentekendebat]Kaarten lijken geschud in kentekendebat[/url]
Lekker handig de meeste ook wat oudere trekkers rijden 45 km per uur,waarom niet boven de 45 km?Nu zijn er teveel grensgevallen.
Piet 24 Januari 2020
Ons was beloofd dat er geen apk verplichting zou komen we zijn weer belazerd.
jpkievit 24 Januari 2020
Kentekenplicht en apk is door de politiek alleen als doel om niet meer te kunnen demonstreren .en is paard en wagen minister schouten het hier 100% mee eens .eerst alles registreren daarna worden kostpris verhogingen doorgedrukt overbodige maatregel van europa
Piet s 24 Januari 2020
Als je dan wilt demonstreren kan je je kentekenplaat er toch ff afschroeven
Moet dan wel iedereen doen
Akkerbouwer 24 Januari 2020
Oude trekkers die 45 rijden, zijn meestal gevaarlijker dan nieuwe die zo snel rijden.

Dus in geval van apk, kun je beter oude tractoren ook meenemen. En dan nieuw de eerste paar jaar vrij van apk, zoals bij auto’s.

Ook werd er gesteld dat een antieke hobbytrekker bijna nooit op de weg rijd. Nu zie ik hier vele trekker ritten met oldtimers, leuk voor de hobby. Maar rijden dus meer over straat dan een gemiddelde boer hier in de omgeving, heb zelf ook alleen huiskavel.
schoenmakers 1 24 Januari 2020
Schijnbaar is er vanuit Europa geen enkele regel die dit noodzakelijk maakt, maar de politici verschuilen zich weer achter de waarheid
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

'Rijk mag geen éénjarige pacht meer uitgeven'

Nieuws Politiek

'Rijk mag geen éénjarige pacht meer uitgeven'

BBB wint zetel en komt tot hoogste score in peiling

Nieuws Politiek

BBB wint zetel en komt tot hoogste score in peiling

Voormalig SGP-leider Bas van der Vlies overleden

Nieuws Politiek

Voormalig SGP-leider Bas van der Vlies overleden

Helft landbouwvoertuigen heeft nog geen kenteken

Nieuws Techniek

Helft landbouwvoertuigen heeft nog geen kenteken

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief