Shutterstock

Nieuws Energie

Bijna helft van de boeren wekt zelf energie op

9 December 2020 - 6 reacties

Steeds meer agrarisch ondernemers wekken hun eigen duurzame energie op. In 2012 ging het nog om 10% van de boeren, inmiddels is dit aandeel gestegen naar 45%. Vooral zonne-energie is populair. Dat blijkt uit onderzoek van CLM.

CLM deed in opdracht van RVO onderzoek naar kennis en bewustwording rond energie en klimaat in de landbouw. Een vervolg op 3 eerdere onderzoeken in 2012, 2015 en 2018. De resultaten laten zien wat het Agroconvenant heeft opgeleverd. Dit convenant loopt in 2020 af en bevat afspraken tussen de overheid en agrosector over energie en klimaat.

Rendement speelt belangrijke rol
Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers uit alle agrosectoren zich meer bewust zijn van emissies van broeikasgassen uit de landbouw dan 8 jaar geleden. Vooral de uitstoot van CO2, door energiegebruik en brandstof, krijgt aandacht. Energiebesparing wordt door 96% van de ondernemers belangrijk gevonden. Uitstoot van overige broeikasgassen, zoals methaan, staat minder in de belangstelling. Reducerende maatregelen op dit vlak hebben dan ook niet direct impact op het bedrijfsrendement.

Het aantal agrarisch ondernemers dat energiebesparende maatregelen neemt, is in de afgelopen jaren ook toegenomen. Het aandeel groeide tussen 2012 en 2020 van 80% naar 95%. De verplichting tot registreren van energiebesparingsmaatregelen sinds 2017 heeft hier wellicht aan bijgedragen.

Daarnaast wekt maar liefst 45% tegenwoordig zelf duurzame energie op, tegenover 10% in 2012. Bij de productie van duurzame energie is de investering vaak hoger en de terugverdientijd langer dan bij energiebesparende maatregelen.

Vooral zonne-energie populair
Een belangrijke voorwaarde is dat energiebesparende maatregelen moeten renderen en dat er voldoende investeringsruimte is. Investeren in zonnepanelen lijkt voor veel ondernemers aan deze voorwaarden te voldoen. Het aantal ondernemers dat in zonne-energie heeft geïnvesteerd steeg van 4% in 2012 naar 42% 2020.

Naast energie opwekken uit zonnepanelen, kunnen boeren emissies verminderen met onder meer geothermie, WKO's, waterstof, CO2- vastlegging en methaanmetingen. CLM ontwikkelde 6 video's waarin ondernemers uit verschillende agrosectoren laten zien hoe en waarom zij maatregelen uitvoeren op hun bedrijf.

boerenbusiness.nl

Jeannet Pennings

Jeannet heeft haar roots in de bloembollensector liggen en zij groeide op een agrarisch bedrijf in de kop van Noord-Holland op. Als generalist bericht ze voor Boerenbusiness over alle sectoren. Daarnaast verkent ze de mogelijkheden van sponsored advertising.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
6 reacties
Abonnee
info 9 December 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/energie/artikel/10890316/bijna-helft-van-de-boeren-wekt-zelf-energie-op]Bijna helft van de boeren wekt zelf energie op[/url]
Heeft de rest van Nederland ook al 45% eigen energie ik denk van niet , de industrie zeker niet en de woningen ook nog niet , dus waarom zouden we dan grond voor woningen, wegen en industrie beschikbaar stellen als boer voor dezen. Wie legt de CO2 vast voor die beiden , de boer hij teelt gewassen die tot 5x meer CO2 vastleggen als een bos , de burger rijd wel gem. met 2 auto's per gezin maar doet niks aan CO2 reductie , en dan moet de boer zijn vee maar opruimen om de stikstofuitstoot te verminderen waar hij zijn inkomen uit haalt en van leeft, wat levert de industrie en de burger in , helemaal niks, enkel dat hij nu niet meer met het vliegtuig op vakantie kan , maar als dat weer mag vliegen ze als dolle weer het land uit en denken niet meer aan uitstootbeperking.
Abonnee
inno 12 December 2020
info u slaat de spijker op z’n kop. de boeren die dit land er na de oorlog bovenop hebben geholpen en mede gezorgd hebben voor de welvaart die we nu hebben op zo’n manier laten oprotten raakt kant noch wal.
Abonnee
Kjol 12 December 2020
Het probleem is PR. De agrarische sector moet eens echt professioneel langdurig het beste PR bureau die te krijgen is inhuren en volgas geven in alle media etc. Daarbij moet framing van onze opponenten etc niet geschuwd worden, de sector moet maar een stoppen met janken en gewoon de allermodernste en beste technieken en PR bureaus inzetten om de positieve kanten agrarische te laten zien aan het grote publiek.
De PR oorlog kun je niet winnen door de verliezer te spelen....
Abonnee
jk 15 December 2020
kjol, helemaal met je eens, maar hoe kan dit georganiseerd worden?
Abonnee
Vrij grof 16 December 2020
Zijn de meeste te gierig voor want het kost geld hè.
Abonnee
Zuidwesten 16 December 2020
Goede wijn behoeft geen krans jongens...
U kunt niet meer reageren.
Boerenbusiness Award

Win jij dit jaar de Agribusiness Award?

Maak kans op een mediapakket en een vervolgtraject van ABN AMRO

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Aangeboden: Zonnepanelen op het dak

Stijgende energieprijzen? Wek zelf energie op

Aangeboden: Zonnepanelen op het dak

Het beste verdienmodel met zonnepanelen

Aangeboden: Zonnepanelen op het dak

Zonnepanelen: nu en in de toekomst

Aangeboden: Zonnepanelen op het dak

Buitenland investeert in energietransitie Nederland

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief