Agrifoto

Nieuws Techniek

Helft landbouwvoertuigen heeft nog geen kenteken

15 Oktober 2021 - Niels van der Boom

Naar schatting zijn er nog 250.000 trekkers, oogstmachines en getrokken machines die niet voorzien zijn van een kenteken. Dat meldt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). In de laatste elf weken van het jaar betekent dat topdrukte wanneer iedereen nog snel een kenteken aan moet vragen. Volgens de RDW zijn alle regels nog altijd niet bij iedereen duidelijk.

Nagenoeg iedere trekker, zelfrijdende of getrokken machine moet voorzien zijn van een kenteken. Dat geldt ook voor heftrucks, gazonmaaiers en andere voertuigen die sporadisch op de weg komen. Geen kenteken betekent geen toelating op de weg na 1 januari. RDW-conversiemanager Rob van Dokkumburg noemt het een financiële strop voor voertuigeigenaren en bedrijven die niet voor 1 januari aan de registratieplicht voldoen.

Meeste trekkers geregistreerd
Het aantal registraties is maar relatief weinig gestegen in het derde kwartaal. De RDW kreeg bijna 60.000 landbouw- en bosbouwtrekkers binnen. Daarmee is 60% van het totaal naar schatting nu geregistreerd. In diezelfde periode werden bijna 44.000 getrokken machines geregistreerd. Daarmee staat nu iets meer dan de helft op kenteken. Staat de aanhanger niet op kenteken, dan geldt een maximumsnelheid van 25 km/u. Bij registratie is dat 40 km/u, mits de maximale constructiesnelheid dit toelaat. Ook bij trekkers is dat belangrijk. Staat er 50 km/u op het typeplaatje, dan wordt dit gehanteerd.

De redenen waarom nog niet iedereen een kenteken heeft aangevraagd lopen uiteen. Om te beginnen was er lange tijd onduidelijkheid over het registreren op naam van een maatschap. Juist deze rechtsvorm wordt in de landbouw zeer veel gebruikt. In mei communiceerde de RDW dat deze voertuigen tóch op naam van één van de maten moet worden geregistreerd. Pas vanaf halverwege 2022 is het volgens de dienst mogelijk om dit op naam van het bedrijf te doen. Ondernemers moeten dus volgend jaar deze registratie omzetten. Daar zijn kosten van een tientje per voertuig aan gebonden.

Registratie kost tijd
Een andere reden is tijd, omdat juist nu een drukke periode op veel bedrijven is. Zeker bij loonwerkers en akkerbouwers staan er flink wat machines in de schuur die allemaal een kenteken moeten krijgen. Dat betekent foto's maken en per stuk registreren. Soms volgen er vragen na de registratie. Bijvoorbeeld voor meer foto's of aanvullende gegevens. De praktijk levert soms bijzondere situaties op, zo leert de ervaring. Twee dezelfde type trekkers waarbij de registratie van één drie maanden langer duurt dan de ander. Sowieso is de behandeltijd soms flink lang. Registreren kan online en kost €18. Doe je dat niet, dan is vanaf 2022 een keuring verplicht. Die kost je minimaal €140 en moet op een erkend keuringsstation gebeuren.

Een derde reden dat veel voertuigen nog niet geregistreerd zijn, is volgens de RDW dat er nog altijd onwetendheid is onder voertuigeigenaren. Bijvoorbeeld mensen met oldtimers of iemand met een gazonmaaier die weleens naar de buurman toert over de openbare weg. "Heeft het voertuig nu een afgeknotte driehoek, dan moet het geregistreerd worden", zegt Van Dokkumberg. Om te helpen is er een keuzehulp op de website van de RDW.

Wachttijden
De RDW-man raad aan om niet te wachten met registreren. Is de registratie namelijk niet voor 1 januari afgerond, dan mag het voertuig niet langer de weg op. Gezien de grote hoeveelheid voertuigen die nog geregistreerd moet worden is het aannemelijk dat de wachttijden oplopen.

MMBS verdwijnt
Recent werd bekend dat het registreren van nieuwe MMBS-voertuigen niet langer mogelijk is. Het gaat dan vooral om auto's/bestelbusjes en landbouwvrachtwagens die zijn terug gekeurd naar een lagere snelheid. De bestaande voertuigen kunnen nu wel een T-kenteken krijgen. Hiervoor hanteert de RDW een 'uitsterfbeleid'. Vooral voor loonbedrijven is dat een strop. Een klein aantal specialistische bedrijven gebruikt namelijk landbouwvrachtwagens – ook wel agrotrucks genoemd – voor uiteenlopende toepassingen. De sector hoopt de regelgeving dan ook nog aangepast te krijgen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden