Albert Heijn

Nieuws Oneerlijke handelspraktijken

Wet beschermt leverancier tegen grote marktpartijen

12 April 2022 - Linda van Eekeres

Alle contracten tussen leveranciers en afnemers, ook bestaande contracten, moeten vanaf aanstaande vrijdag (15 april) voldoen aan de Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen. Boeren, tuinders, vissers en veel voedselverwerkers kunnen oneerlijke handelspraktijken melden bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Tot nu toe zijn er twee meldingen gedaan.

In deze wet staat welke oneerlijke handelspraktijken tussen leverancier en afnemer verboden zijn en welke praktijken zijn toegestaan als ze vooraf zijn afgesproken. Doel is de onderhandelingspositie van leveranciers tegenover grotere en geconcentreerde marktpartijen te versterken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld minder gemakkelijk onder druk gezet worden om kortingen te accepteren. Nieuwe contracten moesten al vanaf 1 november vorig jaar aan de wet voldoen. Vanaf 15 april moeten oude contracten zijn aangepast en voldoen aan de nieuwe regels.

De wet biedt voedselleveranciers bescherming tegen grote afnemers, zoals handelaren en supermarkten. Handelspraktijken die deze wet verbiedt, zijn onder meer: late betalingen (na dertig dagen voor bederfelijke producten en na zestig dagen voor niet-bederfelijke producten), last-minute annuleringen, eenzijdig wijzigen van afspraken, vergeldingsacties (zoals geen medewerking verlenen aan actie-aanbiedingen of communicatie).

Tot nu toe 2 meldingen
Voedselleveranciers - boeren, tuinders, vissers en andere leveranciers, zoals vleesverwerkers, zuivelfabrieken en groothandelaren die leveren aan detailhandel -, brancheorganisaties, verenigingen of groepen leveranciers kunnen misstanden melden bij de ACM. Dit kan ook anoniem. ACM kan bij vermoedens ook zelfstandig onderzoek doen, maar zij geeft aan dat het zonder meldingen moeilijk zoeken isWie deze wet overtreedt, kan een boete krijgen. 

Sinds de wet 1 november 2021 is ingevoerd voor nieuwe contracten, zijn er twee meldingen geweest, meldt ACM desgevraagd. Zaken waaraan gedacht moet worden, aldus een woordvoerder: "Dreigen van leveranciers met niet afnemen van producten; eenzijdig contracten wijzigen; betalen voor zaken die geen verband houden met de verkoop van producten; verkrijgen en gebruiken van bedrijfsgevoelige informatie." Nu ook alle oude contracten onder de wet vallen, is de kans ook groter dat er meer meldingen komen, stelt ACM.

Als een leverancier een oplossing wil voor het geschil, kan deze oneerlijke handelspraktijken sinds 1 januari (ook) melden bij de Geschillencommissie Oneerlijke Handelspraktijken Landbouw- en Voedselvoorzieningsketen. Die procedure staat los van die van de ACM. De geschillencommissie doet een bindende uitspraak en kan een schadevergoeding toekennen, bijvoorbeeld voor misgelopen inkomsten door het niet afnemen van producten.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda van Eekeres is meeschrijvend eindredacteur. Zij focust zich vooral op macro-economische ontwikkelingen en de invloed van de politiek op de agrosector.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden